Theflowersellingboy

Isnin, 3 Jun 2013

Sabar makcik, sabar....: Mydin sila ambil perhatian

"Woi, tak boleh masuk ikut situ", seorang pengawal keselamatan melarang seorang makcik yang juga pelanggan tetap kepada sebuah pasar raya dari masuk ke dalam pasar raya itu melalui satu ruang yang terbuka. Makcik itu sebenarnya tidak bertujuan untuk masuk ke dalam pasar raya melalui ruang yang terbuka itu. Dia hanya menggunakan ruang yang kosong itu menjengah suaminya yang duduk diatas sebuah bangku panjang untuk diajak pulang. Dia tahu ruang itu bukan laluan masuk ke pasar raya.

Makcik itu sangat marah kerana pengawal keselamtan itu menggunakan perkataan 'woi' semasa melarangnya tadi.
"Apa? Saya bukan nak masuk. Saya nak panggil abang saya yang duduk diatas bangku tu, tak boleh ke". Marah sungguh makcik itu, merengus. 

Sebaik saja suaminya mendekatinya, makcik itu mengadu akan perbuatan pengawal keselamatan yang dikatakan tidak tahu menghormati sesama insan, apatah lagi dianya seorang pelanggan yang perlu dilayan dengan baik.

"Dia panggil kita woi. Apa kita ni macam peminta sedekah ke? Orang mintak sedekahpun kita tak buat macam ni. Panggillah cik atau puan, apa salah. Ada bahasa sikit", makcik itu merungut . Suaminya nampaknya seperti mahu menuju ke arah pengawal keselamatan itu. Tapi makcik itu melarang.

Mereka berdua menuju berjumpa seseorang. Mungkin pihak pengurusan.

"Tak patut dia panggil saya woi". Kamikan ke pelanggan. Tak ada pelanggan macam mana nak bayar gaji pengawal tu", antara kata-kata yang dapat didengari. Pihak pengurusan itu hanya mendengar saja seolah-olah perkara ini akan disiasat.

"Encik boleh panggil dia sekarang. Biar bersemuka. Betul atau tidak yang isteri saya kata". Sisuami masuk campur menggesa supaya pihak pengurusan memanggil pengawal keselamatan itu.

"Ok saya berjanji, saya akan memberi amaran kapada pengawal itu, Saya janji" kata pihak pengurusan yang cuba meredakan kemarahan suami isteri itu.

Setelah mendengar janji pengurusan itu kedua-dua suami isteri itu berjalan keluar menolak troli yang bersisi barang menuju ke kereta. 

Nampaknya rasa marah masih lagi belum padam.

Peristiwa ini berlaku di Mydin Air Keroh Melaka.

Oleh itu siapapun kita yang melaksanakan kuasa, tutur kata adalah amat penting supaya tidak menyakiti hati orang lain. Apatah lagi hati pelanggan.     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan