Theflowersellingboy

Selasa, 30 September 2014

Belanjawan 2015 : Apa Yang Patut Rakyat Faham




Saya menggunakan perkataan belanjawan dan bajet secara bebas, boleh ditukarganti. Saya percaya semua orang faham, kedua-duanya adalah membawa maksud yang sama. Bahasa Melayu kata belanjawan , bahasa Inggeris kata budget dan ditukarkan ejaan kepada bajet untuk masuk Melayu.

Pembentangan bajet 2015 di parlimen akan dilakukan tidak lama lagi, pada bulan Oktober yang akan datang ini. Mengikut tradisi, ianya dibentangkan pada hari Jumaat, sebelah petang, pada tarikh tertentu dalam bulan Oktober oleh Menteri Kewangan.

Saya tidak pasti tentang kefahaman masyarakat tentang bajet negara ini, misalnya dari segi keperluan bajet itu dan peruntukan undang-undang yang mewajibkan bajet itu dibentang, dicadang, dibahas dan dibuat pertimbangan/undian bersetuju atau tidak bersetuju, dan kesan bajet itu kepada ekonomi/kewangan negara (berkembang/tidak berkembang, surplus dan deficit) , keselamatan, kemakmuran dan kesejahteraan rakyat.

Adakah ramai yang tidak faham berbanding yang faham? Saya tidak ada angka mengenainya.

Yang pasti ialah sebahagian besar rakyat akan bercakap apa faedah yang mereka akan dapat. 

Bagi orang biasa, belanjawan yang menggembirakan ialah apabila cukai diturunkan, tidak ada cukai baru, dan harga barang dan perkhidmatan diturun atau kekal tidak naik. 

Bagi yang bekerja pula mengharapkan dipertingkatkan had pendapatan yang boleh dikenakan cukai, dan peruntukan bagi kenaikan gaji dan elaun serta pemberian berbagai kemudahan/.

Orang ramai juga mengharapkan kerajaan tidak menarik atau mengurangkan subsidi yang ada pada ketika ini.

Harapan rakyat itu sudah sewajarnya begitu. Semua mahukan menfaat dari bajet kerajaan itu.

Oleh itu menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menyampaikan atau menyediakan menfaat itu. Begitulah kefahaman sebahagian besar rakyat tentang bajet. Dan kefahaman seperti ini tidak boleh diremehkan kerana tanggungjawab mana-mana kerajaan ialah untuk memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat, dalam erti kata rakyat tidak dibiarkan hidup dalam kesusahan dan kesempitan.

Namun kefahaman seperti ini tidak cukup malah tidak membantu kerajaan dalam menguruskan sumber dan hasil negara dengan telus,cekap dan tanpa penyelewengan demi kesejahteraan rakyat. Ertinya dalam jangka panjang ianya tidak menguntungkan rakyat.

Sepatutnya rakyat perlu faham bahawa bajet itu adalah satu jumlah wang yang mesti dan wajib dipohon dari segi undang-undang oleh kerajaan bagi memohon kebenaran dan kelulusan untuk digunakan bagi tahun yang dicadang.

Pertama, ada undang-undang dan peruntukan undang-undang yang mengawal bajet ini. Mesti ada Rang Undang-undang Bekalan  (Supply Bill) dan seterusnya diluluskan menjadi Akta Bekalan (Supply Act) bagi satu-satu tahun belanjawan.

Akta Bekalan inilah yang menentukan had penggunaan wang bagi satu-satu tahun belanjawan. Ianya tidak boleh dilebihi. Kalau dilebihi ianya menyalahi peruntukan Perlembagaan Persekutuan (ulter vires the Federal Constitution). 

Ertinya wang tidak boleh sewenang-wenangnya dikeluar dan digunakan.

Kedua,  wang itu mesti dicadang dan dipohon oleh kerajaan. Setelah berbahas dan diadakan undian dalam Dewan Rakyat, dan jika diluluskan wang itu boleh digunakan bagi tahun yang dicadangkan tertakluk kepada beberapa proses lain yang perlu dilalui seperti Dewan Negara , perkenan YDA dan seterusnya Waran Am yang akan dikeluarkan oleh Menteri Kewangan kepada setiap Pegawai Pengawal bagi membenarkan penggunaan wang setakat yang dibenarkan oleh waran itu.

Ketiga, dari mana wang itu diperolehi? Wang itu didapatkan/diperolehi dari satu kumpulan wang yang dipanggil sebagai Kumpulan Wang Disatukan ( Persekutuan/ Negeri). Semua hasil kerajaan dalam berbagai bentuk sama ada cukai, fees atau apa saja bayaran misalnya saman kesalahan jalan raya, hasil judi mestilah dimasukkan terlebih dahulu ke dalam Kumpulan Wang ini.  Dan penggunaan wang dari Kumpulan Wang ini mestilah dilakukan seperti yang dinyatakan diatas.

Keempat, bajet mesti dibentang dan dicadang oleh kerajaan dan dibahas oleh semua ahli-ahli Parlimen (Dewan Rakyat dan Dewan Negara), dibuat undian untuk bersetuju atau sebaliknya.

Jika ahli dewan rakyat memberi perhatian utama tentang bajet ini, sudah tentu perbahasan mereka menjurus ke arah menghasilkan satu bajet bagi faedah rakyat dan kepentingan negara. Apa yang telah berlaku , yang dapat dilihat, perbahasan bajet lebih kepada mempertahankan kepentingan parti dari kepentingan rakyat dan negara.

Misalnya jika ada pihak yang membangkitkan tentang kurang telus dan tidak teraturnya perbelanjaaan kerajaan, yang kesannya membazirkan wang negara yang sepatutnya boleh digunakan dengan lebih baik, ada pihak pula yang bermatia-matian menafikannya sedangkan buktinya amat jelas seperti yang dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara.

Oleh itu rakyat sepatutnya perlu faham bajet bukan saja soal kena cukai atau tidak kena cukai tapi rakyat mesti faham dan ambil tahu bajet itu adalah satu permohonan dan cadangan dari kerajaan untuk mendapat kebenaran wang negara digunakan.

Ertinya kerajaan mesti mengambil tanggungjawab jika wang negara itu tidak digunakan sebaiknya apatah lagi jika disalahgunakan. 

Kerajaan mesti memberi jawapan kepada rakyat. Jika jawapan itu tidak benar maka rakyat wajar menolak kerajaan itu. Wang itu bukan wang parti yang memerintah atau mana-mana individu yang berkuasa. Ianya wang rakyat, wang negara.

Itulah yang sebenarnya yang penting untuk difahami oleh rakyat tentang bajet.

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan