Theflowersellingboy

Selasa, 22 Mac 2016

Rasuah: Mengapa Salahkan Sistem dan Prosedur Perolehan?




Heboh....

Tajuk berita terpampang di mana-mana. Cerita di kedai kopi dan media sosial, sama saja. Ianya menjadi agenda penting dan wajib. Banyak tukang komen....dan semua yang terlibat amat marah.

Pegawai kanan di KKBS terlibat dengan rasuah RM100juta.

Menteri KKBS mesti letak jawatan.

WADUHhhhhh......!

Hebat rakyat Malaysia dalam sikap mereka memusuhi rasuah. Sangat marah kepada mereka yang melakukannya. Mereka benci rasuah. Dari atas sampai kebawah, benci rasuah. Dari yang menganggur, buruh kecil kepada yang ada gedung besar dan pemimpin dipuncak. Semua  benci rasuah!

Tahniah negara Malaysia. Tahniah rakyat Malaysia yang mempunyai penduduk benci rasuah.  

Sesungguhnya sifat terpuji ini, sifat membenci yang mungkar ini adalah sifat yang diseru oleh Allah SWT kepada hambanya agar jauhkannya, jangan sekali-kali melakukannya. Hasil amalan rasuah tidak barakah kepada pelakunya, mereka yang  bersubahah dan yang melindunginya.

Maka barakahlah hidup rakyat dan makmurlah negara ketika ini!

Hahahahahahahaha...

Saya ketawa terbahak-bahak. Saya ketawakan mereka yang amat marah amalan rasuah itu. Saya ketawakan mereka yang mendesak menteri KKBS letak jawatan. Saya ketawakan KSN yang meminta Audit buat penyiasatan. Dan saya ketawakan diri saya kerana saya juga macam mereka, benci rasuah.

Saya tahu rasuah bukan perkara baru. Saya benci dari dulu dan selama-lamanya. 

Tapi apa yang saya telah buat?   

Saya tidak mahu jawab. Di Malaysia, saya mesti berhati-hati. 

Jangan tunjuk berani, akibatnya boleh jadi mati.

Sekarang, ada orang cakap fasal sistem. Fasal prosedur yang longgar yang menyebabkan rasuah. Maka kata mereka perlu dikaji dan diperkemaskan!

Saya mahu tanya...bukan tidak bersetuju dengan siasatan dan kajian keatas sistem dan prosedur yang ada, dan jika ada kelonggaran dan kelemahan wajar diperkemaskan. 

Saya amat bersetuju atas setiap tindakan dan langkah yang bertujuan untuk menutup atau paling kurang mengurangkan peluang untuk  rasuah dilakukan.

Soalnya, mengapa kes rasuah RM100 juta ini saja yang menjadi hebuh untuk melihat sistem dan prosedur perolehan kerajaan? Adakah ini kes yang pertama? Adakah ini melibatkan nilai wang yang paling besar? Adakah ini melibatkan pelaku berjawatan tinggi?

Ya, better late than never, hujah orang yang bersetuju dengan saranan memperkemaskan sistem dan prosedur perolehan serta siasatan rapi dari audit.  

Sekali lagi saya kata, saya amat bersetuju. Dan saya mahu cadangkan lebih dari itu kerana ianya tidak akan berjaya, jika kita berhenti setakat itu saja. 

Sedikit pengalaman yang saya ada, meyakinkan saya bahawa kita mempunyai undang-undang dan peraturan yang mencukupi bagi menghalang perbuatan rasuah ini. Undang dan peraturan ini telah dijadikan asas dalam menyusun dan menentukan tatacara perolehan kerajaan. 

Kita ada Akta Acara Kewangan 1972. Kita ada Arahan Perbendaharaan. Kita ada berbagai garispanduan perolehan termasuk prosedur yang dikeluarkan berasaskan kepada Akta Kewangan 1972 dan Arahan Perbendaharaan. Kita ada pihak berkuasa yang meluluskan dan membenarkan had-had kuasa dan kewangan. Ada kuasa dan perwakilan kuasa.

Ertinya kita ada sistem semak dan imbang.

Tidak semudah itu rasuah mudah dilakukan tanpa cepat diketahui. Bahkan jika ada prosedur yang dilanggari, ia dapat dikesan dengan cepat.

Ya, sudah tentu ada tempat-tempat yang perlu diperkemaskan, sesuai dengan perkembangan semasa.

Jadi apa masalahnya, sehingga rasuah boleh mudah dilakukan dan hanya dapat dikesan selepas beberapa tahun?

Masalahnya ialah ada tangan besi. Sudah tentu kuku jarinyapun dari besi. Ditonyohnya sampai mati jika ada yang tidak selari.

Cuba kita lihat dalam tatacara memperakukan sesuatu tender.  Dimana tangan besi itu.

Memperakukan sesuatu tender,  berbagai sudut/pandangan perlu diambilkira.  

Dilihat dari segi teknikalnya oleh Jawatankuasa Teknikal, dengan mengambilkira spesifikasi yang telah ditentukan; Analisa kewangan; Kekuatan penender dilihat dari pasukan pengurusan , pengalaman dan sebagainya yang berkaitan dengan kemampuan dan keterdayaan memikul tanggongjawab melaksanasiap/menyerah sempurna perolehan yang diperlukan.

Itulah perkara-perkara utama yang diambilkira dalam kertas perakuan kepada pihak berkuasa yang memutuskan, disamping syarat-syarat tambahan bagi memenuhi sesuatu dasar misalnya keutamaan kepada Bumiputera.

Tanpa tangan besi yang berkuku besi, proses menyediakan kertas perakuan itu, agak terjamin murni sifat dan bentuknya. Tapi bagaimana ditengah-tengah menyediakan kertas perakuan itu, muncul tangan besi?

Diketepikan saja? Buat tak tahu?

Ingat, tangan besi itu boleh tonyoh sampai mati!

Tapi itu bukan satu saja penyebabnya. Banyak penyebabnya. 

Yang pasti, penyebab akar umbinya ialah nafsu tamak haloba. 

Nafsu tamak haloba adalah satu  persekitaran yang telah kita bina bersama dan kuat mengukuh ketika ini. Kita cepat serasi dan berbangga tanpa rasa malu meneladani perkara yang patut jadi sempadan. Kita bangga mempertahankannya pula. Tapi secara terpilih.

Bagi saya, sistem yang dikatakan telah rosak yang menyebabkan perlakuan rasuah,  bukanlah sistem dan prosedur perolehan kerajaan. 

Yang telah menjadi rosak adalah sistem yang menzahir dan mengekalkan nafsu tamak haloba dalam persekitaran kita sendiri.

Sistem itu patut diperbetulkan. Dirobohkan. Selagi ianya masih kekal, jangan mimpi rasuah dan perbuatan-perbuatan mungkar yang lain dapat kita hapus atau kurangkan.

Hebohlah sekuat mana....seluas mana....sejauh mana- dari tepi ke hujung dunia, ianya tinggal sebagai satu hebohan saja, selagi sistem itu tidak ditukar.





  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan