Theflowersellingboy

Isnin, 8 September 2014

Dahulunya Bukanlah Dongeng.........





"Mahu dengar cerita Hang Tuah dan Hang Jebat. Cerita tentang ketaatan dan keadilan ", saya bertanya pada seorang kawan

"Dongeng, tidak masuk akal dan karut marut", dengan cepat kawan itu menjawab.

"Betul, ini cerita benar. Cerita Hang Tuah dan Hang Jebat terkini", saya cuba meyakinkan.

"Itu cerita dongeng":, kawan saya bertegas lagi.

"Kau dah baca. Baca cerita ini", kata saya lagi.

Ternganga mulut kawan saya itu. Dia semacam tidak percaya.

Saya ketawa terbahak-bahak.

Kawan saya itu terdiam, tapi tidak marah.

Saya tidak tahu apa yang ada dalam otak kepalanya apabila membaca cerita yang saya unjukkan kepadanya.

"Bodohnya kita, yer", terdengar suara keluhan kawan saya itu.

Saya ketawa semakin kuat.

Tapi kawan saya itu tidak juga marah. Mungkin dia sudah yakin bahawa cerita yang dikatakan dulunya sebagai dongeng itu sebenarnya bukanlah dongeng. Ianya berlaku pada zaman dahulu dan berterusan sehingga ke hari ini.

Yang wajib ialah taat.

Mesti percaya bahawa keadilan itu ada tempatnya. Tidak pada semua tempat.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan