Theflowersellingboy

Selasa, 2 September 2014

Disini Lahirnya Sebuah Cinta dan Disinilah Berterusannya Berbagai Derita


 
Disinilah lahirnya sebuah cinta.

Jika ada mana-mana otak yang tidak melahirkan pemikiran, dan sanubari yang tidak mendetikkan sebuah perasaan akan kebenaran kata-kata diatas bagi menggambarkan kehebatan nikmat bernaung dalam sebuah negara yang dipanggil Malaysia , otak dan perasaan itu sebenarnya telah mati dan keras membeku. Mata sudah jadi buta dan telinga menjadi pekak.

Malaysia kaya dengan sumber alam. Tanahnya subur. Alam yang cantik dan indah. Udaranya nyaman. Manusia yang berbagai latarbelakang mewarnai kehidupan.

Dari manapun asal kita, kita tetap akan jatuh cinta pada Malaysia kerana disinilah tanah tumpah darah kita. Demi kecintaan pada Malaysia, kita sanggup berkorban apa saja selagi nyawa dikandung badan. Kita sama-sama sayang akan negara yang bertuah ini.

Allah menganugerahkan Malaysia dengan sumber alam yang kaya. Sama-sama kita berkongsi memilikinya dan sama-sama kita menikmatinya. Wah, kita boleh hidup mewah, senang  dan kaya. Bagaimana kita tidak boleh jatuh cinta pada Malaysia. Sesungguhnya, disinilah lahirnya sebuah cinta.

Jangan ada yang cuba memperkenalkan istilah miskin pada kita. Kita tidak kenal apa itu miskin, jauh sekali papa kedana hidup melarat meminta-minta. Kita tidak mahu ambil peduli itu semua kerana ianya dongengan saja.

Mana mungkin negara kaya sumber alam, rakyat hidup miskin papa kedana. Orang yang mengatakan seperti itu, kita ada gelaran istimewa untuk mereka. Mereka itu selayaknya dipanggil 'tukang karut yang mengarut' kerana mereka tidak berdiri dibumi Malaysia yang nyata yang jelas serba kaya. Mata mereka buta dan telinga mereka tidak mendengar akan fakta kekayaan sumber alam kita.

Kita perlu beri amaran kepada mereka bahawa disini tidak adanya kemiskinan, disini tidak ada penderitaan.

Kita tegaskan setegas-tegasnya kepada mereka bahawa disinilah lahirnya sebuah cinta. Kita cinta bukanlah sangat untuk merebut dan memonopoli sumber kekayaan kita itu. Jauh sekali untuk menyalahgunakan kuasa, menipu dan melakukan berbagai cara yang batil untuk melonggokkan kekayaan dikalangan sebilangan kecil kita.  Kerana itu bukan cara kita. Itu bukan cara orang yang ada perasaan cinta.

Kita mahu beritahu kepada mereka, kita taksub dengan amalan cara hidup perkongsian yang adil. Kita berkongsi kekayaan. Itulah yang melahirkan cinta sesama kita, cinta kita kepada negara. Dan kita akan cambah dan semarakkan cara cinta kita itu.

Kita juga mesti menghapuskan kepercyaan mereka yang terlalu yakin bahawa kita adalah pengamal paling setia cara pembahagian kekayaan berasaskan formula :'hak aku, aku yang punya, dan hak engkau aku juga yang punya. Ini adalah fitnah dan karut serta menghasut. Mereka itu layak didakwa.
 . 
Kekayaan sumber alam kita, dan cara kita menguruskannya mengikut prinsip perkongsian yang adil itu , sudah tentu boleh membawa negara kita menjadi aman dan makmur, kerana tidak mungkin timbul rasa hasad dengki, iri hati , benci membenci dikalangan kita. Tidak mungkin ada jurang kaya miskin yang melebar dan berterusan. Kita hidup sejahtera, sebenarnya. Buktinya jelas didepan mata kepala kita.

Sebab itulah tidak ada cacat celanya apabila kita wujudkan slogan sempena usia 57 tahun negara kita bahawa disinilah lahirnya sebuah cinta.

Cuba renung dan fikirkan betul-betul , dengan ketenangan memimpin perasaan kita akan beberapa peristiwa yang kita lalui bersama.

Sebenarnya banyak peristiwa yang kita telah lalui bersama, selaras dengan prinsip hidup kita yang mengamalkan cara hidup berkongsi. Terlalu panjang untuk disenaraikan. Namun memadai rasanya kita mengambil beberapa peristiwa yang melibatkan satu saja aset negara kita.

Kita 'take off' untuk meluncur ke udara. Dan sudah tentu kita akan mendarat. Pasangkan tali pinggang keledar anda. Berdoalah kita agar selamat mendarat.

MAS (Malaysia Airline System), namanya cantik dan berharga sekali sesuai dengan nilai yang kita berikan kepada (e)mas. Dari sudut panggilan, ianya menzahirkan perasaan kasih sayang dan cinta -Mas isteriku, mas kekasihku, mas manjaku. Mas adalah permata yang diberikan sandaran nilai harga yang tinggi.

Jadi MAS adalah aset negara yang amat penting sekali. Marilah kita berkongsi sama cerita MAS ini, kalau benar-benar kita mahu buktikan disinilah lahirnya sebuah cinta.

MAS dengan membawa pengenalan MH 370 bersama dengan semua yang ada didalam perutnya, setelah 'take off' dan melayang diudara selama hampir satu jam, tiba-tiba hilang lesap entah kemana.

Berbagai teori dan dongeng mengiringi sebab-sebab kehilangannya. Berbagai cara digunakan untuk mengesan dimana keberadaannya dengan aplikasi peralatan dan teknologi modern canggih manggih yang terkini dari negara-negara berteknologi maju . Berjaya juga MH 370 itu dikesan secara rawak keberadaannya dikawasan selatan laut Hindi yang luas itu. Tapi sehingga kini bangkainya masih lagi tercari-cari. Wang sudah banyak dibelanjakan.

Tok bomoh juga datang memberi bantuan menggunakan kepakaran ilmu ghaibnya cuba mengesan MH370 itu. Tok bomoh memberitahu MH 370 itu berada diawang-awangan. Tapitiada siapayang nampak. Mungkin bomoh saja yang boleh nampak kerana amalan ilmu ghaibya. Ada juga kos yang terlibat dalam pembomohan ini, tetapi rasanya tidak besar.

Marilah kita berkongsi kesedihan bersama dengan kaum keluarga yang kehilangan orang yang disayangi.

Selang beberapa bulan selepas peristiwa sedih itu, berlaku lagi peristiwa yang amat tragis kepada MAS. MAS ditembak jatuh di ruang udara negara Ukraine. Ditembak seperti orang menembak burung punai yang terbang, begitu seronok sekali melihat burung itu menyembah ke bumi. Kesemua yang ada dalam perutnya musnah. 

Berlaku tuduh menuduh antara Ukraine yang disokong oleh Amerika dan puak pemberontak Ukraine yang disokong oleh Russia, masing-masing menuduh melakukan perbuatan durjana itu.  MAS juga yang menjadi mangsa.

Kita berkongsi kesedihan atas  nasib malang MAS itu dan kaum keuarga yang terlibat.

Baru-baru ini cerita MAS sekali menguasai pemberitaan dinegara kita yang tercinta ini. Tidak ada beza kesan ceritanya. Sedih. MAS buat sekian kali disahkan mengalami kerugian dalam perniagaannya.

Ini bukan kali pertama MAS rugi. Kerugian MAS itu adalah kerugian yang sambung menyambung walaupun telah bertukar beberapa Perdana Menteri, walaupun telah beberapa kali disusun semula dengan pertukaran kepimpinan dalam organisasinya, walaupun telah beberapa kali suntikan modal dilakukan termasuk penjualan aset (ada setengah pihak panggil sebagai bail out). Tapi masih terus rugi

Maka sudah tentu MAS merasa sedih, dan kita berkongsi kesedihan MAS itu.

Berbagai pendapat diberikan untuk mengatasi masalah MAS ini. Ada yang mencadangkan MAS dibebaskan dari kawalan kerajaan dengan menjualkan MAS kepada pihak swasta dengan kepercayaan cara itu saja yang boleh mengatasi masalah kerugian MAS. Tapi kerajaan sayangkan MAS kerana MAS adalah aset negara yang strategik bukan saja untuk mendapatkan keuntungan bahkan MAS membawa bersama imej negara.

Macam mana rugi pun, walaupun telah banyak menanggong rugi MAS mesti dibantu. Kerajaan bersetuju untuk melabur 6 bilion ringgit bagi tujuan memulih dan menjadikan MAS syarikat penerbangan yang berjaya.

Tindakan kerajaan ini mendapat kritikan berbagai pihak. Tindakan kerajaan ini dikatakan bail out dan bukan satu bentuk pelaburan.

Apa pun istilah yang digunakan dan apa pun makna yang dapat difahamkan dengan istilah itu, MAS sebenarnya menderita.

MAS berterusan menderita. MAS kehilangan dua pesawat dalam tempoh yang berdekatan. Kesemua harta dan nyawa dalam dua pesawat itu hancur lebur. Sekarang kerugian MAS semakin membesar.

Dengan wang 6 bilion ringgit, MAS mahu disusun semula. Khabar mengatakan satu daripada kesan dari susun semula itu ialah pembuangan pekerja lebih 6,000 orang. Cerita MAS bertambah sedih. Kita kongsi kesedihan MAS ini.

Diatas tadi kita memaknakan negara kita yang kaya dengan sumber alam, tanah yang subur, alam yang cantik dan indah serta rakyat yang berbagai latarbelakang yang mewarnai kehidupan sebagai sebuah negara yang melahirkan sebuah cinta. Kita dengan gah dan bangga mengatakan disinilah lahirnya sebuah cinta.

Kerana kita berkongsi kekayaan secara adil dan saksama. Benarkah begitu?

Tapi yang pasti ialah cerita MAS berbeza sekali. Cerita MAS adalah cerita derita yang berterusan: Disinilah Berterusan Berbagai Derita. Benarkah begitu.

Adakah disini lahirnya sebuah cinta adalah satu fantasi sahaja. Realitinya, cerita kita, cerita negara kita, cerita rakyat kita adalah sama dengan cerita MAS: Disini Berterusan berbagai derita.

Enam ribu anggota MAS yang akan dibuang kerja nanti akan  menambahtimbun lagi kepada bilangan rakyat kita yang masih miskin menderita.

Disini tiada lagi cinta, hanya berterusan berbagai derita.

Betul ke?















 










Tiada ulasan:

Catat Ulasan