Theflowersellingboy

Khamis, 4 Februari 2016

TIORI RAHMAN BERAKHIR DENGAN TRAJIDI




Selepas Najib, siapa jadi PM?
 
Sudah tentu Zahid yang pada masa ini sebagai Timbalan PM, menurut sebahagian orang terutama penyokong Zahid.
 
Ada yang menunjukkan ibu jari ke bawah tanda tidak setuju, 'no way', kata mereka walaupun tidak memberi sebab mengapa.
 
Mahyudin? Tidak juga.
 
Hisyamuddin? No way.
 
Kalau begitu siapa? Bukan dari UMNO.
 
Semua yang disebutkan diatas adalah ahli UMNO. 
 
Apa salah dengan ahli UMNO.
 
Dalam politik salah benar bukan ukuran. Tidak penting. Ramai orang yang menerima dan percaya begitu, lalu menjadi amalan. 
 
Bagi mereka menjadi PM adalah kerana telah ditakdirkan. Bukan kerana mereka percaya apa yang Allah takdirkan, tapi mempercayai kepada satu TIORI yang dikenali sebagai RAHMAN.
 
Saya rasa ramai orang percaya kepada tiori ini termasuk sebahagian besar dari ahli UMNO dan orang Melayu. Mereka percaya Tiori RAHMAN telah ditakdirkan kepada Malaysia dalam susunatur menjawat jawatan PM. Sebab itu peralihan dari seorang ke seorang untuk menjawat jawatan itu tidak banyak menimbulkan masalah, fikir mereka.

Bermula dengan Tengku Ab. Rahman (R),  diikuti dengan Ab. Razak (A) , kemudian Husein Onn (H) , Mahathir (M) , Abdullah (A) dan Najib (N).

Jika begitu, Najib adalah yang terakhir, sebab ditakdirkan begitu. Lengkap fasa UMNO yang ditakdirkan dibawah tiori RAHMAN.
 
Tapi yang totok tidak bersetuju kerana mereka berpegang kepada sumpah ikrar, dari dulu, kini dan selama-lamanya adalah UMNO.
Sebab itu walaupun ketika ini terdapat dua pihak yang bertentangan tapi masing-masing mengatakan pihak mereka mahu selamatkan UMNO.
 
Lupakan pertelagahan mereka itu. 
 
Mari kita lihat pengisian Tiori RAHMAN ini.
 
Tiori RAHMAN adalah berkaitan dengan orang yang telah ditentukan (takdir ) menjadi PM. Orang-orang inilah yang memandu perjalanan kita ke satu destinasi.

Saya suka melihat mereka sebagai juruterbang yang membawa penumpang ke satu destinasi. Misalnya dari Malaysia ke England.
 
Tengku Ab. Rahman (R) sebagai pilot pertama, memanaskan enjin kapal terbang. Kemudian bergerak perlahan-lahan menuju ke runaway untuk 'take-off'. 

Take-off yang dibuat Tengku itu pada mulanya berjalan dengan lancar dimana roda kapal terbang itu mampu dimasukkan ke dalam badan kapal terbang itu.

Cuaca kurang baik. Tapi Tengku releks saja tanpa memaklumkan keadaan cuaca yang kurang baik itu.
 
Tiba-tiba semua yang berada dalam kapaltrbang menjerit ketakuatan, dan ramai yang muntah kerana kapal terbang itu jatuh beberapa puluh kaki disebabkan melalui 'air pocket'.
 
Ab. Razak (A) sebagai co-pilot segera mengambil alih pengemudian. Maklumat-maklumat tentang cuaca dan apa yang perlu dilakukan oleh penumpang sentiasa diberitahu. Pendek kata semuanya terkini. 
 
Ab. Razak secara berhati-hati dan waspada meneruskan pengemudian dengan had laju yang sesuai dengan paras ketinggian. Akhirnya beliau berjaya mengemudi kapal terbang sehingga berada dalam keadaan stabil dan para pramugari mula bersiap sedia untuk menghidangkan makanan. 
 
Ab. Razak agak mengantuk dan menyerahkan kepada Mahathir kepada Husein (H)  sebelum beliau tidur lena.

Semasa pengemudian Husein, penumpang dihidangkan dengan makanan. Selesai sahaja tempoh hidangan itu , penumpang mula tidur dan Husien pun merasa mengantuk sama dan menyerahkan kepada Mahathir untuk meneruskan perjalanan.
 
Semasa Mahathir mengemudikan semua penumpang berdengkur tidur. Mahathir meningkatkan speed kelajuan kerana jark untu sampai ke destinasi masih lagi jauh. dia tidak sabar untuk cepat mendarat. 
 
Tapi ada diantara anak kapal itu khuatir Mahathir akan keletihan lalu mencadangkan dia menyerahkan ke Abdullah (A) untuk mengambilalih pengemudian. 
 
Mahathir pada mulanya rasa keberatan untuk menyerahkan kepada Abdullah kerana dia tahu Abdullah akan kurangkan kelajuan. Lambatlah sampai ke destinasi. Lagipun Mahathir tahu Abdullah selalu terlelap semasa pemanduan. Ini amat bahaya.
 
Atas nasihat anak-anak kapal yang banyak pengalaman, diserahkanlah juga kepada Abdullah. Tapi Mahathir tidak boleh tidur.
 
Abdullah mahu mengekalkan speed kelajuan Mahathir. Tapi dalam beberapa minit perjalanan dia mengurangkan kelajuan, tambahan lagi telah tiba masa paras tinggi kapal terbang itu di kurangkan.
 
Mahathir merasakan Abdullah memandu terlalu perlahan. Tapi dia telah berjanji tidak akan memandu. Lalu dia minta Abdullah digantikan dengan Najib. 
 
"You are very slow", kata Mahathir menghedrdik Abdullah.
 
Najib ambil alih. Sekarang diperingkat untuk turun bagi tujuan mendarat. Najib meningkatkan kelajuan sama seperti kelajuan Mahathir. Dia mahu cepat sampai.
 
Tapi Najib mengubah laluan yang telah dirancang awal. Dia merasakan laluan baru ini lebih cepat. Mahathir tidak setuju. Maka berebut-berebutlah diantara Mahathir dan Najib untuk mengemudikan kapal terbang itu. Najib yang berjaya dalam rebutan itu kerana sebahagian besar anak-anak kapal sukakan Najib mengendalikannya kerana Najib lebih 'fresh'.
 
Namun begitu ada juga seorang dua anak kapal yang bersetuju dengan laluan asal yang dimahukan Mahathir.
 
Dalam keadaan kelam kabut berebut itu Najib terus memandu dengan laju untuk mendarat. Dia telah mengenepikan arahan dari pihak kawalan udara bagi mengurangkan kelajuan untuk mendarat dengan selamat.
 
Boom bunyi letupan seperti letupan dari senjata C4. Kapal terbang itu terbakar dan berkecai. Tiada seorang yang selamat.
 
 
Maka  pengisian Tiori RAHMAN berakhir dengan trajidi yang menyedihkan.


 

 

 

 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan