Theflowersellingboy

Jumaat, 22 Januari 2016

Aku , Kau dan Dia: Apa Bezanya.




Aku ada perut. Kau ada perut. Dia pun ada perut.

Aku ada tekak. Kau ada tekak. Dia pun ada tekak.

Perut aku mahu diisi bila rasa lapar. Perut kau pun sama. Perut dia pun sama dengan perut kita.

Tekak aku rasa dahaga, aku perlu minum. Kau juga sama. Dia pun begitu juga.

Tanpa makan dan minum, pada adatnya, ikut logiknya aku cepat mati. Kau juga. Dia pun begitu. 

Macam mana pula tentang pakaian dan tempat tinggal?

Buat masa ini, dalam keadaan kos sara hidup yang melambung tinggi, aku tidak kisah tentang pakaian. Aku sanggup berbogel, asalkan boleh hidup lama. Apa yang hendak dimalukan. 

Tak ada rumahpun, boleh saja, sebab aku boleh bergelandangan. Bukankah bergelandangan itu satu cara hidup di negara kita yang kaya ini? Apa yang hendak dimalukan. 

Kau pula macam mana? Aku nampak kau macam malu untuk berbogel kerana minat kau membeli belah pakaian bukan main hebat lagi. Dia pun macam kau juga. 

Tempat tinggal kau dan dia, hebat, terang benderang dengan lampu begemerlapan, walaupun waktu siang, dihiasi pula dengan taman penuh dengan bunga-bungaan.

Kalau begitu, dari sudut perut dan tekak, aku, kau dan dia adalah sama. Perut perlu diisi bila lapar. Tekak yang dahaga perlu minum. Sebab aku nak hidup. Kau nak hidup. Dan dia pun nak hidup. 

Yang bezanya, aku tak malu berbogel sedangkan kau dan dia amat pemalu orangnya. Oleh kerana kau dan dia pemalu orangnya sudah tentu kau bukan dari darjat gelandangan.

Makan dan minum untuk kita hidup. Itu yang kita telah setuju.

Soalnya macam mana nak dapat makanan. Macam mana nak dapat minuman? 

Ya, aku mesti bekerja. Kau mesti bekerja . Dia pun mesti bekerja. Kita tidak boleh malas. 

Aku bekerja dapat upah atau gaji. Dari upah itu aku boleh beli makanan dan minuman. Kau dan dia pun serupa juga. Tidak boleh malas. Mesti ada usaha dan buat kerja.

Tapi kau tahu bahawa aku adalah seorang dari lebih 450,000 orang yang menganggur, tiada kerja. Banyak lagi kawan-kawan aku kena berhenti kerja. 

Macam mana aku dan yang lain-lain dan yang kena berhenti kerja itu boleh dapat gaji? Kalau tak ada gaji macam mana aku nak beli makan dan minum? Macam ini cepatlah aku dan setengah juta orang mati. Sebab tak makan dan minum.

Kau dan dia, aku nampak sibuk beri tahu supaya orang bekerja kuat dan berjimat cermat dalam perbelanjaan, dan buat simpanan.

Kerja kuat? Kerja pun tak ada. Orang yang ada kerja pun kena berhenti.

Nak simpan? Kau ni buat lawak jenakalah. Kerja pun tak ada. 

Lainlah macam kau dan dia, ramai orang yang suka beri derma. Tak ada kerja pun tak apa. Perut dan tekak kau dan dia takkan berlapar dan dahaga. Ada ramai yang suka suapkan makanan dan sudukan minuman. 

Umur kau dan dia dijamin panjang , sebab kau tidak pernah lapar dan dahaga. Nyamukpun tidak sudi menyuntik anggota badan kau, maklumlah berpakaian serba tebal dan tinggal di kawasan anti nyamuk.

Kau takut nyamuk aedes kan? Jangan khuatir, nyamuk aedes hanya suka bersarang di penjara saja.

Aku juga yang kelaparan dan dahaga ketika ini. Nampak gaya umurku tak sepanjang umur kau dan dia. 
 
Ok. Jika ada umur, jumpa lagi pada PRU 14.   
Ketika itu aku telah sedia ada niat untuk tidak mahu jadi orang yang lapar dan dahaga. Aku juga tidak mahu bergelandangan. Aku tidak mahu berbogel kerana ianya memalukan sekali.

Kawan-kawan ku yang senasib juga mempunyai niat yang sama.

Kau dan dia bagaimana?

Aku tahu apa yang kau dan dia mahu. Ya, kau dan dia mahu lebih hebat lagi. Cuma aku cadangkan kau dan dia, cuba merasai  macam apa yang aku dan kawan-kawanku rasai. Seharipun tidak mengapa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan