Theflowersellingboy

Selasa, 12 Januari 2016

Semakan Semula Bajet 2016.




Ekonomi dunia ketika ini tidak memberansangkan. Malaysia tidak terlepas dari kesan negatif itu.

Dua faktor utama yang mempengaruhi ekonomi negara kita iaitu:

i) Faktor luaran iaitu ekonomi dunia yang tidak memberansangkan yang diluar kawalan.

ii) Faktor dalaman (yang sepatutnya kita boleh kawal) iaitu kesan dari pengurusan ekonomi negara.

Tindakan kerajaan mengkaji semula bajet 2016 yang telah dibentangkan pada Oktober 2015 yang lepas adalah petanda yang jelas bahawa pertumbuhan ekonomi negara tidak seperti yang dijangkakan dalam bajet awal itu.

Hasil yang dijangkakan dahulu tidak akan dapat dicapai kerana kejatuhan harga minyak yang mana sebahagian besar pendapatan negara datangnya dari minyak.

Oleh yang demikian perbelanjaan yang dirancang dahulu perlu disesuaikan dengan jangkaan hasil yang berkurangan yang akan diperolehi nanti. Maka banyaklah pemotongan perbelanjaan yang akan dibuat.

Itulah ubahsuaian yang mesti dibuat dalam kajian semula bajet 2016. 

Jika ubahsuaian itu  bertujuan untuk melakukan pemotongan perbelanjaan, kerajaan sewajarnya berhati-hati dalam memilih butiran perbelanjaan yang akan dikurangkan. 

Perbelanjaan-perbelanjaan yang mempunyai kaitan langsung dengan kehidupan rakyat seperti pendidikan, kesihatan, perumahan dan kebajikan sebaik-baiknya tidak dikurangkan. 

Kurangkanlah perbelanjaan perjalanan dan pengangkutan termasuk penggunaan minyak dan penyenggaraan, bayaran perundingan dan iktisas, keraian, pembelian harta modal seperti kenderaan, perabut dan kelengkapan jabatan, kerja-kerja ubahsuaian, pembelian cenderamata dan sumbangan terutama kepada organisasi seperti NGO.

Tetapi jika ubahsuaian itu bertujuan untuk menampong kekurangan hasil , kerajaan boleh melakukannya dengan pengenaan cukai baru dan/atau menaikkan peratus kadar cukai yang sedia ada, misalnya GST dinaikkan melebihi 6%; dan juga membuat pinjaman baru.

Saya percaya kerajaan tidak mampu melakukannya kerana ianya akan menaikkan lagi kemarahan rakyat yang sedang membara ketika ini kesan dari tekanan dan beban kos sara hidup yang tinggi hasil dari GST dan juga kenaikan berbagai perbelanjaan harian seperti pengangkutan dan tol.

Tapi jika itu yang mahu dilakukan, walaupun tindakan itu tidak berhati perut, kerajaan  masih boleh melakukannya kerana kerajaan mempunyai majoriti yang cukup untuk meluluskannya.

Sebab itu kedudukan ekonomi negara sama ada memberi faedah dan menfaat yang lebih kepada sebahagian besar rakyat atau menyusahkan rakyat adalah terlalu sangat bergantung kepada bagaimana sumber negara diuruskan. 

Jika diuruskan dengan cekap dan penuh tanggungjawab maka tekanan kepada kehidupan rakyat dapat dikurangkan walaupun pendapatan hasil minyak yang diluar kawalan kita berkurangan .

Ertinya tidak ada pembaziran. Ertinya tidak ada perlakuan rasuah dan salah guna kuasa. Ertinya memberi tumpuan perbelanjaan yang memberi faedah langsung kepada rakyat dan bukan perbelanjaan bermegah-megah dan menaikkan emej atau prestij. Ertinya hasil/pendapatan dari sumber pinjaman digunakan atau disalurkan kepada perbelanjaan-perbelanjaan yang boleh menjana pendapatan baru.

Hutang jangan bertambah diluar kemampuan.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan