Theflowersellingboy

Isnin, 27 Julai 2015

Intrik 1MDB('s) Intrique




Intrik 1MDB('s) Intrique.

Apa itu intrik (intrique)?

i) Yang membangkitkan rasa meluap ingin tahu. Ada daya tarikan dan menimbulkan minat untuk ambil tahu.
ii) Yang melibatkan perancangan rahsia untuk melakukan sesuatu yang tidak sah atau yang boleh mendatangkan mudharat ke atas pihak lain.

Bagaimana 1MDB....adakah mempunyai dua perkara diatas?

Ikuti kesahnya dibawah ini, kemudian buat pendirian.

Mesti kenal dulu gerangan apa dan siapakah 1MDB ini. 

1MDB adalah sebuah syarikat milikan kerajaan 100% dibawah seliaan Kementerian Kewangan. Ianya adalah sebuah syarikat pembangunan strategik.

1MDB bertanggungjawab kepada Menteri Kewangan.  Ada sebuah Lembaga Penasihat yang dipengerusikan oleh Menteri Kewangan dan Lembaga Pengarah. Pengerusi Lembaga Pengarah dan ahli-ahlinya adalah atas lantikan Menteri Kewangan.

Ada staf pengurusan dan sokongan untuk memoperasikan segala urusan syarikat.

Apakah matlamat 1MDB?

Sebagai sebuah syarikat matlamat utama 1MDB ialah untuk membuat untung. Untung rugi adalah ukuran prestasi bagi sebuah syarikat.

Maksudnya kerajaan mendapat faedah jika syarikat itu buat untung. Jika syarikat itu rugi atau deselubungi masalah, kerajaan juga yang menanggunnya.
Adakah 1MDB ini istimewa berbanding dengan syarikat kerajaan yang lain?(istimewa membawa pengertian ianya tidak ditaklukkan atau patuh kepada peraturan dan prosedur seperti yang sepatutnya sebagai sebuah entiti perniagaan, apatah lagi milikan kerajaan).

Untuk berada pada satu kedudukan istimewa ianya ada kaitan  dengan siapakah yang berada dalam struktur 1MDB. 

Oleh kerana Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri adalah Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB sudah tentu 1MDB ini menjadi istimewa/mendapat layanan atau perlu dilayan secara istimewa.

Siapakah yang berkuasa dari segi sumber pembiayaan dan kuasa utama di Malaysia?

Maka dengan itu untuk mendapatkan sumber pembiayaan, bukan satu perkara yang rumit kepada 1MDB (termasuklah anak-anak syarikatnya). 

Boleh pinjam dari dana kerajaan seperti Tabung Persaraan dan KWSP.  Boleh pinjam dari bank dan institusi kewangan, dan jika perlu jaminan atau sokongan kerajaan, ianya tidak menjadi masalah. 

Boleh mendapat pembiayaan secara surat hutang atau penerbitan bon. Jaminan atau sokongan kerajaan juga beres.
 
Memperolehi aset kerajaan seperti tanah pada harga premium yang rendah. 

Melupuskan aset kerajaan (tanah) yang dibayar pada premium yang murah kepada GLC yang lain seperti Tabung Haji pada harga berlipat ganda.

Bagaimana dengan kuasa?

Kuasa Menteri Kewangan yang juga Perdana Menteri ada bersama dengan 1MDB.

Sebab itu operasi 1MDB tidak mengambil kira mekanisma semak dan imbang (check and balance) yang mana ianya sesuatu yang amat perlu bagi sebuah syarikat yang membawa kepentingan kerajaan. Kerana kepentingan negara dan rakyat menjadi pertaruhan.
 
Banyak kerahsiaan dalam opersai dan modus operandi 1MDB.

Tiada siapa boleh menafikan ada banyak kerahsiaan dalam 1MDB. Mengapa perlu menjalankan urusniaga di Pulau Cayman? Mengapa memberi jawapan kepada soalan ahli Parlimen yang berbeza bagi perkara yang sama? Mengapa wang yang dikatakan hasil keuntungan operasi disimpan di Singapura? Mengapa simpanan itu dikatakan aset, kemudian dinamakan sebagai unit?
Bukankah itu berahsia namanya, tidak transparen?

Secara ringkasnya bahawa Kuasa dan Sumber yang yang sedemikian rupa, serta layanan istimewa, memberikan banyak ruang kepada 1MDB untuk menjalankan urusniaga secara tidak teratur, berahsia dan tidak transparen yang mana bercanggah dengan  keperluan dan kepentingan sebagai sebuah syarikat milikan penuh kerajaan.

Walaupun 1MDB diuruskan oleh mereka yang berkepakaran dalam tugasan masing-masing, kedudukannya seperti diatas membuatkan pengurusan sebuah syarikat kepentingan kerajaan itu mengabaikan keperluan mekanisma semak dan imbang (check and balance). Ini amat berbahaya sekali kerana kepentingan negara dan rakyat sebenarnya dijadikan sandaran. 

Tanpa melalui mekanisma ini, salah guna kuasa tidak dapat dielakkan. Maka tidak hairanlah 1MDB digunakan bagi kepentingan politik.

Sesungguhnya 1MDB ini beroperasi dengan penuh kerahsiaan. Kenyataan TPM orang no.2 selepas PM yang tidak faham dan tidak tahu dengan 1MDB adalah bukti jelas 1MDB beroperasi secara rahsia.

Sekarang apa yang terjadi dan telah berlaku? 

1MDB sarat dengan hutang. Ada yang melaporakan 42 billion ringgit. Dan ada yang melaporkan lebih dari itu -46 billion ringgit. 

Ingat, ada diantara hutang itu yang dijamin/disokong oleh kerajaan. 

Sihatkah 1MDB?

Tidak, 1MDB terlalu tenat. Sudah beberapa kali kerajaan meluluskan sejumlah wang bagi membantu 1MDB membayar faedah hutangnya. 

Oleh itu hujah 1MDB yang menyatakan syarikat itu boleh menghadapi masalah yang dihadapinya atas alasan asetnya (tanah yang dinilai 51 billion ringgit) melebihi dari hutang tidak mempunyai kekuatan. 

Sebab aset tanah itu tidak mudah untuk dicairkan dan nilai hasil jualannya juga tidak semesti sama atau melebihi dari nilai yang dinyatakan itu.

Jika itu juga alasannya, kita mahu tanya mengapa 1MDB perlu mendapat pembiayaan kerajaan bagi membayar faedah pinjaman?
 
Siapa yang susah? Siapa yang tanggung risiko? 

Soalan-soalan diatas sepatutnya dijawab oleb 1MDB sebab mereka yang menguruskan syarikat itu. Mereka yang melakukan segala transaksi sehingga melibatkan keberhutangan yang besar, jaminan kerajaan dan pelupusan harta.

Tapi malang sekali tidak ada jawapan yang meyakinkan. Kadang-kadang lain yang ditanya , lain pula yang dijawab.

Biar kita beritahu bahawa rakyatlah yang menanggung susah dan memikul risiko kerana rakyatlah yang memikul beban hutang dan masalah 1MDB itu. 

Sekarang sebahagian besar rakyat sudah tahu bahawa 1MDB tidak sihat. Pengurusannya tergelincir jauh dari keperluan semak dan imbang.

Intrikkah 1MDB? Sudah tentu!



 

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan