Theflowersellingboy

Isnin, 11 Januari 2016

Iriz 1.6 adalah jodohku.

 


Beberapa hari sebelum memasuki tahun 2016.
 
Mula-mula intai honda city dan honda jazz. Salah satu kereta itu adalah pilihan pertama. Amat berkenaan dimata, suka dihati jika dapat memiliki salah satu kereta-kereta itu. 
 
Tapi malang sekali, jurujual memberitahu stok  sudah habis bagi tahun 2015. Kena tunggu tahun 2016.
 
Berkenan punya fasal , sanggup tunggu tahun 2016. Enam hari lagi, bukannya lama.
 
Jurujual sambung cerita lagi. Harganya tidak sama, akan naik paling kurang 2 atau 3 peratus dari harga 2015.
 
Muka menjadi berkerut, tidak seceria seperti pada mula berbicara dengan jurujual. 
 
Ini bukan tidak ada stok 2015. Ini fasal nak naik harga. Dasar peniaga yang mahu buat untung. Sakitnya hati.

Lupakan saja honda city dan honda jazz.

Segera hati berubah, lalu menuju ke garaj volkswagen. Sepuluh minit panduan kereta, sampailah disitu.
 
Jurujual bermulut manis dan berwajah ceria segera menyambut, penuh hormat, mempersilakan mengintai mana-mana kereta jenama volkswagagen yang berkenan dihati.
 
Semuanya cantik dan berkenan dihati. Tapi yang paling menarik ialah dari jenis beetle. Warna hitamnya amat elegant sekali, bentuk badan yang sporty.
 
Tapi membuat intaian beetle seminit dua kerana bukan itu yang dicari walaupun amat mengkagumi kehebatannya. Harganya amat padan dengan rupa dan kehebatannya. Dan harga itu memang sudah  sedia diketahui mahalnya, diluar bajet yang telah dirangka. Tapi hati tidak marah, terima seadanya, tidak seperti si citi dan jazz tadi.
 
Lalu kaki melangkah melihat jenis polo, berwarna putih. Hati terpikat juga, tapi bukan warna putih yang diidamkan. Warna merah, itu yang dicari.
 
No problem. Bisa diatur, syaratnya kata setuju saja. Harga tetap sama, 2015 atau 2016. Jika ada kereta yang mahu 'ditukar beli' (trade in), ianya boleh diuruskan. Kata jurujual yang berbudi bahasa itu.
 
Wah, itu yang dicari, boleh trade in. 
 
Mercedez  230E berusia 20  tahun lebih sedia dimangsakan walaupun ianya amat sentimental kerana semenjak kecil sehingga tamat pengajian universiti, mercedez itu yang sentiasa berada dimata. Terlalu banyak jasanya yang perlu dikenang.
 
Nilainya 5 ribu saja, beritahu sijurujual. 

Tapi 5 ribu sudah cukup membantu kerana harga kereta polo melebihi dari  bajet yang ada. 

Membalas kata-kata manis jurujual itu dengan senyuman sebagai kata isyarat ok, akan dipertimbangkan.

Mengintai pula golf. Cantik dan berkenan juga. Cuma harganya tidak termasuk dalam senarai yang disediakan, mahal.

Setelah memberikan number talipon tangan kepada jurujual bagi tujuan untuk dihubungi , teringat pula kereta jenis mazda. Lalu memandu ke sana mengambil masa 15 minit.

Cantik, sungguh cantik terutama yang berwarna merah. Jurujual menerangkan 'features' kereta itu. Memang berkenan dihati. Setakat itu saja kerana memang sudah sedia tahu bukan untuk dimiliki. Semua fasal harga.

Ada rupa, ada harga, kata orang. Oleh tiada apa yang hendak dibebelkan.

Honda city dan jazz, out. Polo, berkenan juga tapi bayaran balik pinjaman sebulan agak tinggi, hampir 900. Nak mampus! Mazda, out.

Jadi semuanya out. Lupakan saja untuk memiliki sebuah kereta. Pakailah kereta papa untuk ke tempat kerja. Honda city juga!

Pada suatu hari, setelah selesai membeli belah di pasar raya, singgah sebentar untuk mengintai kereta proton Iriz 1.3 yang dipamirkan di dalam kompleks pasar raya itu.

Iriz ini tidak pernah muncul dihati. Sebab itu , walaupun kereta itu sentiasa ada disitu setiap kali membeli belah di pasar araya ini, ianya langsung tidak pernah didekati. 

Entah macam mana, hari itu, timbul perasaan ingin tahu. Tapi bukan hendak membeli kerana tidak ada apa yang menarik dihati.

Jurujual peramah juga orangnya, menerangkan 'features' Iriz itu. Katanya Iriz 1.6 lebih menarik. Ada 'touch screen', tidak pakai kunci untuk menghidupkan injin,  6 beg keselamatan dan blah blah blah kebaikannya berbanding dengan 1.3. Lagi pun diberikan rebet. Jadi tidak perlu bayar wang pendahuluan. Pinjaman diberi sepenuhnya. Harga tetap sama, sama ada diperolehi pada 2015 atau 2016.
 
Harga 55,900. Bayaran pinjaman sebulan 600 lebih , tak sampai pun 700.

Tapi warna kereta yang dilihat (1.3) adalah putih. Bukan yang diimpikan.

Warna merah, tidak jadi masalah, kata jurujual yang peramah itu. 

Dia akan usahakan untuk dapatkan kereta itu sebelum masuk tahun 2016, yang hanya 3 hari lagi akan muncul.

Tidak mungkin dia dapat berbuat begitu. Itu cakap seorang jurujual, mesti meyakinkan pembeli. Tapi 2015 atau 2016 tidak penting. Yang penting harga mesti dalam lingkungan bajet yang telah dirangka. Bayaran bulan pun begitu juga, 600 lebih sebulan, adalah dalam kemampuan diri.

Ok. Bersetuju.

Petang ini, 11 Januari 2016, jurujual akan menghantar kereta Iriz 1.6, yang tidak pernah ada dalam hati. Itulah yang dikatakan jodoh memiliki sebuah kereta.



 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan