Theflowersellingboy

Selasa, 9 September 2014

ADUH SAKITNYA DADAKU!




Kes Menteri Besar Selangor semakin melebar dan bercelaru.  Pada hal kes itu mudah saja kalau diputuskan mengikut undang-undang yang sedia ada. Dalam perlantikan PM, MB dan KM , proses dan prosedurnya telah tersedia ada dan telah dilakasanakan setiap kali lantikan jawatan-jawatan itu hendak dilakukan.

Mana-mana ahli yang dipilih (Parlimen atau Dewan Undangan Negeri) melalui pilihanraya yang mendapat sokongan majoriti adalah layak dipersembahkan kepada YDA (Persekutuan) atau Sultan/YDP Negeri untuk menjadi PM atau MB/KM .

Tapi sekarang sudah jadi kecoh.

Ianya semakin berkecamuk apabila pendirian yang tidak menentu. Pada satu masa bersetuju dan pada masa yang lain tidak bersetuju dengan calun yang diperakukan untuk perkenan sultan untuk dilantik menjadi MB.

Hadi Awang presiden PAS yang mulanya bersetuju dalam mesyuarat kepimpinan tertinggi PR, untuk mencadangkan Wan Azizah dan Azmin sebagai calun untuk dipersembahkan bagi perkenan sultan menjadi MB, telah mengubah pendirian tidak bersetuju.

Jika tidak bersetuju sepatutnya dibawa ke mesyuarat pimpinan tertinggi PR untuk membuat pendirian semula. Tetapi ini tidak berlaku. Bermakna ketetapan yang telah dibuat terdahulu tidak terbatal

Namun Haji Hadi terus dengan penolakannya terhadap Wan Azizah. Beliau dan beberapa kepimpinan yang sepemikiran dengannya tidak bersetuju Wan Azizah sebagai MB bukan kerana Wan Azizah itu wanita. Tapi katanya Wan Azizah tidak ada kelayakan.

Ramai orang mungkin menunggu apa yang dimaksudkan oleh presiden PAS itu sebagai tiada kelayakan.

Akhirnya beliau menyatakan tidak layak itu antara lain tidak mampu mengemukakan soalan, berbahas dan memberi jawapan kepada persoalan yang ditanya.

Oleh kerana kenyatan itu berupa kenyataan yang am tanpa contoh yang spesifik, kita tidak dapat dengan  adil untuk menilai kenyataan itu.

Namun, sebagai ahli politik, tidak mungkin Wan Azizah tidak mampu mengemukakan soalan atau menjawab soalan. Lagipun beliau mempunyai kemampuan dan daya berfikir yang baik. Kalau tidak takkan boleh jadi doktor.

Jangan silap tentang kenyataan jadi doktor itu. Bagi saya, kelayakan seperti itu bukan syarat utama dalam politik kerana orang yang berpendidikan rendah pun pernah dan boleh jadi ketua kerajaan atau menteri/exco.

Dalam politik, angka sokongan amat penting. Jika ramai yang sokong dan memilih seseorang itu walaupun hanya tamat darjah enam, berbanding dengan yang lain yang mempunyai kelulusan yang tinggi serta pengalaman politik yang banyak, orang yang dapat majoriti itulah yang dipilih jadi PM/MB.

Menurut penilaian umum orang seperti itu (pendidikan rendah) tidak layak jadi PM/MB..Tapi ia layak jadi PM/MB kerana mendapat sokongan majoriti seperti yang dinyatakan dalam peruntukan undang-undang.

Wan Azizah mendapat sokongan majoriti. Maka beliau layak jadi MB Selangor. Walaupun mengikut Hadi, Wan Azizah tidak ada kemampuan menjawab dan mengemukan soalan.

Mudah saja kes ini. Tapi menjadi kecuh. Fasal apa?

Berbanding dengan Hadi, Wan Azizah terlalu muda dalam politik. Ucapan politik Wan azizah tidak agresif dan lantang berbanding dengan Hadi yang lantang, lancar, agresif , sarat dengan petikan hadith dan al-quran. Ini semua orang tahu.

Ertinya Hadi lebih matang dan banyak pengalaman dalam berpolitik. Beliau tahu bila untuk menyerang, bagaimana untuk menyerang, apakah petikan dari hadith dan al-quran yang boleh digunakan sebagai menyokong hujahan, dan siapa yang perlu diserang secara terbuka.

Sudah tentu pilihan Hadi ialah menyerang musuh secara terbuka.

Malangnya dengan meremehkan kemampuan Wan Azizah secara terbuka, sedangkan Wan Azizah itu dalam satu regu yang sama, kematangan Hadi berpolitik dan menguruskan perbezaan dikalangan sama regu adalah amat diragui sekali.

Bukan saja kematangan politiknya diragui bahkan beliau menghantarkan peluru kepada musuh politik iaitu UMNO?BN, kecuali UMNO/BN itu telah bertukar menjadi sahabat.

Cuba lihat Wan Azizah yang politiknya masih muda berbanding dengan Hadi. Lihat bagaimana reaksinya keatas remehan Hadi itu.

Wan Azizah tidak memberi reaksi dengan cepat. Tunggu dulu. Tidak  juga melenting.

Setelah beberapa pihak dalam partinya PKR dan DAP memberi reaksi yang tidak bersetuju dengan Hadi dengan kata-kata yang tidak juga wajar dihamburkan secara terbuka sebagai adab dalam satu regu yang sama, barulah Wan Azizah memberi reaksi.

Wan Azizah sebagai manusia biasa , menyatakan sedikit terguris dengan kenyataan Hadi itu, namun beliau tidak marah dan menganggapkan ianya sebagai satu teguran untuk beliau memperbaikki kelemahan.

Beliau juga meminta supaya tidak ada lagi pihak yang tidak bersetuju dengan Hadi agar tidak mengeluarkan kata-kata untuk menyerang Hadi. Pada beliau Hadi bukan musuhnya/PR. Musuh yang perlu ditentang bersama oleh PR ialah UMNO/BN.

Kalau saya sebagai Hadi, reaksi Wan Azizah seperti itu amat menusukkan dada saya. Saya lebih suka beliau melenting dan menghentam saya balik. Rupanya tidak berlaku.

Malah Wan azizah mengucapkan terima kasih kepada Hadi dan keluarga atas apa saja pertolongan yang telah diberikan kepadanya sambil mendoakan diberikan kesihatan dan panjang umur.

ADUH SAKITNYA DADAKU!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan