Theflowersellingboy

Jumaat, 18 Mac 2016

KUDA TUNGGANGAN: Siapa Yang Kena Tunggang.




Kuda Tunggangan, satu kiasan yang popular dikalangan orang politik/parti politik dalam memperkecilkan kewibawaan lawan masing-masing.

Mengapa kuda? Mengapa tidak dikatakan unta, gajah, kaldai, kerbau atau pun lembu? Pada hal semua binatang-binatang tersebut adalah binatang tunggangan.

Jangan pening kepala untuk mencari jawapan. Tapi yang pasti kuda selain dari unta digunakan pada zaman dulu sebagai binatang tunggangan dalam medan peperangan. Kuda yang tangkas dan hebat banyak membantu kemenangan. 
Ingat, kuda yang kuat dan hebat saja yang mampu membantu kemenangan.

Politik di Malaysia ketika ini adalah politik memperlekehkan lawan. Dan amat malang sekali, perlekehan itu bukan atas dasar idea, program dan perancangan yang di ketengahkan demi faedah negara dan rakyat. Ianya fokus kepada ego dan sentimen kaum dan agama.

Dulu semasa PAS dalam PR, parti itu dikatakan menjadi kuda tunggangan kepada DAP. 

Semasa itu PAS adalah berpengaruh bukan saja dikalangan orang Melayu dan Islam bahkan telah menarik sokongan dari sebahagian orang bukan Melayu dan Islam. PAS seumpama kuda yang hebat dan kuat dalam medang perang. Bersama rakan kongsi PKR dan DAP, PAS telah menang banyak kawasan Parlimen dan dewan undangan negeri. PR mendapat majoriti pengundi mengatasi BN.

Ertinya ketika itu kuda PAS itu kuat dan hebat. Kuda DAP pun kuat dan hebat. Begitu juga kuda PKR sehingga PR menguasai majoriti pengundi.

Kekuatan PR, khususnya DAP dan PAS adalah juga kelemahan mereka. Masing-masing terlalu ego dan emosional sekali dalam isu Hudud.

DAP, tidak mahu Hudud. Langkah mayat mereka jika Hudud mahu dilaksanakan PAS. PAS mahukan hukum Hudud yang dikatakan sebagai nyawa bagi survival PAS.

UMNO memerhati dengan penuh minat akan pergeseran kecil DAP-PAS ini dan segera memasang perangkap.

Perangkap UMNO mudah saja iaitu memperlekehkan kekuatan PAS itu sendiri bahawa PAS adalah kuda tunggangan DAP. Ertinya PAS sebenarnya tiada kekuatan. PAS telah digunakan oleh DAP sebab itu PAS tidak berjaya melaksanakan hukum Hudud kerana ditentang oleh DAP.

Kata-kata seperti itu telah mencabar ego PAS khususnya pimpinan PAS sehingga pergeseran kecil dengan DAP  itu menjadi tambah membengkak. Tambahan pula UMNO menawarkan kerjasama kepada PAS untuk menjayakan perlaksanaan Hudud. Maka akhirnya PAS masuk perangkap UMNO dan bercerai dengan DAP dan seterusnya menyebabkan PR terkubur.

Kuda siapa yang kena tunggang? Siapa yang jadi kuda tunggangan?

Sudah tentu kuda yang kuat dan hebat. Tidak ada guna menunggang kuda yang tempang untuk menyerang.

Sudah tentu bukan kuda DAP. DAP bukan pesaing UMNO. Melayu dan Islam, bukan pengundi DAP walaupun ada yang mengundi tapi tidak memberi kesan kepada pengaruh dan kekuatan UMNO. Melayu dan Islam adalah pengundi PAS. Pesaing UMNO ialah PAS. 

Oleh itu ego PAS mesti disemarakkan  dengan membangkitkan hal yang memang menjadi asas perjuangan PAS iaitu Hudud disamping menggunakan sentimen kaum, iaitu demi perpaduan Melayu, kata UMNO.

Lalu, pergeseran PAS dan DAP berkaitan Hudud itu perlu dimenfaatkan sebaiknya dengan menyatakan PAS adalah kuda tunggangan DAP jika berterusan bersama dengan DAP dan PR. Dan demi perpaduan Melayu, PAS dan UMNO mesti bekerjasama.

Kuda PAS yang kuat dan hebat itu sebenarnya kena tunggang. PAS menjadi kuda tunggangan UMNO. UMNO tidak akan tunggang kuda PAS jika kuda itu kuda yang tempang.

Sebenarnya bukan dasar UMNO, tidak pun niat parti itu untuk melaksanakan Hudud. Kenyataan pimpinan UMNO menolak hudud adalah terlalu jelas dan terang dari dulu sehingga ke masa ini dan besar kemungkinan selama-lamanya.

Akibatnya PAS dan DAP bercerai dan memulihkan perseteruan yang lama.  PR lebur. Tertubuhnya Amanah, yang dibentuk oleh ahli PAS yang tidak sealiran dengan kepimpinan PAS yang baru.  Tertubuhnya Pakatan Harapan (PH) yang dianggotai oleh PKR, DAP dan Amanah.

Kejayaan UMNO bukan saja memecahbelah dan menguburkan PR bahkan menjadikan parti pembangkang bercelaru. Walaupun PR lebur tetapi PAS, dan PKR masih lagi bekerjasama. Mereka saling memerlukan walaupun PKR adalah parti dalam PH kawan kepada Amanah dan DAP yang menjadi musuh utama kepada PAS.

Walaupun masih bekerjasama dengan PKR, PAS menganggap bahawa parti itu sudah bersendirian. Bagi PAS ianya masih kuat walaupun bersendirian. Ego PAS tetap sama.

Namun dalam masa yang sama, terdapat kecenderungan beberapa pemimpin PAS untuk bekerjasama dengan UMNO. PAS masih belum serek. 

UMNO tersenyum lebar kerana PAS yang menjadi pesaing undi Melayu telah menjadi lemah. Tidak ada untung bagi UMNO berkongsi pengundi dengan PAS. PAS adalah kuda yang tempang.

PAS masih kuat berjuang secara bersendirian, jerit beberapa pimpinan PAS. Itu hanya jeritan orang yang dalam kerisauan, orang yang sudah menurun keyakinannya. Sebab itu terdapat kecenderungan untuk berkawan dan bekerjasama dengan parti lain, dan yang paling ketara ialah dengan UMNO.

Tapi UMNO adalah sebuah parti yang penuh dengan pengalaman dan sepak terajang politik. UMNO hanya mahu berkawan dengan pihak atau parti yang kuat tanpa merugikan kedudukan politiknya. 

UMNO tidak mahu berkongsi pengundi. Pengundi UMNO ialah orang Melayu terutama dari luar bandar. Pengundi PAS adalah juga orang Melayu di luar bandar, juga.

Kedua-dua UMNO dan PAS tidak lagi boleh mengharap pengundi Melayu dalam bandar dan di pinggir bandar. Pengundi bukan Melayu, khususnya Cina, bandar dan luar bandar, jauh panggang dari api. Zero! 

Ertinya UMNO tidak serious mahu berkawan dengan PAS. Buktinya, rang undang-undang yang dibawa oleh PAS yang dikatakan berkaitan hudud, dan yang disokong oleh UMNO sehingga kini tidak dibentangkan di Parlimen. Tapi UMNO senyap saja, tidak pernah mahu menyatakan sikap mengapa terjadinya demikian.

Maka dengan sebab itu, PAS mencari kawan lain. Untuk merojok pada kawan lama atau PH, ego PAS masih melonjak.

Kawan baru PAS ialah Parti Ikatan Bangsa Malaysia (IKATAN) yang dipimpin oleh bekas ahli UMNO yang telah dilicut keahlian parti seumur hidup dan juga pernah menjadi menteri UMNO. Sebuah parti baru yang tidak dikenali ramai. Sebuah parti yang dipimpin oleh individu yang juga tidak dikenali ramai atau tidak popular.

Politik ialah tentang populariti, pengaruh, dikenali ramai dan mempunyai pengikut/penyokong  yang ramai. IKATAN tiada ciri itu atau sekurang-kurangnya pada ketika ini masih belum ada. Mungkin baru mahu membina. 

Berbanding dengan PAS, IKATAN adalah kuda tempang untuk digunakan dalam medan peperangan politik. Ianya tidak langsung mampu membantu kemenangan, baik bagi parti itu mahupun PAS.

Kerjasama dua parti ini yang dipanggil sebagai Kuasa Ketiga (third force) boleh memberi kesan kepada pembangkang. Merugikan pembangkang dan menguntungkan UMNO/BN. Sudah tentu UMNO senyum lebar dalam bentuk kenyataan yang diluahkan oleh pemangku Timbalan Presiden UMNO yang menyokong kerjasama dua parti ini.

Saya percaya BN akan terus kekal selepas PRU 14 nanti. Sekali lagi pembangkang yang terdiri sari PH dan Kuasa Ketiga akan terus melopong, sambil mengeluh macam mana ni? Ini sudah tentu ada pengundi hantu! Berdemonstrasilah pembangkang.

Saya berpendapat bahawa kekalahan yang bakal dihadapi oleh pembangkang adalah disebabkan tidak menggunakan secara positif kiasan kuda tunggangan. 

Apabila saja mereka dikatakan menjadi kuda tunggangan, misalnya dalam hal berkaitan hubungan diantara PAS dan DAP semasa dalam PR, kedua-dua parti begitu emosional sekali sehingga termakan dengan kata-kata itu. Maka mereka segera menafikannya tetapi bertindak mencurigai diantara satu sama lain mengatasi/melebihi penafian mereka.

Kenapa kata-kata kuda tunggangan itu tidak dianggap sebagai pengakuan dari pihak lawan (BN) bahawa mereka (DAP dan PAS) adalah parti yang kuat dan hebat kerana hanya kuda yang kuat dan hebat saja yang mampu masuk dan menang dalam medan perang termasuk perang politik. Tiada siapa yang mahu menunggang kuda yang tempang.

Dalam nada yang sama iaitu tiada siapa yang mahu menunggang kuda yang tempang, kerjasama antara PAS dan IKATAN , membawa kepercayaan yang sebaliknya kepada PAS. PAS memilih kuda tempang!

IKATAN bukan kuda tunggangan yang tangkas, hebat dan kuat untuk bersama PAS dalam pertarungan merebut kuasa politik dan seterusnya membentuk sebuah kerajaan bagi menjayakan hasrat parti itu.

IKATAN adalah kuda tempang! Sebenarnya IKATAN mahu tumpang tunggang kuda PAS. 

Jadilah PAS kuda tunggangan yang sebenarnya kerana IKATAN walaupun sebuah parti baru, kecil dan masih belum kuat telah dapat mengajak PAS untuk bersetuju bahawa HUKUM HUDUD tidak sesuai di Malaysia dengan mengalahkan DAP yang telah berpuluh tahun gagal meyakinkan PAS bahawa HUDUD tidak sesuai di Malaysia. 

UMNO telah lama kata begitu!




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan