Theflowersellingboy

Isnin, 21 Mac 2016

Aku Penulis Ucapan




"Ucapan yang kamu sediakan itu amat baik sekali. Meyakinkan, siap dengan petikan ayat al-Quran dan hadith. Bagus, amat bagus sekali.
 
Islam menyeru kepada kebaikan dan menjauhi kemungkaran. Amanah mesti di jaga dengan baik. Tidak boleh pecah amanah, bedosa besar. Apatah lagi memakan harta anak yatim, mengkhianati orang miskin dan fakir, orang yang susah yang perlukan pertolongan.
 
Begitu juga rasuah. Sangat dibenci dan dilarang oleh Islam. Agama lain juga , saya rasa melarang perbuatan rasuah.

Kamu juga masukkan point persaudaraan dalam Islam. Bagus kerana kita tidak boleh berpecah belah. Mesti bersatu. Begitu juga dengan bukan Islam. Kita mesti hidup dalam suasana yang harmoni. Tidak boleh jadi ekstrimis. Hidup mengamalkan konsep wasatiyah, bersederhana.

Point-point kamu amat bagus sekali. 

Saya bersetuju dengan ucapan yang kamu sediakan ini. 

Sampaikan salam saya kepada para hadirin. Saya tidak dapat hadir majlis pada hari itu. Saya ada ketentuan lain di tempat lain. Saya perlu hadir. Kamu wakili saya. Sampaikan salam saya dan nyatakan permohonan maaf saya kerana terpaksa .....
Maaf .

Ya, saya akan hadir. Jangan khuatir. Saya minta seseorang mewakili saya. Waalaikum salam".

Dia orang di sana ingatkan saya".
 
Kembang punggung aku bila mendengar pujian bosku itu. Nasib baik tidak keluar angin. Wajahku sudah tentu berseri-seri dengan pujian tersebut.
 
Tapi ini bukan kali pertama dia memuji draf ucapan yang aku sediakan setiap kali adanya majlis rasmi yang bos diminta berucap. Dia bos yang baik. Lembut tutur kata. Pandai ambil hati. Dan tidak pernah sekalipun dia meminda walaupun tanda koma dan noktah dalam draf ucapan yang aku sediakan.

Bos hanya membaca saja apa yang aku tulis. 
 
Dia paling seronok jika aku sumbatkan banyak petikan ayat al-quran dan hadith. Bukan ayatnya yang asli, cuma marhumnya saja. Aku tahu bos tidak tahu membaca jawi, apatah lagi ayat al-quran dan hadith dalam bahasa Arab. Aku tersenyum mengingatkan satu peristiwa yang lucu lagi memalukan.
 
"Mengapa kamu tersenyum"?
 
Pertanyaan bos itu memaksa aku mencari jawapan yang meyakinkan, mengapa aku tersenyum.
 
"Saya mewakili Datuk Seri? Habislah, semua orang ketawakan saya. Saya hanya penulis ucapan Datuk seri saja", 

"Saya suruh kamu wakili saya?" Bos tanya,  seolah-olah bos aku itu tidak berkata begitu.
 
Aku faham. Susah bagi bos untuk mengaku kesilapan. Cukup saja dengan mendiamkan diri. Dia akan faham sendiri.
 
"Nanti saya beritahu Timbalan untuk mewakili saya. Kamu jumpa dia dan katakan ucapan ini saya telah luluskan". Bos bangun dari kerusi dan menghulurkan draf ucapan itu. 
 
Aku minta izin untuk keluar dari biliknya walaupun aku tahu dia telah memberi isyarat yang jelas agar aku beredar.
 
Dalam perjalanan ke tempat kerjaku, peristiwa yang lucu dan memalukan segera datang diotak kepalaku.
 
Sudah menjadi satu kebiasaan, sesuatu ucapan itu dimulakan dengan puji-pujian ke hadrat Allah dan salam keatas junjungan nabi Muhammad. Dan selepas nama Allah akan ditulis SWT dan selepas nama nabi Muhammad ditulis SAW.
 
Bos aku menyebut SAW itu sebagai 'so' dan SWT itu 'swat'. 
 
Aku naik pucat dan malu. Tapi aku tidak nampak para hadirin yang ketawa. Mungkin mereka mahu menjaga air muka bosku itu.
 
Aku pucat kerana kegagalanku untuk memberi tahu dia tentang SWT dan SAW itu dan bagaimana hendak menyebutnya. Aku beranggapan dia tahu.

Tapi mengapa bos tidak mahu hadir dan baca satu ucapan yang dia sendiri amat menyukainya? Dia boleh saja minta Timbalan mewakilinya di majlis yang lagi satu itu.

Ahhh.....mungkin ucapan itu terlalu berat baginya. Mengajak dan menyeru kepada kebaikan dan meninggalkan kebatilan dan kemungkaran memang mudah dituturkan. Mungkin terlalu berat untuk melaksanakannya. Berat bagi bos untuk mengucapkannya.
 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan