Theflowersellingboy

Ahad, 31 Januari 2016

Apa Yang Cucu Rindu Selalu

POKOK SAYUR PETOLA




Pokok petola daunnya lebar
Tumbuh subur dalam pasu
 
 
Sesiapa yang berminat sila lengkapkan pantun diatas.

Saya seorang datuk. Maksud saya bukan datuk berselindang. Bukan datuk yang diperolehi secara pemakaian selindang dari bahu kanan, melintangi dada kiri oleh pembesar negeri atau negara.

Saya datuk penerima zuriat, kelangsungan keturunan saya.

Alhamdulillah, Allah telah menganugerah saya 6 cahaya mata. Dua telah lebih awal menemui Allah semasa mereka belum sempat baligh. Itu kehendak Allah.

Empat orang lagi sudah tamat pengajian dan telah ada pekerjaan masing-masing. Tiga telah berumahtangga dan dua darinya telah mempunyai 2 orang anak. Kedua-duanya anak lelaki. Seorang lagi dikurniakan Allah anak perempuan, menjadi bunga, penyeri taman kecucuan saya.

Sayang sekali, saya tidak berkesempatan untuk mengambil gambar mereka  secara kumpulan.

Tapi apa ada kena mengena sayur petola dengan cucu-cucu saya itu?

Pokok sayur petola itu adalah lambang mewakili saya. Maksud pantun diatas mewakili cucu-cucu saya. Cuba teka, apa maksud pantun itu.

Saya anak orang kampong. Menanam sayuran seperti petola, cili, bende, kacang panjang, bawang, serai, kacang botol, peria dan sebagainya adalah kerja saya dan kerja anak-anak kampong semasa dulu. 

Bahkan satu dari mata pelajaran di sekolah rendah ketika itu ialah melatih murid menanam pokok sayuran. Murid yang menghasilkan sayuran yang baik akan diberi penghargaan. Penghargaan dalam bentuk puji-pujian. Tiada hadiah berbentuk material atau wang.

Jadi antara saya dan sayuran atau menanam pokok sayuran bukan perkara asing dan baru. Hubungannya telah lama wujud.

Cuma apabila sudah bekerja, tinggal pula di bandaraya dengan ruang kawasan yang tidak sebesar mana, tambahan pula masa yang terbuang diatas  jalan raya dik kesesakan lalu lintas, tidak lagi timbul minat untuk menanam sayur.

Apabila telah bersara, ada pula sedikit kawasan di sekitar rumah, dan masa pun ada, maka timbul semula minat untuk menanam sayur. Tapi sayangnya, minat ini baru saja timbul sedangkan saya telah lama bersara.

Mengapa? Sebabnya 'tak kuasa aku'. Ertinya malaslah. Dah penat bekerja. Mahu berihat saja.

Tapi cucu selalu balik pada hujung minggu.  Apa benda yang terlalu asing kepada cucu, yang apabila saya tunjuk, mereka rasa teruja mahu tahu? Nak bela lembu, kambing dan kerbau, saya tidak mampu. Nak buat reban ayam dan bela ayam, pihak berkuasa tempatan tidak benarkan.
 
Saya kena tunjukkan sesuatu yang baru atau asing kepada mereka.  Nanti seronoklah mereka balik ke rumah datuk nenek.

Takkan nak ajak main bola saja. Atau menunjuk monyet, lotong, cikah, kera dan beruk meniti talian letrik di depan rumah atau berlompatan serta bergayutan dari satu pokok ke pokok lain sambil mengendong anak didada.

Memang mereka seronok dan sentiasa menantikan 'show' dari binatang-binatang itu setiap kali berada di rumah saya.

Tapi takkan setiap cuti itu saja yang hendak ditunjuk kepada cucu. Jemulah mereka.

Maka timbullah semula minat untuk menanam sayur. Ia satu kerja yang senang. Buat siraman pagi dan petang dan membaja sekali dalam dua minggu. Kosnya mampu ditanggung. Tak seberapa. Hanya biji benih saja. Tenaga, alhamdulillah, masih sihat.

Apa berat kerja seperti itu berbanding dengan buat dan bentang kertas kerja dan berhujah dalam mesyuarat? 

Lagipun banyak pasu-pasu bunga yang terbiar. Isteri nampak gaya dah pencen dari kegemaran tanam bunga. Baik saya menfaatkan dengan menanam sayur.

Saya tanam cili, petola, kacang buncis, kacang panjang, tomato bayam dan  bende.

Petola, paling cepat membesar. Saya amat suka sekali kerana mahu tunjuk cucu-cucu tanaman saya itu. Ini adalah sesuatu yang baru dan asing bagi mereka.

Seorang cucu dari Putra Jaya, kebetulan talipon memberitahu akan balik pada cuti panjang nanti. Cucu di Ampang pun akan balik. Cucu di Pasir Gudang juga akan balik.

Macam mana tak seronok! Hanya datuk yang ada cucu saya yang tahu perasaan sebenar apabila mendengar anak cucu hendak balik.

Lalu semasa bercakap talipon dengan cucu di Putra Jaya, saya dengan hati yang terlalu gembira memberitahu bahawa ada sesuatu 'surprise' dari tokpa.

Dia tanya, apa yang 'surprise' tu. Apa hadiah yang hendak diberi.

Saya kata jika diberitahu tak adalah surprise. Lalu dia mahu cakap dengan neneknya dan tanya lagi apa hadiah yang tokpa nak beri. Nenek berterus terang dengan mengatakan tokpa nak tunjuk pokok sayur yang dia tanam.

Malam , pukul 10 cucu Putra Jaya dan ibubapanya sampai. Biasanya dia tidur. Tapi kali ini dia dengan segera menerpa saya yang sedang menunggu di pintu.

"Tokpa apa hadiah yang tokpa nak beri?"

Saya tidak sampai hati nak mengecewakan harapan cucu saya itu dengan mengatakan bukan hadiah tapi mahu tunjuk pokok petola. Lalu saya kata esok kita ke Jusco beli hadiah itu dengan syarat berkongsi main dengan adik dan sepupunya. Cucu saya itu amat gembira sekali sambil mengangguk bersetuju dengan syarat yang dikenakan.

Esok, sebelum membeli hadiah, saya berkebun. Cucu-cucu saya tidak keluar dari rumah. Bermain dalam rumah. Saya tidak berpeluang mengajak mereka melihat pokok petola yang tumbuh subur. 

Lagipun di luar banyak nyamuk. Saya pun tidak mahu mereka di gigit nyamuk. Tidak seperti abah saya dulu yang mengajak saya membantu menoreh pokok getah didalam ladang yang berkeliaran dengan nyamuk sehingga nyamuk menjadi bosan dengan darah saya.

Cucu saya begitu bergembira mendapat hadiah. Maka berkongsi mainlah sesama mereka. Kami berasa seronok dan gembira.

Semua kami ketawa suka kerana dari 'surprise' menjadi hadiah.

Orientasi cucu ketika ini jauh beza terutamanya dengan zaman kecil datuknya dulu. Surprise dulu membawa erti sesuatu yang tidak dijangka. Tapi surprise bagi cucu saya adalah sesuatu yang dia jangka iaitu hadiah.

Hadiah, hadiahlah. Yang penting kami semuanya dapat berkumpul dan makan bersama, dan bergembira.

Akhir sekali saya lengkapkan pantun diatas yang membawa maksud:

Datuk yang jauh tanyakan khabar
Apa yang cucu rindu selalu

Sudah tentu hadiah dari tokpa. 

Apa pun, sesungguhnya cuti panjang yang lepas amat menyeronokkan. Berjumpa lagi.
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan