Theflowersellingboy

Rabu, 12 Jun 2013

Pertemuan Penawar Sakit

Seorang sudah berusia lapan puluhan. Seorang tujuh puluhan. Kedua-dua perempuan. Perempuan lapan puluhan sudah ketiadaan suami. Yang tujuh puluhan masih ada suami. Mereka ada kaitan. Yang tua adalah kakak ipar. 
 
Walaupun tinggal sekampong dan jarak diantara rumah mereka hanya 500 meter saja, sudah hampir 2 tahun mereka tidak bertemu muka. Maka masing-masing tidak tahu sihat atau sakit diantara mereka.
 
Hari ini mereka bertemu. Situa yang ke rumah adik iparnya. Dia tidak ada tenaga dan kekuatan untuk menapak ke rumah adik iparnya seperti mana yang selalu dilakukannya semasa muda dulu. Oleh itu diminta anaknya menghantar dengan kereta.
 
Adik iparnya sedang duduk diatas sofa yang sudah lusuh dan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan, di ruang lorong rumah bahagian dapur. Dihadapannya, sebuah tongkat berkaki tiga untuk digunakan apabila bergerak.
 
Kakak ipar yang ingat-ingat lupa segera menyapa adik iparnya dengan pertanyaan tentang kesihatan adiknya itu. Mereka berpelukan. Masing-masing menyatakan keredhaan akan kedudukan mereka sekarang. "Kita dah tua, macam ni lah jadinya. Orang muda pun sakit", kata kakak ipar memujuk adik iparnya yang menyatakan sakit yang dihidapi, sakit usus perut. Telah empat bulan sebahagian ususnya di potong.
 
"Sapa yang potong?".
 
 "Hospital ", kata adik iparnya, yang bermaksud doktor. Sebulan lebih tinggal di wad hospital. Tiada orang yang datang menjenguk dia , melainkan anak-anaknya.
 
Kakak ipar pula mengadu nasibnya yang tidak mempunyai penglihatan yang baik. Semua yang dilihat , kelabu saja, tidak terang. 
 
Mereka berbual mesra. Ada masa berlawak jenaka. 
 
Situa paling banyak bertanya. Yang ditanya adalah perkara yang sama. Tidak sampai seminit soalan yang sama ditanya. Ini membuatkan adik iparnya menjawab sambil ketawa. Adik iparnya tidak marah atau meninggikan suara apabila soalan yang sama ditanya. Dia jawab dan ketawa. Dan kakak iparnya pun ketawa sama.
 
Adik iparnya meminta maaf kerana tidak ada apa yang dapat dihidangnya. Katanya yang ada hanya biskut tawar dalam tin diatas para. 
 
"Tak payah susah-susah. Dah makan nasi lemak sebelum datang tadi", kata kakak ipar. Alasan yang selalu digunakan oleh tetamu yang tidak mahu menyusahkan tuan rumah. Tapi jika dihidang, dipersudikan juga.
 
Saya hanya sebagai pemerhati dan pendengar saja. Tidak masuk campur. Namun ianya memberi kesan yang mendalam kepada saya. Bahawa diwaktu kita kurang sihat, diwaktu kita sudah lanjut usia, kita perlukan seseorang untuk bersama, sekejap pun amat dihargai. Kita perlu menceritakan hal kita, kesihatan kita. Dan kita mahu dengar hal orang lain, kesihatan orang lain. Kita mahu kawan kita, saudara kita sesekali menjenguk dan melihat kita. Dan kita juga mahu menjenguk kawan kita, kalau terdaya.
 
Sudah tentu kita menghargai pertolongan orang lain. Pertolongan membawa kita melawati saudara atau kawan kita yang sakit dihospital atau yang ada di rumah yang tidak mampu bergerak jauh. Dan jika ada wang yang diberikan walaupun tidak seberapa, ianya boleh menyukakan hati situa, dan amat dihargainya.  

Kedua-dua kakak dan adik ipar itu terus bercerita. Lupalah sebentar akan kesihatan mereka yang menurun itu. Perjumpaan ini rupanya sebagai satu penawar sakit bagi kedua-duanya. Walaupun sementara, tapi saya merasa seronok mereka gembira. Berbaloi saya menemukan mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan