Theflowersellingboy

Rabu, 11 Mei 2016

PRK Parlimen Kuala Kangsar dan Sungai Besar. Apa kata TokNujum....Parti Mana Yang Akan Menang.




PRK Parlimen Kuala Kangsar, di Perak dan Sungai Besar di Selangor akan diadakan pada tarikh yang akan ditentukan oleh SPR nanti. Difahamkan SPR akan bermesyuarat Jumaat ini bagi membincangkan PRK di dua kawasan parlimen itu.

Kita tunggu keputusan SPR.

Sementara itu mari kita main teka-teka atau jadi tok nujum. 
Pada pandangan anda parti manakah yang 'justified' untuk bertanding? 

Anda mesti jadi tok nujum yang professional, berdasarkan  pemikiran yang logik , rasional disertakan dengan hujah atau alasan yang meyakinkan. 

Elakkan pemikiran anda dipengaruhi oleh kecenderungan kepada sesuatu parti. Ianya bukan perkara yang mudah terutama jika anda ahli parti tertentu, apatah lagi amat taksub dengan parti anda itu.

Sebab itu anda mesti bersikap professional.

Sebelum itu saya perlu terangkan maksud 'justified' itu.
Saya tidak bermaksud 'justified' itu sebagai layak untuk bertanding kerana sesiapapun atau parti manapun adalah layak untuk bertanding selagi ianya dibenarkan oleh undang-undang negara. Contoh, orang muflis dan bukan warga negara tidak layak untuk bertanding.

'Justified' itu kalau disamakan dari segi nilai wang ianya dipanggil sebagai 'value for money' atau dalam bahasa yang biasa kita gunakan ialah 'berbaloi'.  Atau orang Negeri Sembilan kata, "tak abih boreh".

Kalah pun kalah tak jadi hal kerana 'ada fight'.  Itu maksud atau semangat justified dalam pertandingan itu.

Parti manakah yang justified untuk bertanding?

Adakah UMNO? PAS? PH?

Kalau PH, adakah PKR, Amanah atau DAP?

Saya  percaya sebagai tok nujum, anda sudah ada jawapan atau sedang memikirkan jawapan yang sesuai. Tapi mesti ingat, anda mesti jadi nujum yang professional.

Bagi saya hanya dua parti saja yang justified untuk bertanding. Sebab, yang kita mahu tahu dalam sesuatu pilihanraya adalah parti mana/siapa yang menang dan parti  mana/siapa yang kalah. Yang menang akan tubuh kerajaan, dan kehidupan kita akan banyak ditentukan/dipengaruhi oleh parti yang menang itu.  

Parti yang kalah sama ada satu atau lebih tidak memberi kesan kepada kehidupan kita walaupun jika mereka mahu bekerja sama selepas kalah. Suara mereka tidak ada dalam Dewan Undangan Negeri atau Parlimen. Oleh itu mengapa kita perlukan lebih dari dua parti yang bertanding?

Jika dua saja yang bertanding kita boleh lihat dan ukur kekuatan dan kekurangan/kelemahan parti-parti yang bertanding itu dengan jelas. 

Jika perbezaan undinya terlalu kecil maka ianya baik kepada pengundi/rakyat. Dan menjadi ingatan awal kepada parti yang menang -jangan main-main, kedudukan kamu seperti telur dihujung tanduk. Jangan menyusahkan rakyat atau pengundi. Awas jangan mungkir janji.

Parti yang menang itu akan bekerja kuat. Dan parti yang kalah itu adalah kalah yang berbaloi.

Kedua-dua parti itu adalah parti yang boleh diharap oleh rakyat.

Kalau parti itu menang besar macam mana? 

Menang besar atau kecil ia bukan satu faktor yang boleh justified bagi perlawanan banyak penjuru. Mesti satu lawan satu.

Atas dasar satu lawan satu ini, saya berpendapat parti-parti UMNO dan PH adalah justified untuk bertanding dalam kedua-dua kawasan parlimen ini. 

UMNO adalah incumbent atau parti yang mempertahankan kedudukan. Dan parti yang memimpin kerajaan Persekutuan sekarang ini. Jadi tiada soalan lagi. 

Bagimana dengan PAS?

PAS sebuah parti yang banyak pengaruh dan tidak boleh diketepikan begitu saja. Lagipun kedua-dua kawasan itu adalah kawasan yang ditandingi oleh PAS dalam pilihanraya yang lepas dibawah PR.

Tapi mengapa saya kata PAS tidak justified untuk bertanding. Atau adakah saya mahu pertandingan 3 penjuru iaitu UMNO, PAS dan PH?

Tidak, bukan pertandingan 3 penjuru yang saya mahukan.

Pertandingan 3 penjuru atau lebih dari satu lawan satu tidak justified, buang masa, membazir wang, not value for money, tidak berbaloi dan 'abihkan boreh' saja.

Kedudukan PAS sekarang yang membuatkan saya kata tidak justified. Tambahan lagi dua kawasan ini adalah kawasan barat Semenanjung Malaysia, bukan timur.

UMNO paling seronok jika PAS yang bertanding seperti yang saya dapat fahamkan dari kenyataan Nazri Aziz sebab katanya pada pilihanraya lepas PAS yang bertanding. Beliau semacam tidak mahu parti selain dari PAS bertanding melawan UMNO.

Pelik tak kenyataan dari lawan mengalu-alukan hanya PAS saja  bertanding melawan UMNO? 

Saya tidak pelik kerana itu yang mereka mahu kerana kemenagan sudah terjamin. Saya meneka itulah yang mereka percaya.

Saya fikir ada asasnya. Kalau pada PRU 13 semasa PAS bersama PR satu pakatan politik pembangkang yang kental ketika itu, PAS boleh kalah, sudah tentu secara bersendirian PAS akan kalah. PAS telah kehilangan pengundi khususnya dari penyokong PKR dan DAP. Dan juga penyokong PAS yang beralih kepada Amanah yang pada masa ini bersama dengan PKR dan DAP dalam PH.

Jadi mana ada logiknya PAS boleh menang atau memberi saingan yang berbaloi?

Ingat, asas pertandingan politik PAS ialah untuk berdakwah dan bukan mendapatkan kuasa politik. Itu yang sentiasa diberitahu oleh PAS termasuk presiden PAS. Maka lahirlah kata-kata hikmat bahawa PAS bertanding bukan untuk menang tapi untuk mencari keredaan Allah.

Saya tidak pasti sama ada kenyataan itu merupakan suara hati atau ada sebab-sebab lain kenyataan seperti itu dibuat. 

Pelik? Ya, ianya amat pelik dan mendukacitakan kerana PAS sebuah parti yang banyak pengaruh, pada satu ketika dulu.

Bukankah memiliki kuasa politik amat penting dalam menentukan hala tuju termasuklah dalam kerja dakwah. Hanya parti yang menang saja yang boleh melakukannya. Apa guna bertanding kalau kemenagan bukan yang dimahukan? Bukankah membazir wang dan membuang masa.

Sebab itu saya katakan PAS tidak justified bertanding. Bukan kerana parti itu tetapi disebabkan kemenangan bukan yang dikehendaki oleh PAS. Maka layu longalailah orang/pengundi untuk mengundi PAS.

Jadi yang justified bertanding ialah UMNO dan PH.

Parti apa dari PH?

DAP tidak justified.

Secara logiknya Amanah wajar bertanding jika kaedah persefahaman PR dulu digunapakai oleh kepimpinan PH kerana penubuhan Amanah adalah kesan dari pergolakan dalam PAS dulu. Ertinya penyokong Amanah adalah mereka yang berhijrah dari PAS.

Soalnya adakah Amanah itu sudah kuat?

Dalam hal ini saya tidak mahu jadi tok nujum. Biarlah diselesaikan oleh kepimpinan PH.

Yang saya mahu nujumkan ialah bahawa UMNO dan PH adalah parti-parti yang justified untuk bertanding di kedua-dua kawasan Parlimen, Kuala Kangsar dan Sungai Besar.

Siapa menang? Sayapun tidak mahu meramalkan. Tapi saya jangka persaingan adalah rapat sekali. 

Tapi oleh kerana PAS menyatakan mahu bertanding sama, dan jika PH juga bertanding, UMNO boleh senyum besar. 

Dan jika bahang Sarawak masih lagi membara dikalangan parti-parti PH dalam menentukan kedudukan mereka, misalnya parti mana yang akan bertanding dan mereka berseliseh mengenainya, tidak ada persetujuan sebulat suara, senyuman UMNO lagi melebar.

Jika pula, PAS dan PKR bersetuju untuk bekerjasama dalam pertandingan merebut kuasa di dua kawasan ini, UMNO bukan saja akan senyum melebar bahkan ketawa besar, terbahak-bahak dengan menyampaikan salam, mampus kau PH.

Kalau begitu keadaannya, hanya UMNO saja yang justified untuk  bertanding. Yang lain buang masa dan membazir wang.
 

 



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan