Theflowersellingboy

Khamis, 28 Januari 2016

Tidak ada cerita lain: Tidak jemu-jemu dengan cerita itu walaupun ianya menyakitkan hati


 
Dimana saja, ceritanya sama saja. Cerita tentang angka dan personaliti yang sama. 
 
Siapa saja mampu bercerita dan mendengar cerita itu. Tidak ada seorang pun yang jemu bercerita dan mendengar cerita itu. Tiada seorangpun yang rasa meluat dan bosan mendengar cerita itu walaupun mengulangsebut angka dan personaliti yang sama.
 
Biasanya kita akan bosan dengan cerita yang sama, sama ada sebagai tukang cerita atau mendengar cerita. Lalu kita segera angkat kaki. Tapi cerita ini tiada siapa yang merasa mengah untuk bercerita dan mendengar cerita.
 
Angkanya semua orang sudah hafal, iaitu 2.6 dan 42. Ada yang hafal lebih dari dua angka itu, beserta dengan perincian berkaitan dengan angka yang dicerita. 
 
Tentang personaliti, tidak perlu hafal. Hanya dia satu-satunya yang diulangsebut.
 
Cerita yang serious ini, yang menimbulkan kemarahan dan kebencian orang yang bercerita dan yang mendengar cerita, sudah menjadi satu penghiburlara. Dalam kebencian dan kemarahan ada gelak ketawa, seolah-olah cerita itu menghiburkan hati yang lara.
 
Tapi cerita ini bukan cerita penglipurlara seperti Mat Jenin yang banyak angan-angan mahu jadi orang kaya semasa memetik buah kelapa. Kerana kuat hayalannya maka jatuh bersama buah kelapa, mati terbongkang.
 
Atau bukan  juga cerita Pak Pandir yang merasa diri pandai tapi melakukan perkara yang bodoh seperti memandikan anaknya dalam air panas yang menggelegak. Anak yang menjerit dikatakan anaknya bersuka ria apabila dimandikan.
 
Atau cerita Lebai Malang yang menentang arus sungai. Berkayuh ke hulu waktu air surut dan ke hilir  waktu air pasang untuk menghadiri kenduri yang berakhir dengan kegagalan untuk sampai ke tempat yang dituju pada masanya. Maka kempunan tidak dapat makan.
 
Cerita-cerita diatas layak dipanggil penglipurlara atau menghibur hati yang lara. Cerita orang bodoh berlagak macam orang pandai. akibatnya tanggung sendiri.

Tapi cerita angka 2.6 dan 42 ini melibatkan satu personaliti saja. Personaliti yang hebat dan bukan bodoh. 

Tapi melakukan perkara yang bodoh dan menjengkelkan. Kalau setakat bodoh dan menanggung sendiri akibat kebodohan itu, tiada siapa pun yang marah dan benci. Mungkin ada yang simpati.

Bodoh dan jengkel sifatnya yang membuatkan orang menanggung beban. Dan dia bebas, setakat ini dari menerima kesan kebodohan dan kejengkilannya.

Maka marahlah orang ramai di mana-mana saja perjumpaan.  Mereka juga ketawa, bagi memujuk hati yang luka.
 
Tapi awas, tidak semua yang marah dan benci. Ada yang bertindak menjadi pendinding dan pelindung walaupun dalam hati kecil mungkin mereka berkata, "Apalah bodoh dan jengkelnya orang ini".  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan