Theflowersellingboy

Selasa, 26 Januari 2016

Tiada Lagi Meranem Coori Coori Kahee




Tiba-tiba terdengar suara orang menjerit.
 
"Lawak kau menyakitkan hati akulah".
 
Ketika itu aku berada di hospital rawatan sakit jiwa, menemani seorang kawan yang membawa saudaranya untuk rawatan susulan.
 
Semua mata memandang ke arah bunyi suara itu, termasuk aku. Jelas orang yang menjerit kuat itu adalah seorang dari pesakit yang sedang menunggu giliran. Dia berdiri dan duduk selang beberapa saat dan terus ketawa berdekah-dekah.
 
"Aku beri kau  2 juta nak obat  otak kau. Kau pulangkan 1 juta. Apa punya bodoh kau ni. Gila". Dia menghantukkan kepalanya ke kepala lutut. Disebelahnya ada seorang perempuan yang separuh usia, menepuk-nepuk bahu orang itu. Mungkin ibunya.
 
Semua yang memerhati, termasuk aku dan pesakit lain yang menunggu tidak merasa hairan dengan tingkah laku orang itu. Orang sakit jiwa memang begitu, aku rasa itu yang ada dalam kepala kami semua.
 
Saudara kawanku itu keluar dari bilik rawatan. Kami berjalan keluar menuju ke kereta masing-masing.
 
Kawanku itu baru 2 bulan ditukarkan dari Johor Baru. Oleh kerana belum lagi biasa dengan tempat baru, beliau meminta aku menemaninya untuk membawa saudaranya itu untuk mendapat rawatan sakit kemurungan yang sebahagian besar keluarganya percaya akibat dari buatan ilmu hitam.
 
Dalam kereta aku mengingat kembali kata-kata yang diucapkan oleh pesakit jiwa tadi. 
 
Sama ada siuman atau tidak, duit menjadi sebutan.  
 
Duit terlalu penting. Nak berubat perlukan duit. Sanggup pinjam jika tiada berduit.
 
Bagi orang yang menjerit tadi, dia merasa kecewa kerana sebahagian dari duit yang diberi bagi membantu seseorang telah dipulangkan. Lalu orang yang memulangkan wang itu dikatakan bodoh dan gila. Bahkan mengatakan orang itu buat lawak jenaka yang menyakitkan hatinya.
 
Betul juga, hati kecil aku menyokong kata-kata yang dihamburkan oleh orang itu. Kenapa dipulangkan wang itu sedangkan tiada syarat dikenakan seperti itu? Aku mengomel dalam hati. Bodoh! 
 
Kemudian aku ketawa malu. Malu pada diri sendiri kerana percaya pada kata-kata orang sakit jiwa. 
 
Mana mungkin orang mengembalikan bantuan wang yang telah diterima walaupun wang bantuan itu masih ada berbaki. Hanya orang gila saja akan buat lawak seperti itu.  
 
Tiba saja dirumah, dihadapan pintu isteri aku sedang menunggu. Belum sempat aku memberi salam isteriku bersuara,
 
"Dah tamatlah cerita yang satu itu". Isteri dan aku peminat number satu cerita itu.
 
Sebelum bertanya isteri, apa bendanya cerita yang satu itu, aku cuba meneka cerita itu.
 
"Cerita Meranem coori coori kahee".
 
Isteri aku mengangguk. Sedih diwajahnya amat terserlah sekali. Kesedihan menjangkit pada wajahku.
 
Tiada lagi Meranem coori coori kahee.     
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan