Theflowersellingboy

Rabu, 6 April 2016

Kita Nak Ke Mana?




Kita nak ke mana?
 
Soalan ini, soalan biasa saja, amat mudah sekali. Dan soalan ini juga ditanya oleh semua orang tanpa kecuali semasa menjalani kehidupannya, paling kurang sekali.
 
Kehidupan adalah satu perjalanan -perjalanan menuju ke arah tertentu. Sebab itu tiada siapa yang mampu untuk menghindarkan diri dari bertanya soalan seperti ini -hendak ke mana.
 
Abah, kita nak ke mana? Tanya seorang anak kecil yang sudah mampu bercakap apabila bapanya memegang tangannya semasa menuruni tangga. Bapanya boleh jawab atau diam sahaja. Tapi yang pasti, bersama bapanya , anak itu melangkah ke hadapan.
 
Ya, kita nak ke mana?
 
Paling sedikit , ada yang menjawab kita mahu ke neraka. Majoriti berebut-rebut menjawab, mereka mahu ke syurga. 
 
Hanya ada dua tempat arah tuju kita, neraka dan syurga. Kita kena buat pilihan satu dari dua tempat itu. Tidak boleh pilih kedua-keduanya dalam satu masa kerana arahnya berbeza.
 
Untuk ke neraka ada cara dan jalannya untuk ke tempat itu. Begitu juga untuk ke syurga, cara dan jalannya tidak sama untuk ke neraka.
 
Ke mana anak kecil itu hendak dibawa oleh bapanya. Ke neraka? Ke syurga? 
 
Bapa itu perlu buat keputusan. Dan keputusan itu mesti dibuat menurut terma dan syarat-syarat yang telah ditetapkan untuk tempat-tempat itu. Tidak ada kompromi dari segi syarat dan terma. Tiada diskaun sekecil mana pun.
 
Seperti bapa tadi, kita sebagai rakyat mahu bertanya kepada pimpinan negara: Kita hendak ke mana?
 
Kita hendak dibawa ke neraka? Atau kita hendak dibawa ke syurga. 
 
Pimpinan hanya boleh membawa kita ke  satu arah saja dari dua arah yang tersedia. Mahu bawa kita ke neraka? Atau bawa kita ke syurga?
 
Apa jawapan pimpinan kepada rakyat yang bertanya? 
 
Sudah tentu, pimpinan mahu bawa rakyat ke syurga. Majoriti rakyat pun mahukan begitu.
 
Tapi benarkah begitu?
 
Sekali lagi kita bertanya: Kita hendak ke mana? Ke mana pimpinan hendak membawa kita?
 
Kita bertanya sebab pimpinan ada telinga. Ada mata. Ada hati dan ada akal fikiran. Rakyatpun sama juga. Gunakanlah anugerah Allah itu sebaik-baiknya.
 
Namun begitu, saya  amat khuatir sekali kerana bukan saja pimpinan mempunyai kecenderungan untuk ke neraka bahkan sebahagian besar rakyat  terus menyokong dan menggalakkan kecenderungan pimpinqan itu menjadi kenyataan.

Kalau begitu, tidak betullah kenyataan diatas yang mengatakan majoriti dari kita berebut-rebut mahu ke syurga!
 
 Ahhhhh malang sekali jalan yang dipilih!
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan