Theflowersellingboy

Isnin, 7 Mac 2016

Aset Melayu Terlalu Banyak Tapi Masih Miskin.

Pada suatu hari dalam tahun 1985:

SubhanChandra, seorang kawan,  bekerja satu kementerian, seorang yang amat kritikal dan berterus terang tentang sesuatu hal sama ada dalam hal yang dikatakan sensitif atau hal-hal umum. Kami selalu 'bertengkar' dalam menyatakan pendapat masing-masing. 

Bertengkar dan bertengkar, kami tetap menghormati pendapat masing-masing. Sebab itu persahabatan kami tidak berakhir dengan permusuhan.

Tapi sekarang kami tidak pernah berhubung. Dia tidak tahu dimana saya, dan saya pun tidak tahu dimana beliau berada.

Apabila saya menyatakan bahawa orang Melayu miskin, dia dengan tangkas memangkah pendapat saya itu dengan menyatakan sebenarnya orang Melayu mempunyai aset yang terlalu banyak, dan tidak wajar boleh jadi miskin.

Maka bermulalah sessi pertengkaran kami. Panjang sekali kami bertengkar.

Kawan saya itu tidak menafikan sebahagian besar orang Melayu terutama di kampong yang susah dan miskin. Dalam masa yang sama dia juga menekankan bahawa bukan melayupun ada yang susah, miskin dan merempat. Cuma yang berbezanya, susah bukan melayu disebabkan tidak ada aset sebesar aset yang dimiliki oleh orang Melayu.

"Ertinya orang melayu ada banyak aset tapi hidup susah, dan bukan melayu pula susah dan tidak ada aset sebanyak orang melayu?" Tanya saya.

"Betul. Aset orang Melayu merata dan berbagai."Tegas kawan saya itu.

Seterusnya  kawan saya bertanya pada saya: 

1. Lihat di kementerian kita ini. Siapa , yang jadi menteri. Siapa KSU. Siapa yang menjadi Pengarah dan Ketua Jabatan/Bahagian. Siapa pekerja majoriti majoriti. Adakah bukan Melayu?

2. Lihat juga di kementerian dan jabatan lain. Siapa mereka itu?

3. Lihat juga di peringkat negeri dan daerah. Siapa mereka?

Kemudian dia senaraikan:

4. Kamu ada Tabung Haji. Pendepositnya orang Melayu. Simpanan yang terkumpul berbillion.

5. Kamu ada ASB. 

6. Kamu diberikan keistimewaan mendapat pink form setiap kali adanya tawaran menyeneraikan saham.

7. Kamu ada tanah wakaf dibawah Majlis Agama. 

8. Ada Pusat Zakat.

9. Kamu ada tanah yang dikhaskan atau tanah simpanan melayu atau tanah adat.

10. Kedudukan istimewa kamu dalam mendapatkan biasiswa, quota memasuki universiti dan banyak lagi

11. Hakikatnya di Malaysia ini hanya orang Melayu saja yang akan jadi PM. Dan aku tidak mahu sentuh institusi di raja.

Beliau bertanya lagi: Berbanding dengan kami, apa yang kurang pada orang melayu.

"Tapi orang melayu tidak menguasai ekonomi. Perniagaan dan perdagangan dikuasai oleh bukan melayu", saya berhujah.

"Aset yang begitu banyak tetapi kamu kata melayu tidak menguasai ekonomi dan perdagangan. Adakah aset-aset itu sudah tercemar atau dicemarkan sehingga ianya tidak memberi nilai bagi menambahkan kekuatan ekonomi melayu?"  

Kata-kata kawan ini menusuk hati saya tapi saya tidak mampu menghujah balas.

Pada hari ini tahun 2016. Melayu masih lagi ramai yang miskin. 

Jika ditakdirkan saya berjumpa dengan si SubhanChandra itu, saya tidak akan buat kenyataan bahawa sebahagian besar orang melayu masih miskin. Sebab bukan kerana orang melayu sudah menjadi kaya tetapi orang melayu yang mempunyai banyak aset itu masih lagi jadi miskin. 

Malu saya jika saya ulang kenyataan yang sama.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan