Theflowersellingboy

Selasa, 8 Mac 2016

Kamipun takut Allah.....




Kamipun takut Allah. Takut buat dosa.

Begitulah yang selalu kita dengar , disuarakan oleh setengah pihak apabila mereka atau kelompok mereka dilihat sebagai mempertahankan sesuatu kemungkaran yang ramai diperkatakan orang ketika ini.  

Dalam kata lain mereka mahu menyatakan bahawa mereka adalah dipihak yang benar, menangkis kemungkaran.
Ertinya mana mungkin mereka yang takut Allah  dan takut buat dosa sanggup mempertahankan kemungkaran!

Dan sanggup bersumpah atas nama Allah, bukan satu yang luar biasa, hanya sanya untuk menyatakan bahawa mereka takut Allah dan takut melakukan dosa. Dan bagi membuktikan bahawa mereka tidak mempertahankan kemungkaran.

Bagi saya, mereka yang mudah ajak bersumpah, dan mengingatkan orang lain bahawa mereka takut Allah dan tahu dosa pahala,  belum tentu tidak terlibat dalam hal melakukan kemungkaran. Dan tidak juga mereka itu suka melakukan kemungkaran.

Tiada siapa, saya yakin, yang tidak terlibat dalam hal-hal yang boleh mendatangkan dosa. Kita adalah manusia, makhluk Allah yang lemah!

Tetapi menjadikan slogan 'kita adalah manusia' sebagai jalan keluar atau alasan untuk kita mempertahankan kemungkaran atau melakukan perbuatan yang dilarang Allah adalah satu anutan yang merbahaya dan merosakkan. Merosakkan diri, masyarakat dan negara. 

Contoh, dalam kes rasuah dan salah guna kuasa.

Tiada seorang manusia yang takutkan Allah dan takutkan dosa sanggup melakukan atau mempertahankan perbuatan-perbuatan itu!

Nanti dulu. Realitinya tidak semuanya begitu. Bahkan terlalu asing jika kita berjumpa manusia seperti itu.

Dengan demikian, bagi saya tidak perlu atau tidak ada kewajaran bagi seseorang atau kelompok orang untuk menggunakan hujah bahawa disebabkan mereka juga takut Allah dan takut melakukan dosa maka mereka tidak termasuk dalam kalangan yang melakukan perbuatan mungkar atau terlibat dalam mempertahankan kemungkaran.

Buat renungan dan pikir bersama: Apa yang dapat disimpulkan tentang kes derma 2.6 billion? Ada salah laku atau kes yang bersih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan