Theflowersellingboy

Khamis, 24 Mac 2016

Abahpun Merokok Juga.




"Keluar dari rumah ini!"

Bapa Aku bukan main marah sekali. Aku disuruh keluar dari rumah dan tidak dibenarkan balik. Aku bukan anaknya lagi. Segala-galanya putus. Tiada kasih sayang dan belas kesian lagi.

Tapi Aku masih sayang padanya. Dia adalah bapaku. Tambah-tambah lagi Aku mendapat maklumat bapaku itu mengidap sakit kanser kerana kuat sangat merokok. Berantai, kata orang. Lepas sebatang , disambung sebatang lagi. Satu hari, tidak kurang dari dua kotak isian 20 batang setiap satu.
 
Aku tahu bapaku itu mahukan Aku berjaya. Berjaya melalui ilmu. 
 
Tiada apa permintaan Aku yang dia kata'no' atau beri alasan tiada wang jika ianya berkaitan dengan pelajaran. Nak beli buku, tiada masalah. Guru tusyen dia usaha dan carikan. Bukan tusyen beramai-ramai, tapi tusyen satu sama satu di rumah. Soal mahal tiada dalam otaknya.
 
Apa lagi?
 
Aku beritahu Aku perlukan motosikal bagi mudah dan cepat sampai ke sekolah dan balik rumah berbanding dengan menaikki bas sekolah. Aku mahu jimat masa. Aku mahu gunakan masa itu untuk menelaah dan membuat kerja-kerja rumah, kataku. Bapaku senyum bangga.
 
Esok sebuah motosikal Yamaha 125cc menunggu kepulangan ku dari sekolah. Bukan main seronok Aku, lalu memelok dan mencium bapaku itu.
 
Wang poketku ditambah dari 10 ringgit sehari kepada lima puluh ringgit. Wang tambahan itu untuk Aku beli minyak motor. Aku tahu wang itu lebih dari cukup. Dan Aku tahu bapaku pun tahu wang itu lebih dari cukup. Tapi demi pelajaranku dia tidak ambil kisah hal itu. Yang penting Aku dapat belajar dengan selesa tanpa sebarang tekanan.
 
Wah wang yang berlebihan itu memberi peluang kepadaku untuk berlagak sudah dewasa, sudah ada kerja. Apatah dengan adanya motor, nafsu melaramku sudah mula menggatal tambah-tambah lagi ada murid-murid perempuan yang menggatal-gatal mahu membunceng bersamaku.
 
Mula-mula Aku menolak, malu pada cikgu dan kawan-kawan lain, konon. Tapi ada juga murid perempuan yang bukan saja gatal bahkan mencabar Aku. 
 
"Takut perempuan ker?"
 
Woii Aku pantang dicabar. Kalau mahu, naik sekarang, cabarku pada murid perempuan itu.
 
Tapi ada satu masalah. Topi keledar hanya satu saja.
 
Dalam perjalanan balik ke rumah Aku singgah sebuah kedai motor untuk membeli satu topi keledar. Untuk sidia. Hahahahaha.
 
Hari-hari berikutnya, Aku sedia dengan pembuncengku. Aku sudah gian melaram.
 
Motosikal bersama pebunceng belum cukup dalam istilah melaramku itu. Aku mesti ikut trend anak muda. Tapi Aku mesti ikut trend yang susah atau tidak mudah di lihat oleh bapaku secara fizikal. Ertinya Aku tidak boleh ikut gaya pakaian yang tidak senonoh, bocor dilutut atau koyak disana sini. Atau menipiskan rambut disisi kanan dan kiri dan membiarkan rambut diatas lebih lebat dari yang dikiri kanan.
 
Jadi apa pilihanku untuk melaram yang lebeh hebat,agar nampak macho dan matang? 
 
Sudah tentu rokok. Lagipun bapaku juga kaki rokok. Kalau dia tahu, Aku rasa dia ada perasaan timbang rasa dan memahami akan pilihanku itu. Aku tersenyum lebar.

Maka merokoklah Aku. Tapi bukan dihadapan bapaku.

Entah macam mana bapaku tahu. Entah siapa yang beritahu. Mungkin dua sepupuku yang satu kelas denganku , si Budin dan Wahid. Tak mungkin si Fendi atau si Ripin kawan pasukan bola yang junior dariku, dan tidak pula kenal bapaku.
 
Aku dihadapan bapaku. Dia tidak menyoal tapi membuat kenyataan: Kau mengecewakan aku. Kau hisap rokok rupanya.

Bapaku tidak pernah menggunakan 'kau' apabila bercakap denganku. Dia panggilku dengan namaku, bahkan nama timang-timanganku. Namaku Shamsuddin, bapaku panggil 'addin'. Dia tidak pernah menggunakan nama ganti 'aku' bagi dirinya apabila  bercakap dengan Aku. Dia bahasakan dirinya 'abah'.

Dia terlalu marah.

Aku senyap. Tidak menafikan kerana perkara itu benar. Aku ingin mohon maaf. Aku yakin bapaku akan memafkan Aku kerana Aku percaya dia memahaminya kerana dia juga perokok tegar yang menghisap rokok saling sambung menyambung.

Aku salah. Bapaku semakin marah, minta Aku segera keluar dan tinggalkan rumah.

"Tapi abah juga hisap rokok". Tujuanku bukan untuk menyerang tapi meminta dia memahami perbuatanku itu.

"Kau nak kanser, macam aku hidap sekarang. Kau nak mati cepat?"

Lalu dia bangun dan menunjuk jarinya mengarah Aku keluar.

"Keluar kau. Jangan ambil motor. Kanser akan menyerang kau".

Aku melangkah meninggalkan rumahku dan bapa yang Aku masih sayang.
 
Tiadalah motorsikal, tiada lagi wang poket. Hidupku pokai. 
  

.............................................................................

Satu peristiwa yang diceritakan secara rengkas. 
 
Moral cerita ini ialah walaupun seseorang itu melakukan sesuatu perbuatan yang tidak sehat misalnya merokok sehingga ketagihan yang menyebabkan kanser, dia tidak pula mahu orang lain apatah lagi orang yang disayangi terlibat dalam perbuatan yang tidak sehat itu. Bahkan marah jika dilakukan oleh orang lain.
 
Sama juga dengan ketua yang rasuah akan marah serta menghukum orang lain terlibat dalam rasuah seolah-oleh dia amat benci dengan rasuah.


 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan