Theflowersellingboy

Sabtu, 9 April 2016

Menunggu Sebuah Laporan? Adakah Kamu Tidak Berfikir?



Akhirnya Laporan yang ditunggu-tunggu oleh banyak pihak telah dibentangkan di Parlimen iaitu Laporan Khas Jawatankuasa Akaun Awam (PAC) mengenai 1MDB. 
 
Ianya hanya dibentangkan tanpa diadakan sessi perbahasan kerana pembentangannya dibuat pada hari terakhir Parlimen bersidang pada sessi kali ini. Difahamkan Laporan itu akan dibahaskan pada sessi Parlimen Mei yang akan datang ini.
 
Mungkin ramai yang amat teruja untuk mendengar perbahasan itu nanti.
 
Tidak saya. Seperti juga dengan mesyuarat PAC bagi menyediakan Laporan tentang 1MDB itu , saya langsung tidak meletakkan hati keatas mesyuarat dan Laporan yang bakal disedia dan dibentangkan di Parlimen.

Sebab , bagi saya mesyuarat itu membuang masa saja, membazirkan wang rakyat.  Banyak perkara lain yang lebih mendesak dan utama demi rakyat dan negara yang perlu diurus dan diselesaikan oleh ahli-ahli Parlimen yang menganggotai PAC itu.
 
Bagi saya mesyuarat itu langsung tidak perlu kerana hal yang mahu ditentukan hitam putihnya , adalah terlalu jelas sekali. Saya umpamakan kes 1MDB ini ibarat mencari gajah di zoo semasa matahari memancar tanpa dilindungi awan -terang benderang, tiada apa yang tidak boleh nampak.
 
Hitam putih kes 1MDB ini adalah 'crystal clear'. Macam pencarian gajah dalam zoo tadi -saiz , binaan fizikal dan warna anggota gajah itu, kita boleh ceritakan, tanpa sebarang keraguan.
 
Oleh itu saya tidak nampak ada keperluan untuk membaca Laporan itu. Tidak ada keperluan langsung untuk memberikan masa saya untuk membuat walau sekecil komentar atau analisis.
 
Kes 1MDB ini sudah lama diberikan jawapan oleh pihak-pihak yang berkaitan termasuk mereka yang duduk dipinggiran. Bagi saya setiap jawapan yang diberi telah mengesahkan warna sebenar 1MDB. Jelas warnanya HITAM PEKAT.
 
Jadi apa perlu sebuah Laporan?
 
Yang ianya (Laporan) menjadi satu keperluan ialah bagi memutihkan warna hitam pekat itu. 
 
Ianya kerja bodoh! 
 
Tapi kerja memutihkan yang hitam itu semakin rancak dilakukan dengan adanya Laporan PAC ini keatas 1MDB.
 
Saya teringat antara pertanyaan yang kerap ditanya Allah ialah: Adakah kamu tidak berfikir?
 
Oleh itu saya juga mahu bertanya kepada pekerja memutih yang hitam  itu dengan soalan yang sama: Adakah kamu tidak berfikir?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan