Theflowersellingboy

Jumaat, 11 Mac 2016

Deklarasi Rakyat #Selamatkan Malaysia akhirnya akan menyelamatkan Najib.




Apa Hasilnya Deklarasi Rakyat #Selamatkan Malaysia
 
Saya menjangkakan :
 
1. Najib tidak akan berjaya diundurkan. Najib masih dan terus selamat sehingga PRU 14. Najib terus mendapat sokongan sebahagian besar ahli UMNO dan pimpinan serta sebahagian besar ahli komponen  BN. Soal Najib melakukan kesalahan tidak penting kepada mereka. Yang penting mempertahankan kedudukan Najib. Kedudukan Najib adalah kedudukan mereka juga dari segi politik, ekonomi dan kerajaan.Jatuh Najib, jatuh juga mereka.

2. Mahathir dan geng terus kecewa kerana gagal mengundurkan Najib dan menyelamatkan UMNO. Bagi Mahathir , Najib turun UMNO selamat dan mempunyai kekuatan untuk menghadapi pembangkang dalam PRU 14. Mahathir yakin UMNO menang tanpa Najib. UMNO menang, Mahathir dan geng selamat dari diheret dimahkamah jika pembangkang yang menang dalam PRU 14. Bagi Mahathir #selamatkan malaysia itu hanya bermakna selamatkan UMNO dan diri serta geng-gengnya saja.

3. Sebahagian rakyat yang menentang UMNO/BN  merasa kecewa atas kerjasama pimpinan PH dengan Mahathir bagi menjatuhkan Najib kerana bagi mereka Mahathir juga melakukan kerosakan yang sama seperti apa yang dilakukan Najib. Namun begitu mereka masih lagi mahu menjatuhkan UMNO/BN walau siapapun yang menerajui kepimpinan parti itu.

4. PAS cuba menjadi oportunis dengan presidennya tidak menyokong desakan menyingkirkan Najib dalam gerakan #selamatkan malaysia dengan tujuan mendapat simpati dari penyokong Najib. Dalam masa yang sama beberapa ahli PAS yang ada kedudukan dalam parti, menyokong gerakan menyingkirkan Najib  dengan harapan mendapat simpati dari rakyat yang bersetuju Najib disingkirkan.

5. PH sebagai pembangkang akan menghadapi PRU 14 dengan kekuatan yang tidak sekukuh/sepadu seperti dalam PRU 13. Pertama kerana tidak mendapat sokongan ahli PAS atau berlaku persaingan banyak penjuru misalnya antara PH dengan PAS dan UMNO/BN. Kedua, Anwar masih lagi dalam penjara dan tokoh seperti Nik Aziz telah tiada.

6. Peluang untuk menang/Kedudukan UMNO/BN dan PH pada PRU 14 dijangka 50:50 . 
 
7. PAS akan berkurangan kawasan yang dimenangi berbanding PRU 13 termasuk di Kelantan. Kemungkinan besar PAS akan menyertai UMNO/BN untuk menubuhkan kerajaan selepas PRU 14.

8. Pembangkang khususnya PH akan sekali lagi gagal untuk mengambilalih pimpinan di Putrajaya. Melopong dengan mulut ternganga besar tanpa mampu ditutup, kerana tidak percaya!

Wallahualam, masa depan Allah saja yang tahu.
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan