Theflowersellingboy

Rabu, 2 Mac 2016

NASI KUKUS EKSPRESS: Kerutuk Kelantan, Pedas Melaka.




NASI KUKUS EKSPRESS (Kerutuk Kelantan dan Pedas Melaka)
Lokasi : Berhampiran masjid Ubaidiah, Air Kroh, Melaka
Pengusaha: LHZ Enterprise (Lukman dan Aizat)
Waktu Berniaga: 10 pagi hingga 6 ptg
Hari Berniaga: Isnin ke Jumaat
Harga: RM 5.00 satu bungkus


Minggu lepas bercuti di Melaka bersama anak-anak. Janji ditepati.

Aku telah berjanji untuk membawa anak-anak ke Melaka jika mereka, empat kesemuanya cemerlang dalam pelajaran. Anak yang tua berada ditingkatan dua, berusia 14 tahun telah mendapat A dalam semua matapelajaran. Begitu juga yang berada ditingkatan satu, A semuanya. Seorang lagi berusia 10 tahun, darjah 5, markah minima A dalam semua subjek. Dan yang berada dalam darjah 4, pun sama juga.

Jadi, janji mesti ditepati. Kalau tidak dia kata aku janji dicapati. Walaupun tiada kiasan bahasa seperti itu tapi aku faham maksudnya ialah bila berjanji mesti ditunaikan.

OK, aku tunaikan janji itu.

Hari itu hari Jumaat. Kami bertolak dari Kuala Lumpur menuju ke selatan menggunakan lehuhraya Plus. Tepat jam 10 pagi bertolaklah kami.

Perjalanan kami agak lancar walaupun bilangan kenderaan menuju selatan agak banyak juga. Tapi apabila saja mahu memasuki tol Air Keroh, telah ada tanda-tanda bahawa kami akan mengalami kesesakan seperti di KL.

"Wah , jem lagi macam KL", anak pertama saya bersuara, tapi bukan mengeluh. Suaranya macam seronok saja bunyi. Seorang adiknya sedikit membebel , tidak sukakan kesesakan ini kerana boleh melambatkan untuk sampai ke hotel. Maka berforumlah mereka, bising sekali.

Isteri aku buat tak kisah. Matanya tutup, tidurnya lena. Aku teruskan perjalanan yang terhencut-hencut macam kura-kura.
Sudah pukul 1 tengah hari. Waktu solat sudah dekat. Mataku liar mencari papan tanda yang menunjukkan masjid. Nasib aku baik. Jarak 300 meter , masuk ke kanan, ada sebuah masjid. 

Aku ikut arahan bertulis yang diberikan itu.

Tempat letak kereta di masjid masih ada lagi. Aku lega.

Kami menuju ke sebuah khemah jualan makanan. Ada kain pemidang bertulis Nasi Kukus Ekspress.....Kerutuk Kelantan dan Pedas Melaka. Apa maksudnya ini? Aku mahu tahu. Bukan saja mahu tahu, aku mahu rasa. Aku dan keluarga mahu rasa kerutuk kelantan dan pedas melaka. 

Kami dipersilakan oleh 2 orang anak muda, lelaki , usia hujung dua puluhan untuk duduk.

"Makan bang"? Yang berambut kerinting bertanya.

"Ya, makan. Enam orang".

Kawannya yang seorang itu segera mengepit bekas kukus kecil yang berisi nasi ke dalam pinggan. Agak perlahan kerjanya. Mungkin baru berniaga, bisik hati kecilku.

Nasi sampai di meja. Aroma gulainya mengiurkan sekali. Ayam gorengnya panas. 

"Dah lama berniaga?" Aku bertanya.

"Baru seminggu bang. Cari rezeki halal. Ini kad kami".

Sepanjang aku makan di gerai berkhemah seperti ini, belum pernah aku menerima kad berniaga (business card) dari penjual makanan berkhemah ini. Ini satu perkara baru dan menarik.

Di tanganku ada dua kad. Kad pertama dengan nama  Amirul aizat Bach. Engin (Civil).

Kesian. Dia ni salah seorang graduan yang tidak dapat kerja, gamaknya. Sanggup jual nasi kukus di tepi jalan. Aap nak jadi Malaysia yang kaya raya ni. Aku mengeluh.

Kad lagi satu, dengan nama Lukman Hakim, UT , NDT.

Apa benda UT  NDT tu. Sijil chef ke? Tapi kalau sijil chef fasal apa berniaga pakai khemah ditepi jalan. Kalau tak ada lesen dari pihak berkuasa tempatan sudah tentu kena hambat dan lari lintang pukang. Kesian.

Aku mahu tanya. 

Tapi aku mahu makan dulu. Aku mahu tahu rasa kerutuk kelantan dan pedas melaka. Anak-anak dan isteriku  dah lama mulakan. Mereka minta tambah lagi. Sedap agaknya.

Oh, gulainya sedap sungguh. Sambal untuk dicicah dengan ayam goreng, sungguh pedas yang menggamit. Ertinya pedas yang menyelerakan.
  
Alhmdulillah. Cukup satu pinggan. Tidak boleh lebih. Itu nasihat doktor yang suruh aku berdiet. Puas.

"Adik " aku memanggil sambil menggamit. Penjual yang menghidang nasi itu datang. 

"Apa ni UT NDT, abng tak faham. Sijil syef Ker?"

"Itu kawan saya". Dia memanggil kawannya yag berambut kerinting itu.

Aku bertanya soalan yang sama. Habis saja soalan , dia ketawa. 

Budak ni nak permainkan aku ker. Dia ingat aku ni bodoh ker? Muka aku ada sedikit berubah.

"Bang, saya kerja dalam syarikat oil and gas. Dah kena berhenti bang. Sebab tak ada projek. Plantar tak dibuat lagi", kata si kerinting itu.

"Saya teknisian dalam ultra sound. Itulah UT. Dan kerja saya mengesahkan material yang digunakan selamat. Tiada defect....Non Defective Testing".

Ooooooo, aku ,macam sudah faham. 

Jadi mereka ini adalah mangsa kepada keadaan sekonomi. Kesian.

Tapi apa pun aku doakan mereka berjaya. Azan telah berbunyi. 

Mereka berdua bersiap untuk menutup khemah.

Sambil melangkah ke dalam masjid, aku berhasrat untuk menyalin maklumat yang terpampang di kain pemidang yang digantung dikhemah tadi. Dan aku mahu viralkan kerana aku bangga dengan kesanggupan 2 anak muda yang berniaga kecil-kecilan  di tepiu jalan. Dan aku teringat akan hasrat mereka untuk membuka sebuah restoran dalam tepoh setahun lagi. 

Syabas anak muda.

Nasi kukus....kerutuk kelantan, pedas melaka.

Sedap sungguh rasanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan