Theflowersellingboy

Khamis, 6 Jun 2013

Apa Makna Pada Lupa.





Kita tidak tahu bagaimanakah perangai kita semasa kecil khususnya semasa bayi. Pada usia itu kita tidak dapat ingat apa yang kita telah lakukan. Mungkin pada usia sebelum masuk sekolah rendah, enam tahun ke bawah, banyak perbuatan kita yang kita tidak ingat. 

Yang tahu perangai kita ialah kedua ibubapa atau penjaga kita atau orang yang lebih tua yang dekat dengan kita. Suka menangis ke kita, selalu kembong dan sakit perut ke kita, baik ke kita, lembut ke orangnya, nakal atau degil tak turut kata, kita tidak tahu atau tidak ingat. 

Jadi macam mana nak tahu perangai kita semasa kecil tanpa mendapat cerita dari kedua ibu bapa atau penjaga kita. Mudah saja. Lihat perangai anak-anak. Sebahagian dan mungkin seluruh perangai yang ditunjukkan itu adalah juga perangai kita.

Saya tidak mahu bicara tentang perangai kita semasa kecil yang kita tidak ingat itu. Hal itu semata-mata membuka bicara, cakap-cakap kosong saja untuk kelancaran dalam pembicaraan, sebagai 'appetiser', sebelum 'main course'.

Sekarang ini kita telah memasuki setengah tahun bagi tahun masihi. Kita ada berbaki setengah tahun lagi untuk menutup cerita tahun 2013. Pantas sungguh masa berjalan. Banyak peristiwa yang telah kita lalui dengan berbagai ragam dan warna. Ada yang kita rancang atau telah fikirkan dan ada juga yang tidak pernah terlintas difikiran. Namun sama ada rancang atau tidak kita telah pun hadapi. Dan kedudukan kita adalah seperti yang kita berada sekarang ini.

Bagi saya usia telah makin bertambah. Sama juga seperti orang lain. Tenaga fizikal semakin menurun. Buat kerja sedikit, banyak berihat. Banyak lupa dari ingat.

Ya sekarang ini banyak lupa dari ingat. 

Biasanya semasa sebelum sampai ke usia ketika ini , sewaktu untuk keluar rumah, misalnya untuk pergi kerja di pejabat, rutin harian mengambil tempat- berdiri dihadapan cermin mengenakan pakaian baju dan seluar, menyikat rambut, dan mengikat tali leher. Kemudian mengambil kunci kereta, dan kunci rumah beserta dengan alat kawalan pintu pagar rumah. Dan memasukkan handphone dalam poket seluar. Maka berbunyilah enjin kereta vrooooommmm, meluncurlah kereta membawa saya ke pejabat.

Rutin itu dilakukan secara otomatik dan sempurna tanpa ada sesiapa yang mengingatkannya. Tidak juga disediakan senarai semak bagi mengelakkan ada yang terlupa untuk melakukannya.

Kedudukan sekarang telah berubah. Jauh berubahnya. Ada saja yang tidak lengkap. Ada saja yang terlupa. Ada saja yang tertinggal. 

Apabila teringat barang yang tertinggal itu, dan jika ianya terlalu penting misalnya handphone terpaksalah berpatah balik. Kalau lalulintas tidak sibuk, tidak menjadi masalah, tiada tekanan perasaan dalam perjalanan patah balik itu. Jika sebaliknya, memberi kesan kepada bacaan tekanan darah, sakit perasaan dan sakit dada dibuatnya.

Semuanya adalah gara-gara terlupa.

Teringat saya akan satu cerita, perjalanan ke Singapura bersama keluarga dan emak. Masa itu usia belum memasuki 30an tapi sedang menghampiri ke usia itu, mempunyai dua orang anak. 

Dari rumah di Sungai Besi, kami menaikki teksi ke stesyen kereta api Kuala Lumpur. Sebaik saja sampai  di stesyen dan sebelum turun dari teksi, emak beritahu bahawa beg tangannya tertinggal. Kami semua ketawa sebagai reaksi awal. Kemudian saya mula susah hati kerana mengesyakki paspot emak ada didalam beg tangannya yang tertinggal itu. Setelah bertanya, emak mengesahkannya. Kami semua pucat lesi.

Saya dengan pantas meminta teksi berpatah balik ke Sungai Besi. Masa yang berbaki untuk menaikki kereta api ialah 40 minit. Maka bukan main laju teksi itu meluncur ke Sungai Besi. Pemandu teksi itu tiada masalah melakukannya kerana Kuala Lumpur ketika itu tidak seperti sekarang. Tidak ada kesesakan lalulintas, tak ada 'traffic jam'.

Akhirnya kami sampai semula ke stesyen, lima minit sebelum kereta api bertolak. Semua kami mengurut dada melepaskan sesak di dada gara-gara emak yang pelupa. Dan kami pun ketawa bersama.

Cerita emak yang pelupa ini, sekarang ini menjangkit pula kepada saya. Nasib baik dulu saya tidak memarahi emak kerana terlupa membuatkan kami semua sakit dada. Jika dulu saya marah emak, apalah alasan saya untuk tidak menerima kemarahan dari anak-anak jika saya terlupa.

Ya, saya selalu terlupa dan kerapkali mendapat teguran dari anak-anak. Misalnya terlupa membawa handphone, terlupa tarikh temu janji hospital dan banyak lagi. Banyak kali saya diingatkan jangan terlupa membawa handphone waktu keluar rumah agar dapat dihubungi. 

Tapi kalau dah lupa tetap lupa juga. Maka anak-anak yang menalipon untuk bertanya khabar, merasa tertekan dan sakit dada apabila saya tidak menjawab panggilan mereka. Mereka susah hati, apalah yang telah terjadi kepada saya kerana tidak menjawab panggilan mereka.

Maka apabila mereka balik ke rumah saya, berbagai cadangan dibuat bagi mengatasi masalah lupa saya ini. Satu dari cadangan itu ialah menyediakan senarai semak. Misalnya apabila hendak meninggalkan rumah, katakan ke pasar, hendaklah disediakan senarai yang memasukkan perkara-perkara: wang, barang yang hendak dibeli, troli mengisi belian, dan talipon tangan.

Saya bersetuju dengan cadangan itu walaupun ianya boleh membebankan. Maksud saya ialah bahawa saya perlu menyediakan terlalu banyak senarai semak. Kalau nak ke hospital, saya mesti ada senarai semak. Nak makan ubat , mesti ada senarai semak. Pendek kata semua yang hendak saya lakukan mesti ada senarai semak. Tiada senarai semak , ada perkara yang saya terlupa lakukan.

Soal membebankan itu tidak menjadi masalah besar jika akhirnya senarai semak itu boleh membantu supaya saya tidak akan lupa. Maka saya bertanya pada anak-anak bagaimana pula jika saya terlupa untuk menyemak senarai semak?

"Sebelum melakukan sesuatu, ingatlah senarai semak", antara cadangan dari anak-anak.

Ingatkan senarai semak sebelum melakukan sesuatu? Macam mana nak ingat senarai semak kalau memang senarai itu sendiri tidak ada dalam ingatan semasa kita hendak melakukan sesuatu?

"Gantungkan saja senarai semak itu di cermin atau di pintu atau tempat yang mudah nampak", satu lagi cadangan diberi.

Maknanya di cermin dan di pintu akan ada deretan senarai semak bergantungan? 

Entahlah, saya rasa itu pun tidak dapat menyelesaikan masalah lupa. Kerana saya terlupa pula untuk meletakkan senarai semak di tempat-tempat itu. Saya pun terlupa untuk membaca senarai semak itu.

Seperti cerita tentang perbuatan masa kecil kita yang kita tidak ingat, hal yang sama juga mula berlaku apabila kita semakin berusia, seperti saya ini. Terlupa atau tidak ingat ini sebenarnya adalah diantara satu dari finomina dalam sebuah kehidupan yang berulang. 

Maknanya apabila kita mula memasuki finomina terlupa, ianya satu petanda kita akan mengulangi zaman kanak-kanak kita dahulu. Dan ianya akan lebih menyulitkan lagi jika semasa tua ini kita akan mengulangi perangai kita semasa bayi.  

Perangai semasa bayi? 

Kita menangis emak susukan. Kita sakit perut ibubapa ubatkan. Kita berak dan kencing, ibubapa cuci dan salinkan. Kita sepahkan barang-barang ibubapa kemaskan. Kita tidak mampu berjalan, ibubapa dukungkan.

Tapi ingatkah kita perangai kita semasa bayi? Sudah tentu kita tidak ingat kalau ibubapa kita tidak menceritakannya. Namun kita boleh tahu perangai kita itu dengan mengasuh dan membesarkan anak-anak kita.

Apakah moral cerita ini? Fikirkanlah bersama. Yang penting sayanglah kedua ibubapa kita seperti kita sayangkan anak kita. Jangan LUPA yang ini.

   




    



Tiada ulasan:

Catat Ulasan