Theflowersellingboy

Jumaat, 26 September 2014

Melayu malas dan tidak beramanah adalah bikinan kerajaan pimpinan melayu




Melayu malas dan tidak amanah.

Itu kata Dr. Mahathir, satu kenyataan yang boleh diberi berbagai tafsiran. Boleh ditafsir sebagai keluhan kecewa Dr Mahathir yang telah diberi tanggongjawab selama lebih 23 tahun menerajui Malaysia tetapi gagal untuk melahirkan melayu yang rajin dan beramanah.

Kepada yang terlalu sensitif, kenyataan itu dianggap sebagai menghina dan memperkecilkan jiwa dan martabat orang melayu kerana melayu bukan satu bangsa yang kecil. Melayu telah mempunyai empayar di Tenggara Asia, pada satu ketika dulu. Mana mungkin  melayu bangsa yang malas dan tidak beramanah.

Mereka yang tidak bersetuju dengan pandangan Dr. Mahathir juga cepat menyanggah dengan mengatakan bahawa sifat malas dan tidak amanah ini bukan hak ekslusif orang melayu saja. Malas dan tidak amanah serta sifat-sifat negatif yang lain boleh terdapat dikalangan bangsa-bangsa lain juga. Ertinya bukan bangsa itu yang malas tapi individu/kelompok tertentu yang malas. Ertinya melayu bukan genetik yang malas.

Ada juga yang secara sinis dan menyindir membenarkan kata-kata Dr. Mahathir itu dengan menghubungkaitkan kemalasan orang melayu itu adalah hasil dari tangan pemerintah itu sendiri, khususnya kerajaan BN/UMNO yang telah diberi peluang untuk merajinkan orang melayu semenjak merdeka lagi.

Dr. Mahathir yang mempunyai masa yang panjang diberi tanggongjawab dan peluang untuk merajinkan dan membentuk orang melayu dengan sifat-sifat positif lain seperti beramanah adalah pemain utama yang mensia-siakan peluang itu.

Dan tidak kurang yang mentafsirkan bahawa kenyataan Dr. Mahathir itu adalah satu kenyataan politik untuk melarikan fokus orang ramai khususnya orang melayu, kepada isu lain yang melanda negara misalnya isu penggunaan akta hasutan yang semakin melebar. Isu melayu malas dan tidak amanah ini amat dekat dihati orang melayu.

Apa pun tafsiran yang dibuat, Dr. Mahathir telah mengatakan melayu itu malas dan tidak amanah.

Ukuran melayu itu malas ialah orang melayu gagal menguasai bahasa Inggeris dan dengan itu tidak mampu menguasai ilmu dan memiliki kemahiran untuk boleh bersaing dengan bangsa-bangsa lain di malaysia dalam pasaran pekerjaan. Ramai anak muda melayu yang tiada pekerjaan dan lebih berminat melakukan rempitan.

Berhutang atau suka meminjam adalah sifat orang melayu. Ini disebabkan melayu itu miskin kerana asalnya malas. Suka berhutang tapi tidak mahu membayar. Jadi tidak amanah.

Benarkah kenyataan Dr. Mahathir itu?

Saya tidak mahu berhujah benar atau tidak kenyataan itu kerana rasanya tidak memberi apa-apa faedah.

Kalau saya sebagai Dr. Mahathir yang telah berpeluang dan diberi peluang dalam tempoh yang begitu lama untuk merajin dan membentuk sifat-sifat amanah orang melayu, tetapi gagal, (sebab beliau kata melayu malas dan tidak amanah) saya lebih suka  untuk melihat dan meninjau kebelakang apa yang telah saya lakukan dan apa yang telah berlaku pada tempoh saya diberi kuasa itu.

Saya tidak akan kata melayu itu malas dan tidak amanah kerana ianya tidak memberi apa-apa faedah. Kerana seperti yang dipertegaskan bahawa malas dan tidak amanah orang melayu itu bukan berpunca dari genetiknya.
 
Mari kita lihat persekitaran yang membentuk orang melayu:

Orang melayu hidup dalam kerangka bernaung dan berlindung. Dilindungi oleh peruntukan dalam perlembagaan dari segi takrif bangsanya, bahasa dan budaya, agama, dan diperuntukkan hak istimewa, dan dibawah naungan raja-raja.

Adakah ini membuatkan orang melayu jadi selesa kerana hidup yang tidak mencabar yang akhirnya jadi malas? Goyang kaki saja, orang melayu boleh dapat berbagai keistimewaan, misalnya dari segi kuota dan tempat di univesiti.

Saya tidak bersetuju. Saya hanya bersetuju jika kedudukan bernaung dan berlindung itu disalahgunakan. Salahguna, salah urus dan tamak haloba dipihak yang berkuasalah  yang sebenarnya  berlaku semenjak negara merdeka dan paling hebat bermula tahun 80an sehingga sekarang ini.

Contoh: Ada dua orang kontraktor melayu A dan B. Kontraktor A adalah kontraktor melayu yang bekerja keras ada kepakaran dan kemahiran dalam bidang yang diceburi. Kontraktor B, kurang kepakaran dan pengalaman tetapi mempunyai hubungan yang baik atau pertalian rapat dengan pihak yang berkuasa dalam menawarkan sesuatu projek, atas kaitan politik.

Kedua-dua masuk tender. Harga terbaik (lebih kompetitif) diberikan oleh kontrekter A yang berpengalaman dalam bidang yang dimasuki. Harga kontrekter B, lebih tinggi.

Siapa yang dapat projek itu? Sudah menjadi rahsia umum bahawa yang biasanya dapat projek itu ialah yang ada kaitan dengan politik parti pemerintah.

Bukankah ini disinsentif akibatnya? Yang layak tidak dapat. Yang tidak  layak pula dapat. Berterusan dilakukan seperti itu, maka lahirlah melayu yang kecewa iaitu kontrekter yang berkemampuan itu; dan lahir juga melayu yang malas iaitu kontrekter yang tidak berkelayakan dan berkemahiran. Apa perlu kemahiran kerana masuk tender saja sudah tentu dapat. Lebih baik jadi orang malas.

Sedangkan kuota membeli rumah murahpun disalahgunakan dengan memberi kepada mereka yang tidak sepatutnya kerana orang itu ada kaitan politik. Orang yang layak putih mata.

Ini contoh kecil saja. Lebih adil lagi rujuklah kepada perkara-perkara yang ditimbulkan dalam laporan tahunan ketua audit negara. Itupun tidak semuanya ditimbulkan.

Bagaimana orang melayu diajar untuk beramanah? Orang melayu yang berhutang tapi tidak bayar hutang dikatakan tidak amanah. Contohnya pinjaman dari MARA untuk berbagai tujuan. Saya setuju.

Tetapi ada juga  orang melayu yang berhutang berjuta-juta tetapi hutangnya dilupuskan begitu saja hanya kerana orang melayu itu ada hubungan dengan orang yang ada pengaruh. Dan ada juga diberitakan orang bukan melayu mendapat pinjaman berjuta ringgit dengan terma dan syarat yang mudah, hanya kerana orang itu dekat dan rapat dengan yang berkuasa.

Cuba lihat pula tentang perlakuan rasuah.

Cuba lihat juga bagaimana kerajaan berbelanja wang negara. Melakukan hutang yang melampaui had undang-undang yang dibenarkan.

Adakah itu amanah?

Orang melayu sentiasa ditanam perasaan takut dan tidak selamat dinegara sendiri. Bangsa,agama dan institusi raja terancam dan tidak selamat diancam oleh bangsa dan agama lain. Sebahagian orang melayu termakan dengan dakyah ini.

Jadi tumpuan otak melayu terarah kepada soal-soal ancaman dan tidak selamat itu. Sentiasa prejudis dan buruk sangka. Bila masa hendak berfikir dan berusaha bagi memperbaikki diri. Sebaliknya orang melayu meminta lagi naungan dan lindungan diperhebat dan ditambahkan lagi. Meminta itu dan ini. Jadi sampai bila mahu berlindung, bergantung dan meminta. Jika selama-lamanya begitu, tidak hairan kerajaan yang dikuasai melayu itu bertanggungjawab melahirkan melayu yang malas.

Mahu salahkan siapa jika melayu malas dan tidak amanah.

Cukup setakat ini.



 



.



 .


Tiada ulasan:

Catat Ulasan