Theflowersellingboy

Khamis, 13 Jun 2013

PERPADUAN RAKYAT dan PEMBINAAN NEGARA BANGSA: Seperti Buah Jambu Batu Masak Ranum, dan Baju Batik





1. Perpaduan rakyat. Pembinaan negara bangsa. Hebuh perkara ini di timbul, dibincang dan diketengahkan. Dari dulu iaitu semasa negara mula merdeka kita tidak pernah lupa isu perpaduan rakyat. Hasrat kita ialah  rakyat dari  berbagai kaum dan latarbelakang bersatu bagi sebuah negara Malaysia. Dan sehingga kini selepas melebihi setengah abad, kita masih belum lagi berjaya. Belum berjaya untuk melahirkan rakyat Malaysia yang bersatu. Kita gagal dalam pembinaan negara bangsa. Mengapa?

2. Memang ada pihak yang menyatakan kita telah berjaya mewujudkan sebuah negara yang stabil hasil dari perpaduan dikalangan rakyat berbagai latarbelakang. Tanpa rakyat yang bersatu mana mungkin kita boleh menggerakkan kemajuan, sedangkan kita nampak jelas akan hasil-hasil pembangunan dan kemajuan negara.

3. Dakwaan atau pandangan seperti itu secara konsistennya datang dari pemerintah. Ini adalah sesuatu yang tidak menghairankan kerana jika usaha kearah perpaduan rakyat itu dikatakan gagal maka sebenarnya yang bertanggungjawab diatas kegagalan itu adalah pemerintah. 

4. Memang benar perpaduan rakyat adalah input utama dan mesti ada sebagai pra-syarat bagi memaju dan membangunkan negara. Tetapi jangan disamakan kemajuan dan pembangunan negara itu dengan perpaduan rakyat. Ianya berkaitan tapi tidak sama khususnya bagi negara yang mempunyai berbagai latarbelakang keturunan dan taraf sosio-politik-ekonomi seperti negara kita Malaysia. Apatah lagi jika jurangnya besar dan melebar.

5. Perpaduan rakyat di Malaysia, jika kita masih lagi mahu gunakan perkataan perpaduan sebagai menyamai bersatu, bolehlah diibaratkan seperti buah jambu batu yang masak ranum. Jambu batu yang ranum , memberikan keseronokan mata kita memandang--kulitnya licin dan cantik dan baunya menarik hidung kita untuk menciumnya. Sayang sekali ransangan luarannya itu yang membuatkan kita segera untuk memetik dan memakannya, menjadikan kita  tersentak sehingga membantutkan selera sebaik saja kita melihat isi didalamnya. Berkuit-kuitan ulat yang menjijikkan kita.

6. Ertinya bahawa nampak di luar kita kelihatan bersatu dan berpadu. Berbeza pula apa yang ada dalam hati dan fikiran masing-masing. Semua tahu bahawa diantara kita, dalam hati kita, kita berprasangka. Dan otak kita, fikiran kita, tidak sebenarnya terarah dan mengarah ke satu matlamat besar iaitu perpaduan. 

7. Masing-masing menyimpan rasa ragu, khuatir dan tidak berpuashati. Ada pihak meragui kesetiaan pihak yang lain, lalu merasakan sebagai satu ancaman. Pihak yang lain pula merasakan taraf warga negaranya tidak mempunyai nilai yang sama dengan pihak yang satu lagi, sedangkan berjaya dalam kehidupan, lalu menghasilkan perasaan kecewa.

8. Bagi saya perpaduan yang nampaknya seperti ada itu adalah perpaduan yang pura-pura. Perpaduan kita bukan perpaduan kain atau pakaian basahan yang digunakan setiap masa, sesuatu yang wujud dan berlaku secara semula jadi pada setiap masa dan ketika. 

9. Perpaduan kita adalah perpaduan baju batik, yang digunakan pada waktu-waktu majlis/acara rasmi dan dalam peristiwa-peristiwa negara dan hari yang diistiharkan sebagai wajar memakai baju batik. Selepas itu baju batik itu tersangkut pada alat sangkutan didalam almari. Disimpan begitu lama sehingga menjadi tengit, sama seperti buah jambu masak ranum yang disebutkan pada awal tadi.

10. Belum lagi wujud, semenjak negara merdeka sehingga kini perpaduan rakyat yang sebenarnya. Malang sekali kedudukan ketika ini, pada masa ini , hasil dari perbuatan, tindakan , suara dan kata-kata dalam berbagai ucapan, penulisan, tayangan yang boleh didengar dan dilihat melalui berbagai  media siaran, oleh semua pihak tanpa kecuali semakin mengarah kepada perpecahan, hanya semata-mata untuk kepentingan sempit semua pihak. 

11. Mereka semuanya itu mahu rakyat bersatu padu. Mereka mahukan perpaduan. Pemerintah yang ada juga pentingkan perpaduan. Berbagai parti politik yang ada juga mahukan perpaduan. Badan-badan gerakan rakyat pun mahukan perpaduan. Apatah lagi rakyat, perpaduan akan mewujudkan suasana yang aman untuk kesejahteraan hidup dalam sebuah negara. Lebih cantik dan indah serta unik kerana perpaduan boleh terbina diatas kepelbagaian.

12. Kalau semua pihak mahukan perpaduan, dan jika kita merasa teruja untuk sebuah perpaduan rakyat yang berasaskan kepelbagaian mengapa kita tidak menjadikannya satu realiti? Mengapa? Kalau kita telah berusaha melakukannya, mengapa kita gagal? Apakah sebenarnya yang menjadi batu penghalang?

13. Bagi saya batu penghalangnya kita sendiri. Cuma berbeza dari segi saiz besar kecilnya serta keras lembutnya batu itu. Namun pemerintah yang berkuasa mempunyai tanggungjawab yang utama dan pertama dalam menjayakan matlamat perpaduan rakyat dan pembinaan negara bangsa. Setakat sekarang kerajaan BN telah gagal melakukannya semenjak menguasai tampuk pemerintah negara lebih setengah abad.

14. Kalau BN mahu juga dikatakan berjaya dalam memupuk perpaduan dikalangan rakyat ini, BN sebenarnya telah berjaya melahirkan perpaduan seperti memetik buah jambu batu yang masak ranum untuk dimakan. Atau jika mahu buat pilihan yang lain, BN hanya layak diistiharkan sebagai berjaya mewujudkan perpadauan baju batik. Pendek kata perpaduan rakyat yang pura-pura.
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan