Theflowersellingboy

Selasa, 9 Februari 2016

Kebocoran Maklumat Rasmi Negara Adalah Bermaksud Kebocoran Yang Menjejaskan Kepentingan Negara.




1. Saranan Peguam Negara (PG) untuk meminda Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 dengan tujuan mengenakan hukuman yang lebih berat iaitu penjara seumur hidup kepada mereka yang membocorkan rahsia rasmi itu, termasuk kepada penyebar atau mereka yang menyiarkannya/melaporkannya seperti para wartawan mendapat reaksi yang berbeza.
 
2. Dikalangan pimpinan kerajaan sudah tentu menyokong dengan saranan itu. Dikalangan pimpinan pembangkang, sebaliknya, tidak bersetuju.
 
3. Kita maklum dan faham akan reaksi dari dua pihak yang bersaing untuk berkuasa dan mengekalkan kuasa.
 
4. Dikalangan orang awam, juga mempunyai pandangan yang menyokong dan menentang. Dan sudah tentu secara amnya mereka itu seolah-olah mewakili salah satu dari dua pihak , kerajaan atau pembangkang.
 
5. Tapi mengapa kita harus berbeza sedangkan perkara yang hendak dilindungi dari kebocoran adalah maklumat rasmi negara.
 
6. Rahsia kerajaan perlu dijaga dan tidak boleh dibocorkan. Sesiapapun yang melakukan perbuatan belot ini perlu menerima hukuman. 
 
7. Hukuman penjara seumur hidup seperti yang disaran oleh PG?
 
8. Nanti dulu.
 
9. Yang perlu dan wajib dilihat dan diambil kira ialah apa kah perkara, perbuatan dan maklumat rasmi kerajaan yang apabila di ketahui oleh pihak yang tidak sepatutnya, boleh menjejaskan kepentingan dan keselamatan negara serta kesejahteraan rakyat. 
 
10. Ertinya maklumat itu sama ada dibocorkan atau diperolehi dan dimilikki akan/boleh meletakkan negara dalam keadaan bahaya dan merosakkan negara.
 
11. Tetapi jika perbuatan, perkara ataupun maklumat yang dikatakan 'bocor' itu adalah berkaitan dengan kepentingan individu atau kelompok atau kumpulan seperti perlakuan salahguna kuasa, rasuah, penyelewengan dan segala tindakan yang tidak teratur dan menyalahi peraturan dan undang-undang negara termasuk melampaui/menyalahi sistem dan prosedur yang telah ditetapkan demi kepentingan dan faedah peribadi, yang bertentangan dengan kepentingan dan keselamatan negara serta kesejahteraan rakyat maka maklumat yang berkaitan jika diketahui dengan apa cara sekalipun, adalah tidak termasuk perbuatan membocorkan maklumat rasmi kerajaan. 
 
12. Bahkan ianya menjadi satu kewajipan untuk diberi tahu dan disebar luaskan agar tindakan yang sesuai mesti/wajib diambil.
 
13. Dan jika ada mana-mana pihak yang menyembunyikan maklumat tersebut dengan apa cara sekalipun termasuk mengolah dan memutarbelit dan memalsukan, akan perkara dan perbuatan yang boleh menjejaskan kepentingan dan keselamatan negara serta kesejahteraan rakyat, orang yang melakukan sedemikian sama ada bersendirian atau berkumpulan tanpa mengambil kira taraf dan kedudukan, tindakan yang sewajarnya mesti/wajib diambil.
 
14. Oleh itu jika saranan PG dalam rangka yang dinyatakan diatas sebagai asas, saya menyokong 100% kerana perbuatan tersebut yang boleh menjahamkan negara adalah perbuatan pembelot dan penderhaka. Biarlah seumur hidup mereka yang belot ini dihukum penjara. Dan jika hukum sula mahu dikenakan, mungkin boleh difikirkan.
 
15. Tetapi jika selain dari asas diatas, misalnya mahu menjaga kepentingan dan kedudukan seseorang yang berkuasa yang bertentangan dengan kepentingan negara, saya tolak mentah-mentah. Namun saya percaya bukan itu yang PG mahu lakukan. 
 
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan