Theflowersellingboy

Selasa, 28 Julai 2015

BERKHAYAL UNTUK MENDEPANI ISU dan MASALAH NEGARA: Mengurus dan Mecari Jalan Penyelesaian Yang Terbaik




Terlalu banyak isu dan masalah yang perlu dihadapi dan dicari jalan penyelesaian.

Bayangkan jika anda berada dalam kedudukan seperti itu. 
 
Ligatkah anda melakukannya. Maksud saya memerah otak dan segala tenaga dan kekuatan yang ada digerakkan dalam mengurus dan mencari jalan penyelesaian -jalan penyelesaian yang terbaik.
 
Atau anda tidak berbuat sesuatu, membiarkan ianya berterusan dengan harapan sebahagiannya  kalau tidak semua akan menjadi senyap sunyi ditelan masa. 

Atau anda berlaku selektif dengan memberi fokus dan keutamaan kepada isu dan masalah yang anda fikir perlu diurus dan diselesaikan, kerana anda sedar bahawa anda mempunyai kemampuan yang ada hadnya.

Jika anda memilih cara pertama, anda bukan seorang manusia biasa. Anda manusia luar biasa. 'Superman', menurut  istilah yang diterima ramai, sifat manusia seperti anda itu. Dan anda sebenarnya mahu meletakkan diri dalam dunia khayalan seperti dalam filem, mengambil watak kartun.
 
Cara kedua pula, meletakkan anda sebagai manusia yang tidak berguna. Sia-sia saja Allah mengurniakan otak, tenaga dan kekuatan. Tempat anda sepatutnya berada dalam gua melakukan pertapaan.  
 
Cara ketiga adalah cara seorang manusia yang menyedari bahawa kewujudan diri ini  mesti ada gunanya dan berguna. Anda tidak mensia-siakan anugerah Allah. Anda ada kelebihan dan kekuatan, fizikal dan mental untuk berhadapan dengan isu dan masalah itu. Anda juga sedar bahawa jangkauan anda, mental dan fizikal ada hadnya kerana anda tidak bersendirian dalam hidup ini. Isu dan masalah yang anda hadapi adalah semuanya bersumber dan berkaitan dengan  persekitaran anda sendiri.
 
Sebab itu anda perlu bersifat selektif kerana anda seorang manusia, khalifah dibumi, dan mahu menjadi manusia yang berguna.
 
Jika itu pilihan anda, cuba applikasikan pilihan anda itu dalam mendepani berbagai isu dan masalah yang dihadapi oleh Malaysia ketika ini. Dalam kata lain anda mengambil tempat DS Najib.
 
Mesti sentiasa sedar dan ingat, anda hanya diberi peluang untuk berkhayal saja walaupun berkhayal itu layak bagi manusia di kategori dua diatas. Anda berkhayal hanya seandainya anda ketika ini seorang perdana menteri Malaysia, dan bukan bertujuan untuk menjatuhkan DS Najib sebagai PM. 
 
Selepas berkhayal, dan anda begitu yakin mempunyai kemampuan untuk  berdepan dengan isu dan masalah negara ketika ini, maka tidak ada sesiapa pun boleh menghalang anda untuk meneruskan niat anda untuk menjadi PM, menggantikan PM yang sedia ada.
 
Hadapilah isu dan masalah dibawah ini, dan urus serta cari jalan penyelesaian yang terbaik yang boleh diterima oleh sebahagian besar rakyat dan juga tidak menyusahkan minoriti rakyat yang tidak bersetuju.
 
Isu dan Masalah.
 
i) Ekonomi dan kewangan
-sara hidup yang meningkat
-hutang negara yang tinggi 
-bajet negara yang defisit
-pasaran modal yang menguncup
-nilai ringgit yang terus menyusut

ii) Politik dan Hubungan Kaum
-Penentangan tehadap cara urus tadbir negara
  +demonstrasi besar-besaran dan kerap
  +laporan negatif tentang negara dari dalam dan luar
-Ketegangan kaum yang meningkat
  +Penglibatan berbagai pihak menaikkan rasa benci dan buruk sangka antara kaum
    +Pergaduhan antara kaum dan antara fahaman politik yang berbeza.

iii) Perbedaan Cara Mengahadapi Isu Dan Langkah Penyelesaian Sesama Pasukan dan Luar Pasukan
-Pendedahan salah gunakuasa dan penyelewangan 
  + Pendedahan ahli pasukan (parti/bekas pm)
  +Pendedahan dari pembangkang , rakyat dan pihak luar
-Menghadapi isu dan penyelesaian cara Timbalan Perdana Menteri dan penyokong.

Banyak lagi isu dan masalah. Tiga aspek isu dan masalah diatas pun bagi saya terlalu berat untuk saya hadapi, apatah lagi terdapat perbezaan saya dengan timbalan akan cara untuk mendepani dan mencari jalan penyelesaian.

Menyedari hakikat itu, saya merengankan beban anda. Anda diminta berkhayal hanya untuk menyelesaikan isu dan masalah dibawah tajuk kecil : menghadapi isu dan penyelesaian cara TPM dan penyokongnya, dibawah  aspek Perbedaan cara menghadapi isu dan langkah penyelesaian sesama pasukan dan luar pasukan.
 
Isu dan masalah yang lain memerlukan fakta dan statistik untuk mahu diselesaikan secara yang berkesan. Anda juga mesti ada ilmu ekonomi, kewangan, statistik dan sebagainya. Begitu juga anda tidak disediakan dengan pembantu dalam berbagai bidang dan kepakaran untuk berhadapan dengan isu dan masalah itu. Saya tidak berlaku adil meminta anda untuk berkhayal bagi mendepani isu dan masalah negara itu.
 
Ada satu berita penting. 
 
Saya difahamkan atau saya mentasirkan berdasarkan perkembangan dan maklumat terakhir, PM DS Najib telah ada jalan dan cara (baru terjumpa , gamaknya) dalam menghadapi isu dan masalah negara kita ketika ini.
 
ROMBAKAN KABINET!
 
Lihat dan tunggu, jangan buat komen tentang keberhasilan jalan dan cara yang telah djumpai oleh PM ini.
 
Tugas anda dan saya adalah untuk berkhayal saja. Tapi jangan cari gua untuk bertapa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan