Theflowersellingboy

Ahad, 20 Mac 2016

Malaysia Tanah Airku




Malaysia Tanah Airku

 

Malaysia oh tanah airku
Tanah tempat tumpah darahku
Negeri elok amat ku cinta
Yang ku puja sepanjang masa 
...................

Ya, akan ku puja Malaysia sepanjang masa, selagi hayat dikandung badan. 

Disinilah tempat aku dilahirkan, dibesarkan, dan menjadi harapanku bahawa disinilah tempat jasadku disemadikan. Kepada Allah kupanjat rasa kesyukuran.

Namun, Aku sedar dan tahu bahawa sekarang ini terlalu banyak yang sudah tercemar.  Nama baik manusianya tercemar. Alam sekitar tercemar. Kesetiaan kepada negara juga tercemar.

Ketika ini sebut saja nama Malaysia, rasa bangga yang menebal dalam sanubariku segera bertukar kepada kecewa kerana negara tercintaku ini menjadi bahan sendaan dan cercaan masyarakat dunia- 'the laughing stock of the world' kata orang putih.

Apakah yang mereka ketawakan? Terlalu banyak. Memadai aku rangkumkan dalam satu perkataan saja , "wibawa'. Maksud aku kewibawaan Malaysia telah tercemar pada tahap paling rendah sekali.  

Tiada siapa yang mahu percaya apabila kita menafikan kebenaran secara putar belit dan penipuan. Semalam kita menafikan, hari ini kita mengiyakan pula dengan menyertakan alasan bagi melepaskan diri dari dikata sebagai penipu atau bercakap bohong.

Tapi alasan itu adalah perangkap yang mengesahkan penipuan. Maka  dicari atau dicipta alasan lain. 

Lepas satu alasan kepada satu alasan  diketengahkan, hanya semata-mata mahu tutup kebatilan. 

Apa bacaan orang lain  ? Sudah tentu alasan itu sendiri adalah alat penipuan iaitu bagi menutup pembobongan dengan pembohongan yang lain.

Kalau Aku berbohong, kesan buruknya tidak meluas dan merata. Siapalah Aku!

Tapi kalau yang bertaraf bukan 'siapalah aku' berbohong, ianya terlalu amat bahaya kerana kesannya meluas dan merata, silap-silap jika dibiarkan saja tanpa dibendung dan dinyahkan boleh merosakkan negara. Tambah-tambah dianya ada peminat setia yang berasaskan kepada kepentingan diri, yang sanggup berkorban sehidup semati, apa pun yang akan terjadi.   

Begitulah yang menjadi kerisauanku ketika ini. Risau fasal wibawa yang tercemar. Berdoa saja tidak cukup tanpa berusaha bersungguh-sungguh untuk memulihkan kewibawaan itu.

Tapi bagaimana caranya? 

Aku tahu caranya. 

Tapi jangan tunggu Aku beritahu caraku itu kerana Aku mahu menikmati keindahan negaraku Malaysia yang indah serta kaya raya ini. Ya, sebelum semuanya lenyap sama sekali.

Biarkan mataku menikmati sawah ladang luas terbentang seperti yang dibayangkan dalam lirik Malaysia Tanah Airku. Aku mahu menikmati keindahan bukit bukau, gunung ganang yang menjurang dan memunjak luas menghijau.

Ah malang sekali. 

Rata dan gondol, itu yang diberitahu oleh mataku. Menitis air mataku.

Sawah ladang, bukit bukau, hutan belantara serta gunung ganang adalah sumber kekayaan negaraku. Dimana semuanya, mataku cuba mencari.

Ohhh ....sekarang sudah jadi rata rupanya. Sudah terang dan gondol. 

Aku mahu tanya. Sebab itu kekayaan negaraku. Aku  juga ada hak terhadap semuanya itu. Aku sayang negara yang tercinta ini. Aku mahu tahu siapakah yang menyangak.

Siapa yang meratakan sawah ladang itu? Siapa pula yang menebang tebas hutan belantara itu? Siapa yang membuat laluan jentolak dan lori,  menuruni bukau, melerengi bukit dan mendaki ke puncak gunang ganang itu?

Siapa?

Sudah tentu bukan aku!

Siapalah aku kerana aku tiada kekuatan kudrat, tiada banyak wang dalam tangan mahupun dalam simpanan dimana-mana bank dan institusi kewangan, tiada pengaruh dan kuasa untuk mengupah dan mengerah suruh.

Siapa mereka yang sedang gila menyangak itu? Siapa?

Aku tahu. Dianya bukan aku. Siapalah aku!

Namun begitu , sayang dan cinta serta semangat patriotikku  tidak sedikitpun meluncur, malah semakin meningkat sehingga melonjak mahu tahu siapa yang menjadi pengkhianat negara tercinta ini. Aku mahu bersemuka dengan siapa orang itu dan beritahu: Kamu tidak tahu malu. Dimana kesetiaanmu pada negara ini.

Apa pun Malaysia tetap Tanah Airku.   





 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan