Theflowersellingboy

Rabu, 9 September 2015

"After all you are the boss"




Setiausaha aku memberi tahu bahawa bos nak jumpa di pejabatnya. 
 
"Bos kecik ke bos besar?"
 
Bos kecil nak jumpa. Fasal apa, tidak pula diberitahu. Begitulah yang dberitahu oleh setia usaha ku.
 
Aku baru saja memanaskan kerusi dibilik kerja ku, belum sampai lima minit, bos pula nak jumpa.
 
"Give up", terkeluar rungutan ku secara spontan. Setia usaha ku faham. Hubungan ku dan bos tidak mesra, malah selalu  berlaga angin.
 
Aku dapat menjangkakan sebab mengapa pada pagi-pagi buta dia nak jumpa aku. Tak mungkin untuk ajak minum pagi bersama di ruang rihatnya. Aku bukan orangnya yang berkenan dimata dan yang boleh dibawa ajak ketawa. Aku tidak  pernah sekali menikmati suasana seperti itu.
 
Setiap kali berjumpa, ada yang tak kena. Pendapat dan pandangan tidak selalu sama.
 
Aku tahu, didunia ini dia mempunyai pengaruh besar keatas kerjaya ku. Dia ada pengaruh untuk menukar tempat kerjaku. Dia ada pengaruh keatas kenaikan pangkatku. Pendek kata masa depan kerjayaku adalah ditangannya. Di dunia begitulah sebenarnya duduk perkara.
 
Ya, aku tahu kerana dialah yang menulis laporan prestasi tahunanku untuk dihantar ke pihak atasan untuk mereka menilai prestasi kerja ku bagi tujuan kenaikan pangkat.
 
Walaupun dia tidak pernah beri tahu ku apa yang telah dilaporkan kepada pihak atasan tentang prestasi kerjaku tapi aku ada kawan yang memberi tahu, ianya amat mendukacitakan.
 
"Kau ni Hang Jebatlah", kawan ku itu beritahu.
 
Maksud kawan ku itu ialah bahawa aku selalu bergeser dengan bos dalam banyak hal. Itulah yang ditafsirkan dari laporan prestasi yang disediakan oleh  bos terhadap kerjaku.
 
Sebenarnya ada ketikanya aku berfikiir kenapa perlu berbeza pandangan dengan bos. Bos yang boleh memberi laporan yang baik jika tiada bergeseran pendapat. Peluang naik pangkat begitu cerah sekali.
 
Apa perlu berbeza pendapat hanya semata-mata mahu menjalankan tugas menurut apa yang sepatutnya. Kerana yang sepatut itu mempunyai perspektif dan tafsiran yang berbeza menurut kepentingan masing-masing.
 
Ya, kepentingan aku semata-mata untuk menentukan wang diuruskan dengan terbaik tanpa pembaziran dan salah guna. Itu saja.
 
Tapi, apa itu pembaziran?
 
Bagi bos membeli perabut dan kelengkapan yang mahal-mahal diluar dari kelayakan, tidak semestinya jatuh dalam kategori membazir. Menyediakan cenderamata yang mahal-mahal kepada tetamu, tidak juga boleh dikatakan membazir.
 
Imej jawatan dan jabatan mesti sentiasa dijaga. Tak boleh diambil rengan. Kata-kata yang biasa aku dengar.
 
Tapi aku kata , nak pakai yang mahal-mahal untuk jaga imej , pakailah duit sendiri.
 
Kepentingan bos ialah untuk jaga imej jawatan dan jabatan.
 
Sampai saja di pejabatnya , aku diberitahu oleh setia usaha bos bahawa bos sedang bercakap talipon, dan aku dipersilakan duduk di ruang tunggu.
 
Beberapa minit kemudian aku diminta masuk.
 
"What have you done?"
 
Belum sempat aku memperbetulkan duduk ku , bos telah tanya soalan itu. Aku tahu apa yang bos tanya. Ini, mesti berkaitan dengan memo empat muka surat yang telah aku hantar kepada pengurus besar agensi yang mencadangkan pembelian saham. Tapi lebih baik aku dapat lebih jelas lagi dari bos tentang pertanyaan itu.
 
"Sorry Dato', apa maksud Dato?" Aku macam tak tahu apa maksud soalannya itu.

"Your memo, four pages memo. Big boss was very upset", Bos memalingkan muka ke penjuru biliknya seolah-olah tidak berkenan melihat wajah ku.
 
Aku memberi tahu bos bahawa itu adalah ulasanku. Terpulang, jika mahu di terima atau di tolak. Bagiku, tugas jawatanku ialah untuk memberikan ulasan dari segi implikasi kewangan keatas mana-mana cadangan yang melibatkan kewangan. 
 
"Tapi you tidak setuju sedangkan mesyuarat hari itu setuju saham itu dibeli",suara bos mula tinggi.
 
Aku pun sudah mula mahu angkat suara. Nasib baik, aku masih ingat bahawa aku berdepan dengan bos. Aku mesti menahan kemarahan ku. Simpan saja suara marah ku dalam hati.
 
Aku tanya bos sama ada dia dah membaca memo empat muka itu, dan apa pandangannya. Dan adakah pandangan yang aku beri itu pada pendapatnya tidak berasas, tidak betul atau boleh merugikan agensi itu. 
 
Bos menyatakan, soal berasas atau tidak berasas, betul tidak betul tidak penting kerana mesyuarat telah membuat keputusan saham itu wajar dibeli. Bos besar dah setuju.

"Mesyuarat bersetuju secara dasar tertakluk kepada kajian keatas beberapa fakta dan maklumat yang di kemukakan", Aku mengingatkan bos keputusan yang telah dibuat dalam mesyuarat.

"Tapi fasal apa you tak sokong?" Bos marah dan segera bangun dari tempat duduknya meninggalkan aku.
 
Suasana tegang dalam kesunyian. Aku sudah nekad. Apa nak jadi, jadilah. Aku berdiri.
 
"Beginilah Dato', why not you over rule what ever being stated in the memo. After all you are the boss".
 
Bos menoleh melihat muka ku. Dia amat marah sekali dengan sarananku itu. Dia mengingatkan aku bahawa dia tidak ada kuasa untuk 'over rule' pandangan ku itu kerana indang-undang tidak memberikan kuasa itu kepadanya.
 
Aku beritahu bos, bahawa bos besar ada kuasa. Tapi dia beritahu bos besar takut untuk melakukannya disebabkan ulasan yang aku beri itu.
 
Suasana kembali senyap pula. Aku pun tidak mahu berkata apa-apa. Bos pun serupa juga seolah-olah memberitahu agar aku keluar dari biliknya.
 
Sebelum keluar aku minta maaf  kerana tidak mempunyai pandangan yang sama. Aku hanya menjalankan tanggungjawabku saja. 
 
 
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan