Theflowersellingboy

Ahad, 10 Januari 2016

Anak-anak Sekarang Tidak Tahan Lasak. Mampu Bertempur Di Medan Perang?




"Kat luar ni banyak nyamuk. Asyef masuk dalam rumah".

Saya sedang terbongkok-bongkok mengadun campuran tanah hitam dan kuning untuk digunakan bagi menanam berbagai jenis sayuran, ketika cucu saya Yousef , adiknya Rafael dan kedua ibubapa mereka sampai di rumah.

Yousef segera mahu mendekati tempat kerja saya dibawah sepohon pokok mangga. Tapi malang baginya, sebelum sempat mendekati tempat kerja saya itu, saya telah mengeluarkan ayat seperti diatas. 

Yousef tidak membantah, tapi nampak macam kecewa. Isteri saya pula bersetuju dengan permintaan saya itu, bahkan menambah dengan menyakinkan Yousef bahawa nyamuk terlalu banyak dan gigitannya amat gatal sekali.

Adakah cara saya itu boleh membina kekentalan semangat dan ketahanan anak muda pada masa depan yang penuh dengan cabaran?

Saya tidak ada jawapan yang pasti kerana cabaran pada masa hadapan saya sendiri tidak dapat membayangkan. Cuma secara am ianya berbeza dengan cabaran ketika ini dan pengalaman yang saya telah lalui.

Semasa saya berumur enam tahun lebih, memasuki tujuh tahun, saya memasuki darjah satu tanpa ditemani ibubapa mahupun saudara tua untuk mendaftar sebagai pelajar baru. 

Pergi ke sekolah, mengikuti kawan-kawan tanpa tahu hari pertama itu adalah hari pendaftaran murid baru. Kemudian duduk dalam kelas atau darjah satu, yang hanya satu sahaja. Apabila tamat waktu sekolah, saya pun balik bersama dengan kawan-kawan.

Balik ke rumah sudah tentu berkaki ayam. Bukan saya seorang, boleh katakan kesemuanya begitu, melalui jalan merah berdebu, dan ada tempat-tempatnya terpaksa memijak batu-batu merah yang tajam (batu krikel). Tapi tidak pernah rasa sakit, selamba saja kaki memijak batu-batu itu.

Waktu itu kegemaran selepas sekolah atau waktu cuti ialah mandi sungai dan masuk hutan melastik burung.

Mengulangkaji  pelajaran? Oh itu perkataan yang tidak pernah kami dengar. Tidak wujud dalam pemikiran sama ada keluar dari mulut guru mahupun ibubapa. Apatah lagi dari diri sendiri.

Buat kerja tambahan? Ya, hal ini adalah satu kewajipan:  

i) Menjaga kerbau dan lembu 

ii) Mengandar air dari perigi ke rumah untuk mengisi penuh tempayan

iii) Mencari kayu api untuk masak memasak makanan harian

iv) Bersama bapa dalam kerja menorih getah

v) Dan apa-apa saja kerja yang diarah dari masa ke semasa.

Kerja tambahan itu tidak dibayar. Semua kerja itu bukan bertujuan untuk mendera. Ianya satu keperluan dalam kehidupan pada ketika itu.  Dapat makan  minum ala kadar dan pakaian sehelai dua sudah lebih dari baik.

Dan yang paling penting bagi saya, saya dibenarkan meneruskan persekolahan, tidak seperti sebahagian besar kawan-kawan yang lain, berhenti sekolah untuk menolong bapa menorih getah.

Satu pujian adalah layak diberikan kepada kedua ibubapa saya walaupun kehidupan kami sama dengan keluarga yang lain, miskin dan susah, bahkan lebih dhaif berbanding dengan setengah dari mereka.

Jika kena berhenti sekolah, saya ingat pegang laptop pun saya takut.

Oleh kerana kerja tambahan itu tidak berbayar, dan untuk mendapat wang dari ibubapa adalah kosong, maka saya buat kerja 'part time'. 

Saya melakukan kerja membersihkan kawasan tanaman anak pokok getah dengan membuang rumput-rumput yang terdapat disekeliling sesuatu batang anak pokok getah itu. 

Bayarannya beberapa sen (saya kurang ingat dengan tepat  berapa bayaran) bagi satu batang. Yang pasti saya seronok mendapat wang 20 sen dalam tempoh melakukan kerja itu.

Selain dari kerja tambahan, sama juga dengan anak-anak lain, saya suka memanjat pokok seperti pokok manggis, langsat, rambuatan , rambai, kelapa dan banyak lagi seperti pokok sentul. 

Seingat saya , dua kali saya jatuh. Satu semasa panjat pokok rambutan dan sekali lagi pokok manggis. Jatuh dari pokok manggis paling menakutkan, hampir pengsan. Tapi perkara tersebut tidak perlu diberitahu kepada ibubapa kerana habuan yang diterima ialah rotan atau paling kurang akan dimarahi secara menyindir, "Lain kali panjat tinggi-tinggi".

Fasal gigitan nyamuk dan calar balar dianggota badan dik tusukan batang dan daun berduri sudah menjadi perkara biasa- alah bisa tegal biasa -boleh menahan kesakitan.

Itulah saya dan anak-anak kecil zaman saya.

Semasa saya membesar anak-anak, ianya berlainan sekali.
Macam mana dengan cucu saya? 

Caranya sama seperti yang saya lakukan kepada anak-anak, bahkan lebih dari sepatutnya.

Semasa anak saya kecil, saya mewajibkan mereka pakai selipar atau kasut semasa berjalan. Mereka tidak dibenarkan berjalan tanpa dipimpin. Mereka tidak dibenarkan panjat pokok. Mereka ditegah bermain atau duduk ditempat-tempat banyak nyamuk. Dan mereka tidak buat kerja seberat yang saya telah lakukan.

Cucu pula? Hukum yang sama saya gunakan.

Jadi mereka tidak lasak seperti saya. Sedikit kerja sudah mengeluh dan rasa penat. Kena gigit nyamuk seekor dua, saya amat susah hati. 

Kalau tidak tahan lasak macam mana mereka mampu bertempur di medan pearang?   

Itu yang saya selalu tanya. Kemudian saya menjawab sendiri: Mereka tidak perlu ke medan perang. Mereka tekan jari saja di komputer atau alatan canggih , berterbanganlah peluru menuju ke pihak musuh.

Oh begitu agaknya cabaran yang mereka hadapi pada masa depan. Banyak gunakan kecerdasan otak dan kepantasan jari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan