Theflowersellingboy

Khamis, 3 September 2015

Cucu-cucu Yang Disayangi: Dari Ampang , Putra Jaya dan Pasir Gudang




Sudah sebulan di sini, di Pasir Gudang, Johor, di Taman Sierra Perdana, rumah anak (rumah sewa), menjaga cucu.

Kerjaya menjaga cucu ini bermula di South View Ampang, Kuala Lumpur, cucu yang pertama. Kemudian di Saujana Aster, Precint 11, Putra Jaya, cucu yang kedua. Sambung lagi di Putra Jaya bagi cucu ketga. Berpindah pula ke Ampang, cucu yang keempat.

Keempat cucu itu adalah lelaki. Mereka semua sedang membesar. Dua cucu yang pertama sudah berusia 5 dan 4 tahun, ditempatkan di nursery sementara ibubapa mereka selesai bekerja di pejabat masing-masing.

Dua lagi masing-masing berumur lebih satu tahun dan 10 bulan. Seorang di nursery dan seorang lagi dibawah jagaan suri rumah.

Alhmadulillah, setakat sekarang tiada masalah besar yang perlu penglibatan kami suami isteri untuk menjaga mereka lagi, kecuali sesekali jika diperlukan.

Sekarang , di Pasir Gudang, menjaga cucu yang ke 5, seorang puteri.

Sekali lagi kami menghadapi masalah yang sama  iaitu cucu tidak mahu menyusu melalui botol walaupun susu emaknya sendiri.

Di Putra Jaya dulu, disebelah malam pukul 11 atau 12 malam kami akan ke hospital membawa cucu untuk mendapat susuan dari emaknya. Emaknya sentiasa 'on call', jadi menyusulah cucu kami dalam kereta di tempat letak kereta di hospital Putra jaya. Disebelah siang kami gunakan syringe.

Sekarang di Pasir Gudang. Kami risau sekali.

Tetapi kerisauan kami tidak lama. Cucu telah mahu menerima susuan melalui botol. Kami tidak pasti sebab berlaku perubahan itu.

Cuma boleh agak-agak saja. Mungkin berpunca dari susu itu. Bukan disebabkan susu ibu tapi susu itu mesti 'fresh' bukan yang sudah disejukbeku.

Setiap kali diberi susu yang disejukbeku, dia akan menolak. Tapi apabila diberi susu 'fresh' (yang baru saja dipam dari ibunya, dan belum disejukbeku) dia akan menyusu , sama seperti menyusu langsung dari ibunya.

Kami terlalu suka sekali.

Soal penyusuan selesai. Perkara ini amat penting bagi saya dan isteri. Ianya sebagai faktor menentukan tempoh kami berada bersama cucu, disini.

Di Putra Jaya, kami paling lama di sana. Dua tahun meninggalkan rumah. Sebabnya cucu tidak mahu menyusu melalui botol.

Sekarang , isu mencari penjaga pula. Setakat sekarang telah berjumpa dua orang penjaga. Masih lagi belum ada keputusan muktamad, dalam proses penilaian.

Penjaga pertama, seorang ibu tunggal. Tinggal di rumah teres dua tingkat bersama dengan dua orang cucu yang sudah bersekolah. Ketika ini menjaga seorang anak berusia 3 tahun. Menurut penjaga itu, menjaga anak-anak telah lama dilakukan, tiada masalah. Dia tahu cara nak memberi susu, makan dan menidurkan anak-anak.

Selain dari susu (susu ibu atau susu formula) makanan lain tidak perlu dibawa, dia akan sediakan. Pakaian, lebih banyak lebih baik. Dia akan basuh dan keringkan pakaian.

Yang menariknya, beliau menyatakan bahawa kerja-kerja laian seperti masak memasak dan kemas rumah, telah dilakukan terlebih dulu. Ertinya, tugasnya adalah menjaga anak saja melainkan untuk makan dan solat.

Upah? Empat ratus katanya.

Cucu saya hanya akan dihantar pada pukul 11.30 pagi dalam perjalanan emaknya ke sekolah untuk mengajar. Pukul 6.30 petang akan diambil semula. Tempoh penjagaan 6 jam.

Waktu cuti sekolah sama ada dua minggu atau cuti panjang, bayaran yang sama akan dikenakan.

Rasa-rasanya upah RM 400.00 itu agak tinggi kerana tempoh penjagaan cuma 6 jam saja. Begitu juga bayaran sewaktu cuti, sepatutnya boleh dirundingkan dengan mengenakan hari yang dia menjaga anak itu. Tapi itu yang dia tetapkan. Dan itulah, katanya yang dipersetujui oleh orang lain.

Kami tidak membuat apa-apa keputusan.

Beberapa hari kemudian, dengan pertolongan seorang kawan, kami pergi ke sebuah rumah teres dua tingkat juga. Kali ini terlalu dekat dengan rumah tempat sewa anak.

Saya dan isteri amat suka sekali kerana rumahnya yang berdekatan.

Kami berjumpa dengan penjaga itu, sepasang suami isteri yang mana suami telah bersara. 

Kami diberitahu bukan dia yang hendak menjaga sebab dia telah pun ada tugas menjaga anak orang lain. Dia mencadangkan anak saudaranya yag tinggal di sebuah rumah pangsa tingkat dua.

Beberapa kali dia menalipon anak saudaranya itu untuk mendapat pengesahan bersetuju atau sebaliknya. Tapi tiada jawapan. Oleh kerana terlalu lama menunggu, kami minta no. talipon anak saudaranya itu untuk kami hubungi. Kami mohon diri.

Sekarang kedua-dua anak saya suami isteri belum buat keputusan. Nampaknya mereka mahu cari lagi. Yang pasti penjaga kunjungan kedua kami itu sudah gugur tanpa kami menghubunginya. Penjaga yang pertama masih lagi dalam simpanan. Usaha mencari yang lain masih diteruskan.

Hujung minggu ini kami diberitahu, besan dari Kelantan akan datang. Sudah tentu untuk menjaga cucunya, cucu saya juga, untuk tempoh tertentu. Dan kami bolehlah buat sementara waktu balik ke rumah di Melaka. Banyak kerja yang menunggu --sudah tentu membersih dan mengemas rumah satu daripadanya, termasuk memesin rumput.

Waduhhhhhhh.....






  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan