Theflowersellingboy

Selasa, 4 Jun 2013

Hidup Ini Hutang Memajang

Hidup ini hutang memanjang. Macam-macam hutang yang kita tanggung. 

Apa itu hutang?

Kita berhutang untuk memperbaikki kehidupan dan masa depan kita. Kita berhutang kerana kita hendak merasai gaya hidup seperti yang kita lihat yang dinikmati oleh orang lain yang pada pendapat kita , kita juga patut menikmatinya. Kita berhutang adalah disebabkan kita mahukan sesuatu dengan lebih cepat dan mudah.

Kita berhutang dengan pihak atau orang yang mampu/bersetuju memberi hutang. Kita menggunakan nama baik kita untuk meyakinkan pemberi hutang. Kita menggunakan aset kita sebagai sandaran kepada hutang kita itu. Kita berhutang dengan mengurangkan sebahagian daripada perolehan masa depan.

Begitulah secara rengkas yang dapat kita kaitkan dengan hutang. Ada yang memerlukan dan ada yang sanggup/bersetuju memberi.

Sebahagian besar kita berhutang seolah-olah hutang itu tidak boleh dielakkan. Orang kayapun berhutang juga. Mungkin bilangan orang kaya yang berhutang itu mengatasi orang miskin. Sebab mereka mempunyai kedudukan yang diyakini boleh membayar balik hutang. Mereka jadi kaya, salah satu caranya ialah dengan berhutang. 

Bagaimana pula dengan orang miskin? Orang miskin juga adalah manusia biasa yang mempunyai nafsu dan kehendak seperti orang lain juga yang mahu hidup selesa dan senang, yang juga berhasrat untuk jadi orang kaya. Jadi mereka perlu berhutang. Cuma keyakinan sipemberi hutang kepada orang miskin ini tidak berapa tinggi. Sebab itu bilangan orang miskin yang berhutang tidak ramai. Jumlah hutang pun tidak besar.

Satu dari contoh hutang orang miskin ini ialah hutang PTPTN. Pelajaran itu penting dan perlu untuk membina satu masa depan yang baik. Kalau keputusan peperiksaan anak orang miskin ini cemerlang, peluang untuk dapat biasiswa adalah baik sekali. Tapi jika hanya sekadar layak memasuki universiti, peluang mendapat biasiswa sudah tentu tiada. Maka kenalah berhutang dengan PTPTN.

Jadi PTPTN adalah pemberi hutang kepada orang yang tidak mampu membiayai pelajaran di peringkat tinggi. Dan sebahagian besar yang memerlukan pembiayaan itu adalah dari orang miskin. Orang kaya ambil juga. Tapi asasnya berbeza. 

Asas orang miskin perlukan PTPTN ialah ketidakmampuan kewangan mereka. Asas orang kaya mengambil pinjaman PTPTN ialah kerana kos bayar balik adalah lebih murah/rendah berbanding dengan faedah/keuntungan yang tinggi yang diperolehi hasil pelaburan wang mereka sendiri dalam berbagai sektor ekonomi. 

Kesan berhutang PTPTN diantara orang miskin dan orang kaya adalah sama tapi tidak serupa. Kedua-dua simiskin dan sikaya wajib membayar hutang. Yang tidak serupanya ialah simiskin itu merasakan terlalu perit membayar balik pinjaman itu. Sikaya pula tidak merasa apa-apa, biasa dan selamba saja bayar hutang itu.

Selepas tamat pengajaian maka bermulalah anak orang miskin itu menjalani hidup dengan berhutang, mewarisi ibubapa mereka itu. 

Kemudian dia perlukan sebuah kereta. Dia perlukan  sebuah rumah/bilik untuk disewa  dengan memasang angan-angan untuk memilikinya. Dia mahu mendirikan rumah tangga. Sudah tentu mahukan zuriat untuk di hantar ke taska, tadika, sekolah dan masuk universiti. Untuk anak itu lebih berjaya dia perlukan pusat tuisyen.

Semua angan-angan, hajat dan keperluan itu tidak akan mampu menjadi kenyataan tanpa berhutang. Kita mesti berhutang. Jadi hidup ini mesti berhutang. Hutang memanjang. Yang berbezanya ialah berapa banyak yang kita berhutang.

Kalaulah kita mempunyai dasar pendidikan percuma sudah tentu ianya boleh mengurangkan hutang kita. Tapi kita telah buat keputusan untuk memberatkan diri dalam hal berhutang ini. Tanggunglah sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan