Theflowersellingboy

Jumaat, 28 Jun 2013

Menerima Keputusan Pilihanraya ke 13: Kekalahan adalah Takdir? Beruk mengganggah buah mangga juga adalah takdir.

Agak lama juga saya tidak muncul dalam bentuk paparan kata-kata. Berihat seketika.

Tidak berapa lama lagi kita umat Islam akan memasuki bulan Ramadhan. Kita akan berpuasa sebulan. Sudah tentu tenaga yang ada berkurangan berbanding dengan hari/bulan yang lain. Oleh itu dengan mengambil kira hal seperti itu , ianya merangsang saya untuk menulis sesuatu sementara belum memasuki bulan Ramadhan. Saya percaya paparan pada bulan Ramadhan akan berkurangan. Tapi jika berpuasa itu memberi kekuatan saya untuk menulis, saya akan lakukan.

Begitu juga saya mula mengemas dan membersih kawasan persekitaran rumah. Hari ini saya memotong/memesin rumput dikiri kanan dan di belakang rumah. Saya lakukan tidak lama kerana cuaca panas dan keadaan jerebu yang baru saja pulih sedikit.

Saya berihat dibawah pokok mangga yang rimbun dan berbuah lebat. Sambil bersandar di batang pokok mangga itu saya melihat beberapa kawan ekor beruk dan yang sejenis dengannya seperti monyet dan ungka diatas pokok-pokok yang tumbuh liar berhampiran dengan kawasan rumah saya. Ada yang sedang bergayutan, ada yang hanya duduk-duduk sambil mengunyah buah-buahan tumbuhan hutan itu dan ada yang sedang mematah dahan-dahan kecil lalu jatuh ke bawah yang sebahagiannya jatuh di atas jalan raya berhadapan rumah saya.

Saya bertanya pada diri sendiri mengapa agaknya beruk dan yang sejenis dengannya suka mematah-matahkan dahan-dahan kecil itu sedangkan apabila dahan-dahan itu membesar ianya adalah menjadi tempat titian, gayutan dan tempat duduk untuk berihat sambil mengunyah makanan? Kenapa perlu dimusnahkan? Saya tiada jawapan cuma dengan mudah saya menyatakan bahawa itu yang Tuhan takdirkan kepada si beruk dan kawan-kawannya itu. Habis cerita, tidak payah hendak memberatkan otak untuk mencari jawapan.

Sebenarnya beruk-beruk dan kawan-kawan beruk itu sedang mengendeng buah mangga yang lebat di atas pokok tempat saya bersandar. Tapi kehadiran saya berteduh dibawah pokok itu membuatkan beruk-beruk itu seperti tidak berhajat untuk mengganggah buah mangga itu. Beruk-beruk itu sebenarnya sedang memerhati saya dengan tekun. Apabila tiadanya saya dibawah pokok mangga itu , sudah tentu dengan cepat datang secara meniti dan bergayutan pada dahan-dahan pokok untuk terus melompat ke atas pokok mangga saya itu.

Begitu agaknya yang ditakdirkan kepada beruk dan kawan-kawannya itu yang terpaksa menunggu sehingga saya meninggalkan pokok mangga yang lebat dengan buah itu untuk di kokah buahnya.

Ya, takdir. Kita mesti percaya dan menerima takdir. Satu dari Rukun Iman. Kalau tidak rosaklah iman kita.

Takdir inilah juga yang paling laris digunakan dalam pilihanraya yang ke 13 ini.

"Kita mesti redha dan menerima keputusan pilihanraya. Bahawa telah ditakdirkan yang menang ialah BN dan yang kalah ialah PR", begitulah yang kerap berkumandang dimana saja ruang, kata-kata pemimpin , pengikut dan penyokong BN (khususnya UMNO) meminta PR dan penyokongnya untuk menerima keputusan pilihanraraya ke 13. Malah ada diantara pihak-pihak tertentu dalam PR dan penyokong yang merelakan diri untuk bersependapat dengan seruan seperti itu. "....yang penting kita bergerak ke depan", antara rangkai kata yang laris digunakan untuk memujuk hati yang luka.

Pada mulanya seruan seperti itu, saya menjangkakan hanya sebagai kata-kata yang keluar dari mulut dan bukan dari bisikan hati kecil. Saya merasakan bahawa pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang mengeluarkan kata-kata itu mempunyai 'conscience' juga dan sedia tahu bahawa ada yang tidak teratur dan tidak kena pada pilihanraya ini. Cuma mereka berkata begitu semata-mata untuk kekal berkuasa. Rupanya saya tersilap. Apa yang ditutur, itulah bisikan hatinya, itulah 'conscience'nya.

Mengapa saya kata begitu?

Untuk kesekian kalinya, perkara yang sama juga dimasukkan dalam ucapan YDPA yang disediakan oleh Kerajaan BN, yang menyeru supaya keputusan pilihanraya ke 13 itu diterima. Kerajaan secara konsisten mengatakan bahawa BN menang tanpa kecacatan dalam pengurusan pilihanraya. Sebab itu mengapa perlu di tolak.

Maknanya jika kita berbalik kepada Takdir tadi, maka PR dan rakyat semua kena redha dan menerima keputusan pilihanraya ini. Begitu kah?

Sesungguhnya ada pihak begitu mudah dan cepat merujuk kepada Rukun Iman sebagai cara untuk meyakinkan sesuatu hal. Kalah pilihanraya adalah satu takdir yang di telah ditentukan Allah. Kalau tidak menerima ketentuan Allah (keputusan pilihanraya) maka orang itu tidak beriman. Rosak iman jadinya!

Tetapi mereka selalu terlupa bahawa Allah juga tidak membenarkan perlakuan atau perbuatan atau apa saja tindakan yang menyalahi hukum Allah. Contoh, penipuan tidak dibenarkan. Rasuah juga tidak dibenarkan. Berlaku zalim juga dilarang. Berat sebelah adalah juga dibenci oleh Allah. Menghina, mengaibkan seseorang dan melakukan fitnah ada lah perlakuan yang dilarang.

Jadi bagaimana jika pilihanraya ini dijalankan dengan membawa sama unsur-unsur itu bagi mendapat kemenangan? Sudah tentu salah. Mana-mana pihak yang menang melalui cara yang terlarang itu sudah tentu tidak wajar kemenangannya diterima. Dan ianya bukan yang disukai oleh Allah, dan bukanlah takdir.

Soal bukti kecacatan pengurusan pilihanraya kali ini cukup jelas. Malah sebelum pilihanraya banyak hal telah dibangkitkan untuk diperbetulkan agar pilihanraya dapat dilaksanakan dengan bersih dan adil. Satu daripadanya ialah Daftar Nama pengundi. Ada yang tidak kena dan telah pun diperakui oleh pihak SPR. Tapi berlaku tunjuk menunjuk jari diantara agensi kerajaan  sedangkan perkara yang diminta diperbetulkan tidak dibetulkan.

Paling mudah ialah dakwat kekal. Macam nak rak SPR dan kerajaan mengatakan dakwat itu kekal. Akhirnya sah bahawa dakwat itu tidak kekal. Kemudian timbul jawapan yang mengelirukan tentang isi kandungan dakwat kekal itu dari pihak kerajaan semasa persidangan Parlimen ini.

Bagaimana pula dengan orang yang menguruskan pilihanraya itu? Boleh kah ianya mengurus dengan adil jika ada kepentingan dengan pihak yang bersaing dalam pilihanraya?  Menurut maklumat melaporkan bahawa Pengerusi dan Timbalan pengerusi SPR adalah ahli UMNO.  Bolehkah mereka menjadi pengadil?

Maka yang demikian seruan untuk menerima keputusan pilihanraya ke 13 ini adalah satu seruan yang amat mendukacitakan. Sepatutnya dari awal lagi iaitu sebelum pilihanraya mengambil tempat, perkara-perkara yang telah dibangkitkan itu diurus dan diselesaikan dengan baik. Kalau itu yang dilakukan maka tidak perlu menyeru pihak yang kalah menerima kekalahan. Mereka sedia menerima kekalahan. Kekalahan yang ditakdirkan keatas mereka.

Saya percaya apabila saya meninggalkan pokok mangga saya yang lebat dengan buah itu, beruk akan segera datang. Mungkin itu yang ditakdirkan. Saya wajar menerima keadaan itu. Tapi menerima kekalahan piliharaya dengan jalan penipuan bukanlah takdir namanya. 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan