Theflowersellingboy

Ahad, 9 Jun 2013

Dua Minggu Dengan Roland Gaross: Nadal Menang....

Dua minggu kebelakangan ini saya paling sibuk disebelah malam. Banyak masa tertumpu kepada siaran langsung perlawanan tennis Roland Gaross. Jika Rafael Nadal yang bermain, saya sanggup berjaga melampaui waktu tidak boleh tidur. Maksud saya, melampaui pukul  12 malam. Ini adalah satu penyakit. Sebab itu saya mesti masuk tidur sebelum waktu itu. Kalau tidak, sampai pagi pun saya tidak boleh tidur. Sakit kepala.

Tapi minat punya fasal, tambah-tambah lagi jika Rafa yang main, sakit kepala pun saya ambil ringan saja. Nasib baik Rafa belum tewas dan akan bermain dalam final pada malam ini. Berjaga lagi pada malamini. Harap-harap final diantara Rafael Nadal dan David Ferrrer (kawan satu negara- Spain) pada malam ini tidak berlanjutan sehingga 4 jam lebih seperti perlawanan separuh akhir Nadal vs Jokovic, yang akhirnya dimenangi oleh Nadal.

Nadal menang dan saya pula sentiasa tertekan semasa menonton perlawanan yang mendebarkan itu. Sebab saya sentiasa mengharapkan Nadal menang, tetapi Jokovic seorang pemain yang handal, tidak mudah mengaku kalah walaupun pada set ke empat Nadal mempunyai peluang untuk menewaskan pemain dari Serbia itu. Nadal kalah set ke 4 yang memaksa mereka bermain set ke 5. 

Saya semakin tertekan. Kepala mula berdenyut, rasa sakit. Maka dengan segera saya mengambil OMRON (alat pembaca tekanan darah) yang sentiasa ada di atas meja kecil di hadapan saya. Bacaan tekanan darah normal, tidak tinggi dan tidak rendah sama ada systolic atau diastolic, ok seperti hari biasa.

Saya meraba-raba dada walaupun tidak ada rasa sakit. Sebab sebagai orang yang telah melakukan pintasan jantung, ianya secara otomatik mengaitkan sesuatu kesakitan itu, dalam hal ini sakit kepala, dengan jantung.

Saya tidak ambil panadol untuk menghilangkan sakit kepala yang menekan itu. Itu sikap saya. Tapi kalau tidak boleh tahan juga , terpaksa ambil panadol juga.

Walaupun sakit kepala itu menekan sangat, dan dalam keadaan seperti ini saya terpaksa ambil panadol, tapi kali ini saya bertahan juga, tidak mahu ambil panadol. Seboleh-bolehnya perhatian mesti diberikan hanya kepada perlawanan tennis diantara Nadal vs Jokovic yang berlangsung hebat itu. 

Begitulah hebatnya tarikan pemain Sepanyol ini kepada saya. Saya sentiasa memerhatikan setiap pergerakan Nadal, dari mula beliau berjalan keluar menuju ke gelanggang sehingga beliau meninggalkan gelanggang, jika siaran langsung itu menunjukkan pergerakan itu.

Cara beliau menyediakan diri sebelum masuk gelanggang menemui pengadil dan lawan amat menarik kepada saya. Bukan perbuatannya itu yang menarik tapi rutin yang konsisten itu yang menarik kepada saya. Beliau terus dengan rutinnya dengan mengaturkan tuala (towel) diatas kerusi, meminta air minuman atau mengambil air minuman dan meletakkan botol air minuman secara perlahan-lahan, dan setelah selesai dengan beberapa pergerakan lain, barulah beliau masuk gelanggang bertemu pengadil dan lawan, yang ada ketikanya menunggu agak lama juga.

Saya menilai perbuatan Nadal itu sebagai pemain yang tidak gopoh, tidak mudah tertekan dengan keadaan. Bayangkan pengadil sudah bersedia, lawan telah menunggu, tapi dia seolah-olah tidak memberi perhatian kepada hal itu. Yang penting beliau mesti menyediakan diri untuk mengadap lawan. Persediaan diri 100 peratus, mental dan fizikal, agaknya.

Kalau saya, sudah tentu mengambil  kira hal-hal itu dan akan mengurbankan rutin saya yang memakan masa semata-mata untuk menjaga perasaan pihak lawan. Apatah lagi pihak pengadil.

Saya perhatikan pemain-pemain lain tidak ada yang berbuat begitu. Semua mahu segera masuk ke gelanggang apabila pengadil sudah masuk gelanggang bagi menentukan permulaan permainan. 

Begitu juga apabila mahu memulakan service. Beliau memulakan dengan membongkok sedikit, jari tangan kanannya akan menyentuh atau menguit telinga kiri dan kanan, menyentuh sedikit rambut di bahagian tengkuk, menarik  atau menyentuh hidung, menarik atau mengusik sedikit belakang seluar, melantun-lantunkan bola tennis beberapa kali (saya pernah kira -10 kali lantunan), kemudian barulah melambung bola tennis itu ke udara untuk dipukul. Ini dilakukan setiap kali beliau memulakan service.

Pada perlawanan separuh akhir melawan Jokovic, beliau telah diberi amaran oleh pengadil keranarutinnya itu memakan masa melebihi masa yang ditetapkan oleh peraturan. Maka Nadal telah didenda dengan pengadil memberikan mata percuma kepada lawan.

Saya sebagai peminat sudah tentu tidak bersetuju walaupun pengadil itu melaksanakan peraturan permainan yang betul.Tapi saya tidaklah marah. 

Nadal pula menunjukkan reaksi muka yang agak kecewa dengan keputusan pengadil itu. Tapi beliau tidak mengeluarkan kata-kata marah. Inilah yang saya katakan, dari segi mental, Nadal telah bersedia sehingga kehilangan mata permaianan pun, belum lagi boleh menaikkan kemarahannya.

Apabila seseorang itu telah mula marah, ianya boleh merosakkan tumpuan permainan. Nadal sungguh bijak dalam hal ini.

Dalam set ke 5, kedudukan berakhir dengan 6:6. Tapi dalam Roland Gaross ini selepas set ke 5, penentuan menang kalah tidak ditentukan oleh 'tie breaker'. Ianya ditentukan dengan permainan set biasa. Mana-mana pemain yang berjaya dengan perbezaan 2 set, pemainlah itu yang menerima kemenangan. Akhirnya Nadal yang berjaya.

Saya? Waktu set ke 5 ini, kerisauan semakin bertambah. Dalam hati berkata, Nadal tidak akan boleh menang. Sebab Nadal tidak akan boleh bertahan dari segi stamina berbanding dengan Jokovic yang kelihatan lebih cergas. Lagipun Nadal baru saja pulih dari kecederaan.

Pertarungan sungguh hebat. Isteri sudah tidak sanggup tengok lagi. Sakit dada katanya. Beliau juga penyokong Nadal. Tapi bukan pada tahap saya. Saya terus beri tumpuan dalam keadaan kepala yang sakit berdenyut.

Akhirnya, Nadal menang. Saya pun suka hati. Waktu telah melampaui 12 malam. Saya tidak boleh tidur. Lalu saya teruskan menonton perlawanan separuh akhir kedua diantara Tsonga dan Ferrerr. Bukan sangat saya hendak tonton, tapi sebab tidak boleh tidur. Maka sampai pagilah saya tidak dapat tidur.

Nadal menang dan akan menjanjikan perlawanan akhir. Saya bersedia untuk menontonnya pada malam ini. Jika Nadal menang beliau akan dapat hadiah wang dan nama makin terkenal. Nilai wang hadiah kemenagannya sudah melebihi 50 juta US. Bertamabh lagi wang yang dikumpulnya.

Saya akan terus menonton selagi ada siaran langsung, selagi nyawa di kandung badan, selagi masih sihat dan mata masih dapat melihat. Dan saya tahu kesannya pada diri sendiri iaitu saya seronok dan suka menontonnya. Saya tahu saya akan mengalami tekanan, sakit kepala dan tekanan perasaan, bersedih jika  Nadal kalah.

Pelik tak perangai saya ini? Orang lain yang dapat wang berjuta-juta , saya pula sanggup mengambil risiko kesihatan. Tapi seronok dan suka itu bukankah satu penawar kesihatan?  

Apa yang nak peliknya, sebahagian besar orang lain pun begitu juga. Tidak kira apa bidang, sukan ke, berniaga ke atau politik ke, pengorbanan mesti dibuat jika perkara itu sudah menjadi kesukaan kita. Sebab itu ada yang sanggup berbunuhan misalnya dalam politik kerana terlalu totok dengan politik. 

Saya totok dengan Nadal dan sukan tennis, jadi untuk memuaskan hati saya itu atau untuk mendapat keseronokan saya kenalah berkorban. 

Mana ada dalam dunia ini kita boleh dapat sesuatu yang kita suka tanpa bekerja keras dan berkorban. Kalau ada orang yang percaya begitu orang ini adalah bakal menjadi mangsa penipuan skim cepat kaya. 

Apa-apa pun malam ini saya ada dihadapan tv melihat sekali lagi Nadal beraksi. Harapan saya Nadal menang. Harapan saya sakit kepala tidak menyerang. Harapan saya, saya akan 'enjoy' gila.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan