Theflowersellingboy

Ahad, 14 Februari 2016

Tidak Wajar Kita Mengambil Pekerja Asing. Berikan Upah/Gaji Yang Lebih Baik Kepada Warga Sendiri




Pagi ini bersarapan di luar walaupun tinggal di hotel. Sebab sarapan pagi tidak termasuk dalam pakej bermalam di hotel. maka saya dan isteri dan seorang anak perempuan, berjalan kaki mencari restoran  atau kedai makan di luar.
 
Kami cuba mengelak dari makan di restoran atau kedai makan mamak kerana ia memuakkan. Cara masak dan masakannya tidak sesuai dengan selera kami.
 
Sepanjang berjalan itu, tidak terjumpa sebuahpun kedai atau restoran Melayu. Semua restoran mamak. Oleh kerana sudah agak jauh berjalan dan kakipun sudah penat , kami berhenti berehat sekejap. 
 
Kebetulan di tempat kami berhenti penat itu, ada seorang wanita yang menjual berbagai kuih muih Melayu. Saya rasa dia penjual jalanan (menjual dengan meletakkan kuih muih itu diatas satu meja kecil) iaitu penjual yang tidak berlesen/permit dari pihak berkuasa Bandaraya Kuala Lumpur.
 
Ini bermakna, dia akan meninggalkan tempat jualannya itu apabila melihat pihak berkuasa bandaraya. Ianya juga bermakna, dia seorang yang besar kemungkinan tidak menjalani suntikan kesihatan bagi menjamin makanan yang dijual itu bersih dan selamat untuk dimakan.
 
Saya tidak pasti ianya warga tempatan. Saya mengesyakki dia bukan warga tempatan, mungkin dari seberang.
 
Pemandangan persekitaran agak tercemar.
 
Saya amat simpati penjual jalanan ini. Tapi dalam masa yang sama kesihatan pengguna mestilah dilindungi. Kebersihan dan keindahan persekitaran perlu dijaga.
 
Tidak lebih 10 minit kami berihat, kami mahu meneruskan perjalanan untuk mencari kedai Melayu. Kami tidak membeli kuih muih Melayu dari penjual jalanan itu kerana merasakan tidak baik dari segi kesihatan.
 
Jauh juga kami berjalan tapi tidak juga jumpa restoran Melayu. Berhenti sekejap di sebuah tempat orang menunggu bas. Wah, saya merasakan saya berada di Dacca, Bangladesh. Hampir 100% yang menunggu bas adalah Bangla. 
 
Maka saya teringat tentang berita kerajaan akan menerima masuk 1.5 juta Bangladesh tidak berapa lama lagi untuk bekeja di Malaysia. Waduh,  bertambah sesaklah Malaysia ini dengan Bangla.
 
Saya mempunyai pandangan yang berbeza dengan kerajaan tentang penggunaan pekerja warga asing di negara kita. Saya tidak bersetuju. Sebab:
 
i) Boleh menambahkan bilangan penganggur warga sendiri. 
 
Alasan kerajaan mengatakan warga sendiri tidak suka kepada kerja kotor dan berat adalah satu alasan yang terlalu murah dan tidak boleh diterima. Sebenarnya bukan sebab jenis kerja tetapi upah yang murah.
 
Warga asing sanggup menerima upah yang murah kerana upah di negaranya lebih murah dari upah yang dibayar oleh majikan Malaysia. Mereka tidak ada masalah untuk hidup 'bersesakan' dan dalam keadaan yang dhaif sekali berbanding dengan warga tempatan yang ada maruah dah harga diri.
 
Adakah kerajaan tidak merasa malu dan bersalah apabila rakyat hidup dalam keadaan dhaif? Mana dia tanggungjawab kerajaan untuk mengagihkan kekayaan negara kepada rakyat dengan adil?
 
Oleh itu, berikan mereka gaji/upah sesuai dengan status warga negara dan cita-cta untuk menjadikan malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi dan maju. Jangan tuduh rakyat kita tidak sanggup melakukan kerja kotor dan berat. Bahkan kerja kotor dan berat itu merupakan satu faktor yang mewajarkan mereka diberi gaji yang tinggi.
 
Kepada menteri yang beriya-iya sangat untuk mengambil pekerja negara asing, saya ingin tanya dan minta jawab: Apakah kesannya dari segi kesihatan dan keindahan persekitaran, jika pekerja angkat sampah itu mogok kerana gaji yang rendah?
 
Saya tahu jawapan anda, iaitu bawa pekerja asing kerana mereka sanggup bekerja. 
 
Jika itu jawapan anda, anda tidak ada perasaan kasih sayang. Anda hanya ada perut saja tanpa hati.
 
Sepatutnya anda pertimbangkan untuk mengadakan satu polisi 
untuk meningkatkan gaji mereka. Kerja mereka satu kerja 'hardship' dan kerana itu mesti dibayar sesuai dengan risiko yang mereka ambil bukan semata-mata berdasarkan kelayakan akademik saja.
 
ii) Apabila banyak yang menganggur, jenayah akan meningkat.
 
iii) Pekerja asing membawa budaya yang tidak sesuai dengan negara kita termasuk yang membawa penyakit.
 
Kita kena akui budaya masyarakat tempatan, dari segi menjaga kebersihan dan keindahan persekitaran adalah lebih baik dari budaya dari pekerja asing dari negara jiran termasuk Bangladesh.
 
Satu masa dulu, sebelum kebanjiran warga asing, bandaraya Kuala Lumpur amat indah dan bersih sekali. Sekarang? Saya lihat ditempat menunggu bas, terlalu kotor dengan sampah sarap, kertas dan plastik disana sini, putung rokok yang mudah terpijak.
 
Kebanjiran warga asing membawa sama berbagai penyakit.
 
Selepas berihat sekejap, selepas bosan melihat sampah yang bersepah, kami melangkah meneruskan pencarian sebuah kedai makan melayu. Hasilnya amat mengecewakan. 
 
Kami terpaksa makan restoran yang bernama Khalifah sebuah restoran mamak yang saja cuba elak.
 
Kebersihan pekerja? Waduh amat mendukacitakan.
 
Selepas sarapan, isteri membeli beberapa kuih melayu yang dijual seorang anak muda. Saya percaya dianya orang Melayu hasil dari perbualan saya dengannya. Dan dia juga peniaga jalanan.
 
Soal kebersihan nampaknya terpaksa dikorbankan kerana mahu makan kuih muih melayu/tempatan. Bukan saya yang mahu makan tapi anak dan isteri saya. Saya lapar pun tidak ada hal.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan