Theflowersellingboy

Khamis, 7 Januari 2016

Antara Cerita HO





Satu berita mengatakan seramai lebih 1,000 HO yang tidak meneruskan tempoh latihan bekerja selama 2 tahun. 

Mengapa? Dua sebab telah disebut,  iaitu:
i) kelemahan  bahasa Inggeris.  
ii) tekanan kerja dan suasana tempat kerja.

Sebab yang pertama telah disanggah oleh seorang doktor, yang menyatakan punca sebenarnya ialah tekanan kerja dan suasana tempat kerja.
Saya cenderung untuk bersetuju dengan sebab no (ii). 

Tidak mungkin mereka yang telah berjaya mengikuti kursus selama 5/6 tahun dan dianugerahkan ijazah dalam bidang perubatan, tidak mampu menghadapi kerja hanya semata-mata disebabkan bahasa Inggeris. 

Teruk kah bahasa Inggeris mereka? Saya meragui sampai keperingkat yang menyebabkan mereka sanggup melepaskan jawatan pegawai perubatan (HO). Mesti ada sebab lain.

Apakah bahasa Inggeris saja boleh menjamin HO meneruskan latihan tempoh dua tahun?

Tidak mungkin. Itu alasan mereka yang tidak berhenti-henti memperkecilkan kemampuan dan kebergunaan bahasa selain dari bahasa Inggeris. Itu juga alasan yang sentiasa diperbesar-besarkan mengapa graduan susah untuk dapat kerja.

Saya percaya ada agenda tertentu yang melatarbelakang alasan bahasa itu!

Bahasa Inggeris adalah penting. 

Dan bahasa kebangsaan sesebuah negara (seperti Bahasa Mandarin bagi negara Cina, Bahasa German bagi negara German, Bahasa Perancis bagi negara Perancis, Bahasa Jepun bagi negara Jepun,  Bahasa Arab bagi negra Arab, dan Bahasa Indonesia , yang tidak banyak beza dengan Bahasa Melayu bagi negara Indonesia) adalah juga penting, mengatasi kepentingan Bahasa Inggeris. 

Cuma di Malaysia ini kita menekankan bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua penting kerana hasil dari warisan penjajah.  Walaupun ianya warisan penjajah, bahasa itu amat penting.

Tetapi tidak adil mengatakan bahawa  graduan menganggur  atau HO tidak meneruskan latihan 2 tahun kerana tidak menguasai bahasa Inggeris. Satu pemikiran yang kalut dan kolot!

Lagipun di Malaysia ini para doktor berkomunikasi dengan sebahagian pesakit yang boleh dan faham Bahasa Melayu. Apa sangat pentingnya bahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu, dari segi ini?

Saya tidak bermaksud hendak berbicara lebih tentang bahasa. 

Saya mahu bicara tentang HO. Tentang latihan kerja yang mereka hadapi. Itupun setakat maklumat yang saya ketahui. Mungkin terdapat beberapa kelemahan dalam kenyataan yang saya paparkan. Saya bukan seorang doktor.

Apa itu HO?

HO (house officer yang lebih dikenali dengan panggilan houseman) adalah seorang pegawai perubatan yang baru dilantik atas gred gaji UD41 yang wajib menjalani latihan bekerja selama tempoh 2 tahun dibawah pengawasan dan penyeliaan doktor kanan iaitu MO (medical officer) dan Doktor Pakar.

Dulu ( kalau tidak silap sebelum tahun 2010) tempoh HO hanya satu tahun. Tapi pihak berkuasa telah menambah kepada 2 tahun atas alasan perkhidmatan dokter melibatkan nyawa manusia. Dengan itu tempoh latihan yang panjang adalah lebih baik.

Sama ada ianya satu alasan yang kukuh atau ada sebab lain, tidak dapat dipastikan.

Selepas tempoh 2 tahun, dan jika diperakukan oleh pihak atasan, HO akan bergelar MO.

Dalam struktur hubungan kerja kedoktoran, HO adalah peringkat yang paling rendah, diikuti oleh MO dan doktor pakar.

HO adalah pekerja bawah ( ada yang memanggil  sebagai  'kuli'). MO sebagai mandor dan doktor pakar sebagai pegawai. Saya harap tidak begitu.

Dalam menjalani tempoh HO, setiap dari mereka akan ditempatkan selama 4 bulan dalam sesuatu jabatan. Dan mereka kena 'tagging' (dibawah pengawasan) sepenuhnya selama dua minggu/sesuatu tempoh yang ditetapkan bagi sesuatu penempatan jabatan, sebelum boleh di'offtag' (dilepaskan).

Macam-macam cerita yang kita boleh dengar dari HO ini. Sebahagian besar ceritanya adalah berkaitan dengan susah payah yang mereka hadapi. 

Saya hanya mahu memaparkan 3 sahaja: 

i) Mereka mengeluh dari segi waktu kerja yang panjang. Misalnya masuk pukul 7 pagi, balik pukul 11 malam. Itupun belum tentu. Jika ada kerja yang belum beres, akan menjangkau pukul 12 malam. 

Sampai ke rumah pukul 12.30 malam. Itupun jika rumah berdekatan hospital. Selera makan,  sudah jadi tumpul. Cepat masuk tidur, esok pukul 7 pagi mesti ada dihospital. Kalau susah tidur, esok bekerja dengan kepala yang sakit untuk merawat pesakit. 

Kerja terlampau banyak. Pesakit ramai. Kena jaga 2 ward. Masa makan pun tidak tentu. Ada yang tidak sempat makan. Tidak ada masa rehat. Dapat gastrik.

Namun begitu, saya berpandangan beban kerja yang banyak yang dikatakan menekan tidak wajar dijadikan alasan untuk tidak meneruskan tempoh dua tahun latihan itu.

Sebagai makluman, perkhidmatan kerajaan yang lain pun seperti guru menghadapi fenomina kerja yang sama.

ii) Tidak ada tempat letak kereta. 

Ini adalah fenomina biasa dalam perkhidmatan kerajaan kepada semua penjawat awam, ketika ini, melainkan penjawat awam berjawatan tinggi. 

Walaupun kerja itu penting dan kritikal kerana melibatkan nyawa manusia, kemudahan tempat letak kereta tidak disediakan.

Maka HO ini jadi naik semput kerana terpaksa bergerak ke tempat kerja seawal mungkin, sambil memandu kereta dengan laju, semata-mata untuk berebut atau mahu mencari tempat letak kereta.
    
Itu, kalau ada kereta. Bagaimana jika menggunakan pengangkutan awam yang secara amnya tidak cekap? Lagi kalut HO itu dibuatnya.

iii) Gaji yang lambat diterima. Bagi mereka yang baru saja jadi HO, paling cepat mereka dapat gaji ialah setelah dua bulan kerja. Ada juga diberitakan sampai 3 bulan.

Amat menghairankan perkara ini boleh berlaku dalam zaman komputer ini. Tidak hairan jika berlaku pada zaman 70an dulu, semuanya dilakukan secara manual. Itupun paling lewat saya terima gaji pada bulan kedua dari tarikh mula kerja.

Perkara ini penting kepada pekerja baru terutama mereka yang datangnya dari keluarga yang tidak mampu mendahulukan wang mereka. 

Macam mana hendak bayar sewa rumah termasuk berbagai deposit dan bayaran sewa pendahuluan sebanyak tiga bulan sewa, tambang ke tempat kerja, makan minum dan berbagai perbelanjaan yang lain.

Yang saya agak pasti, HO ini boleh menjimatkan atau kurangkan belanja dalam hal makan minum sebab masa berbuat demikian terlepas begitu saja kerana lebih fokus kepada melakukan tugas mereka.  

Walaupun menghadapi cabaran yang agak berat, diharapkan HO tidak mudah patah hati. Teruskan tugas anda yang murni itu. 

Saya percaya suatu hari nanti, iaitu apabila anda telah berjaya melalui tempoh 2 tahun HO ini, anda akan merasa bangga dan berpuas hati dengan tugas yang anda telah lakukan, banyak pesakit yang anda telah bantu bagi memulih dan merawat serta menyelamatkan nyawa mereka. 

Dan sudah tentu anda akan menjadi MO pula, dan seterusnya jika anda bercita-cita mahu jadi doktor pakar, peluang anda terbuka luas. 

Selamat bertugas untuk HO  khususnya kepada anak saya.

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah skrg waktu bekerja sudah ada double shift..jika dibandingkan waktu sebelumnya ada yg melebihi 36 jam sehari.. training yg intensif sewaktu HO sgt berguna sebagai persediaan menjadi seorang MO yg kompeten..insha Allah,suatu hari nanti, ada penambahbaikan pada sistem HO di Malaysia

    BalasPadam