Theflowersellingboy

Rabu, 24 September 2014

ISU MB SELANGOR : SIAPA YANG MENANG




Apabila  diketahui bahawa sultan Selangor bersetuju untuk melantik Azmin Ali jadi MB Selangor, pihak-pihak yang berbeza pandangan dalam mencadangkan calun bagi perkenan sultan untuk dilantik menjadi MB Selangor, akhirnya akur dengan keputusan sultan itu.

Ini satu pendirian yang mempertimbangkan kepentingan rakyat (rakyat Selangor) mengatasi kepentingan peribadi dan parti. Ianya satu pendirian demi kesejahteraan rakyat, dan patut dipuji.

Ertinya pendirian yang diambil itu memberi kemenangan kepada rakyat. Pendirian Rakyat Dihatiku. Rakyat lah yang menang.

Oleh kerana rakyat yang menang, nampak gayanya isu MB Selangor ini mula reda.

Namun begitu ada juga pihak-pihak yang menimbulkan isu baru dengan  persoalan siapakah yang menang dalam hal perlantikan MB Selangor ini. 

Ada juga yang memberi jawapan kepada pesoalan itu dengan secara sombong mentertawakan/mengejek  individu-individu tertentu dengan kata-kata individu berkenaan mendapat malu besar kerana calun tunggal cadangan darinya/partinya tidak diperkenankan sultan.

Dan ada berbagai lagi jawapan yang menyatakan pihak/individu/parti tertentu yang menang/kalah.

Bagi saya yang menang adalah rakyat.

Tapi yang paling penting sekali ialah siapakah/pihak manakah yang memberi kemenangan kepada rakyat?

Dalam hal perlantikan MB Selangor ini, pemain-pemain utama terdiri daripada Anwar Ibrahim, Wan Azizah, Hadi Awang, Lim Guan Eng, PR, Majlis Pimpinan PR, PKR, DAP, PAS, Jawatankuasa Pusat PAS (JKP), Majlis Syura PAS (MSU) dan Istana Selangor.

Siapakah/pihak manakah diantara yang tersenarai diatas yang memberi kemenangan kepada rakyat. Maksudnya yang bertindak atas kekuatan suara rakyat, demi rakyat.

Adakah orang itu Hadi Awang, MSU dan PAS? Atau JKPusat PAS?

Tidak. Hadi Awang menambah rumitkan masalah. MSU sama juga. PAS tidak ada beza. JKPAS tidak ada makna.

Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng, PKR dan DAP, Majlis Pimpinan PR hanya mahukan Wan Azizah saja jadi MB, tiada kompromi sedangkan pihak istana mahukan lebih dari satu nama.

Akhirnya apabila sultan berkenan melantik Azmin dari PKR, walaupun bukan calun yang dikemukakan oleh PKR/DAP, kedua-dua PKR/DAP akur dengan lantikan itu setelah Wan Azizah yang telah mendapat sokongan majoriti ADUN menarik diri dari menjadi calun dan menyokong Azmin dilantik sebagai MB.

Ini bermakna dengan sokongan Wan Azizah ini, Azmin telah mendapat sokongan majoriti dari kalangan ADUN.

Jika Wan Azizah berkeras dan tidak mahu menarik diri , lantikan Azmin sebagai MB akan menghadapi masalah undi tidak percaya dari ADUN. Besar kemungkinan Dewan Undangan Negeri dibubarkan bagi membolehkan satu pilihanraya bagi membentuk kerajaan yang baru. Ia melibatkan kos. Rakyat juga yang menanggungnya.

Jadi tindakan Wan Azizah menarik diri dan menyokong Azmin adalah satu tindakan demi kesejahteraan rakyat. Wan Azizahlah yang memberi kemenangan kepada rakyat.

Jadi jika ada pihak yang mengatakan Wan Azizah tidak ada kualiti (kelayakan) untuk jadi MB kerana tidak mampu mengemukakan soalan atau menjawab soalan maka bagaimanakah pula pendirian pihak berkenaan tentang kesediaan Wan Azizah untuk menarik diri sebagai calun MB dan menyokong Azmin sebagai calun MB walaupun Wan Azizah mempunyai sokongan majoriti.

Apa yang terus berlaku ialah pihak-pihak berkenaan masih lagi menyerang Wan Azizah.

Bagi saya tindakan Wan Azizah itu menyerlahkan kualiti kemampuannya dalam membuat sesuatu keputusan yang amat penting dan kritikal apatah lagi yang membabitkan kepentingan rakyat. Itulah kualiti seorang pemimpin yang layak memimpin rakyat. Sudah tentu memimpin demi kesejahteraan rakyat dan bukan untuk membawa rakyat masuk neraka.

Jangan lupa, walaupun diperlekeh dan dihina, Wan Azizah tidak melatah, marah-marah, menjerit dengan baran dan bengis menggunakan perkataan-perkataan yang tidak sesuai dituturkan oleh seorang pemimpin apatah lagi dihamburkan dikhalayak ramai. Wan Azizah menganggap kata-kata yang kurang enak terhadapnya sebagai satu teguran bagi dirinya memperbaikki kelemahan yang ada.

Apakah sifat yang ditunjukkan oleh Wan Azizah itu bukan sifat yang perlu ada bagi seorang pemimpin? Apakah pemimpin itu mesti berperangai bengis, baran dan panas darah apabila mahu menyatakan tidak berkenan terhadap seseorang?

Mengambil kira tindakan yang diambil oleh Wan Azizah menarik diri sebagai calun MB, dan menyokong Azmin untuk menjadi MB, dan sifat peribadinya yang bersedia untuk memperbaikki kelemahan diri, saya percaya jika beliau jadi MB beliau akan dapat memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk rakyat kerana rakyat sentiasa dihati beliau.

Lagipun beliau mendapat sokongan majoriti. 

Cuma majoriti bukan satu faktor penting dalam sistem dan amalan demokrasi di Malaysia dalam pembentukan kerajaan mahu pun perlantikan jawatan Menteri Besar. Amat malang sekali.

Apa pun yang berlaku, yang menang dalam isu lantikan MB Selangor ini ialah rakyat. Yang memenangkan rakyat pula ialah Wan Azizah. Wan Azizah yang mendapat sokongan dan kepercayaan majoriti rakyat melalui sokongan majoriti ADUN bertindak menarik diri sebagai calun MB dan menyokong serta memindahkan sokongan yang ada kepada Azmin untuk jadi MB.
 
  
 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan