Theflowersellingboy

Khamis, 9 Julai 2015

Cakap Berdentam dentum kalahkan petir tapi banyak yang bohong

 
 
 
Kau ni cakap berdentam dentum, kalahkan petir tapi banyak yang bohong.

Bohong...bohong...bohong...banyak kali kau cakap bohong. Betullah kau ni siakap senohong..suka cakap bohong. 
 
Gelama ikan duri...dah lama jadi begini. Bohong sokmo...Seumur  hidup kau mahu buat bohong?
 
Jawablah apa orang tanya dan bukan apa yang kau nak cakap.  
 
Irrelevant , kata mendiang hakim Augustin Paul dalam kes perbicaraan sodomy 1 Anwar dulu, jika kau masih ingat atau mahu ingat.
 
Aku tidak lupa dan tidak mahu lupa selagi hayat dikandung badan tentang perkataan irrelevant yang selau diucapkan oleh hakim itu. Pada aku perkara yang dibangkitkan adalah relevant. 
 
Ke sana pulak aku merayau. Ini semua kau punya fasal.
 
Orang tanya kau nak ke mana. Kau jangan jawab kau ada jet. Jawablah, kau nak pergi ke Australia ke,  atau Amerika ke, atau ke Cayman Island ke.
 
Ini, tentang kes orang dakwa betul tak kau terima wang dari A dan masukkan ke dalam akaun simpanan kau. 
 
Kau hanya perlu jawab untuk mengesah dan menidakkan saja....benar atau palsu.  Yes or no. 
 
Kemudian jika kau kata tidak , dan orang itu masih tak percaya, kau bukak saja akaun kau depan mata dia, biar dia tengok sendiri. Padan muka dia...kalau benarlah tiada wang dari A yang masuk. Kalau benar ada yang masuk, padan muka kau.
 
Tapi beranikah kau buat macam tu? 
 
Pasal apa kau jawab kau hanya gunakan wang dalam akaun simpanan itu hasil dari gaji kau saja. 
 
Lain yang didakwa, lain pula yang dipertahankan. Apa punya manusia kau ni.
 
Jawapan kau tu buat orang percaya dengan dakwaan itu. Sebab kau tak nafikan.
 
Akibatnya, mungkin dulu ada orang yang tidak percaya dengan dakwaan itu , tapi bila kau jawab macam itu, orang itu bukan saja pening kepala tapi dah mula was was apa yang kau cakap. Dia orang pun ada otak boleh fikir.   

Apa nak jadi kau ni.
 
Sekarang aku nak tanya kau. 
 
Kau bersiap-siap pagi buta ni nak pergi mana?
 
Apa? Kau nak pergi pasar? Nak beli apa? Tak takut GST ke?

"Aku nak beli ikanlah"

Ikan apa?

"Biasalah, ikan siakap, senohong, ikan gelama dan ikan duri"

"Kau suka makan ikan-ikan tu?"

"Makanan harianku"

Ooooh, patutlah.
 
Pertama kali aku dengar kau tak cakap bohong. Kau jawab apa yang aku tanya.
 
GST macam mana?
 
"Aku tak tahu".
 
Dah mula nak cakap bohong....apalah kau ni.


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan