Theflowersellingboy

Khamis, 11 September 2014

Memahami makna perkataan MELANTIK dan MEMILIH :Persamaan dan Perbezaannya.


 :

Dua perkataan ini iaitu MELANTIK dan MEMILIH adalah saling boleh mengambil tempat (interchangeable)  tanpa membawa makna yang lain. Begitulah pemahaman sebahagian besar dari kita sehinggakan kita tidak mengambil kisah akan perbezaan yang dibawa oleh dua perkataan ini yang membawa implikasi yang serious.

Kes lantikan MB Selangor telah mempopularkan lagi dua perkataan ini. Tapi masih lagi ramai diantara kita tidak mahu mengambil tahu tentang perbezaan makna yang dibawa oleh perkataan-perkataan tersebut. Masih lagi menggunakan dan memahami perkataan tersebut sebagai membawa maksud yang sama.

Dan dengan pemahaman seperti itu ianya menyebabkan kes MB Selangor ini menjadi semakin bercelaru dan berkecamuk. Lantas sehingga kini belum lagi ada MB Selangor ditabalkan. Ini memberi kesan kepada rakyat.

Perhatikan dua ayat ini: i) Saya MELANTIK saudara sebagai menteri.dan ii) Saya MEMILIH awak sebagi menteri.

Kesan dari kuasa yang ada pada saya itu, saya boleh melakukan dua perkara iaitu MELANTIK dan MEMILIH. Maka orang itu boleh menjadi Menteri. Maknanya walaupun perkataan itu berbeza tapi orang yang dilantik dan dipilih itu berakhir dengan menjadi menteri.

Jadi apa bezanya dua perkataan itu?

Ada bezanya.

Untuk melakukan proses lantikan orang yang ada kuasa itu memerlukan dua keadaan. Keadaan yang pertama ialah pihak yang hendak dilantik itu boleh hanya seorang saja. Kedua, ianya juga boleh lebih dari seorang.

Dalam keadaan pertama, saya yang ada kuasa itu boleh saja melakukan lantikan jika saya suka dengan orang itu. Ertinya proses perlantikan boleh berlaku. Hanya satu proses saja diperlukan bagi menjadikan orang itu menteri.

Dalam keadaan kedua, saya yang ada kuasa itu boleh melakukan satu lagi proses sebelum melakukan lantikan iaitu proses membuat pilihan. Sebab ada lebih dari seorang. Setelah membuat proses pemilihan, saya yang ada kuasa itu bolehlah melakukan perlantikan. Ertinya orang itu menjadi menteri setelah melalui proses pemilihan.

Walaupun pada akhirnya saya yang berkuasa itu boleh menjadikan seseorang itu menteri tapi proses yang dilalui adalah berbeza.

Nampak tak bezanya.

Jadi perbezaan inilah yang perlu difahami oleh semua pihak sama ada yang menjadi menteri, atau orang lain atau saya yang ada kuasa itu.

Jika tidak difahami perbezaan maksud yang dibawa oleh kedua-dua perkataan itu maka jadilah bercelaru seperti kes MB selangor ini.

Maka timbullah macam-macam suara. Ada yang mengatakan satu pihak sebagai derhaka, degil dan biadap.

Kita tinjau pra syarat, proses, prosedur dan peraturan untuk menjadi PM di peringkat Persekutuan dan MB diperingkat negeri.

Prasyarat , seseorang itu mestilah terdiri dari orang yang menang dalam pilihanraya dan mempunyai sokongan majoriti.

Prosesnya, mesti ada pilihanraya untuk memilih calun. Calun yang menang saja yang mempunyai kelayakan  untuk jadi PM.

Prosedur dan peraturan adalah seperti yang ditetapkan oleh undang-undang (Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri dan lain-lain peraturan yang dikeluarkan dari masa kesemasa).

Jadi untuk menjadi PM/MB , perkara-perkara diatas perlu dipenuhi. Setelah memenuhi hal tersebut maka orang itu bolehlah beritahu kepada kuasa yang membolehkan orang itu jadi PM/MB.

Dalam masa yang sama pihak yang diberi kuasa itu mesti tahu apakah kuasa yang diberikan kepadanya iaitu sama ada MEMILIH (select) atau MELANTIK (appoint). Maka pihak yang ada kuasa itu mestilah melakukan seperti yang diperuntukkan oleh undang-undang.

Jika kuasa yang diberikan sebagai MEMILIH maka dua proses perlu dilalui sebelum seseorang itu boleh jadi PM/MB. Pertama memerlukan lebih dari seorang bagi pihaknya memilih sebelum melakukan lantikan.

Jika kuasa yang diberikan hanya MELANTIK maka tiada keperluan undang-undang untuk ada lebih dari seorang. Seorang sudah mencukupi untuk dilantik sebagai PM/MB.

Namun begitu jika ada mana precedent yang menyediakan lebih dari satu calun, dan telahpun diterima baik, ianya bukan satu halangan yang besar.

Namun begitu jika orang yang telah memenuhi syarat untuk jadi PM/MB itu hanyanya mengemukakan dirinya saja atas keyakinan dan bukti mempunyai sokongan majoriti dan jika undang-undang mengatakan pihak yang ada kuasa itu hanya perlu MELANTIK  (appoint) dan bukan MEMILIH (select) maka orang itu wajar dilantik sebagai PM/MB. Dan orang itu tidaklah boleh dikatakan  melakukan perkara diluar dari adab sopan dan santun.

Cuba kita semak perlantikan PM yang dibuat dari dulu sehingga PM yang ada ini. Apakah cara yang digunakan untuk kita jadikan sebagai contoh teladan kerana ianya telah berjalan dengan licin, tidak kecuh dan bercelaru macam kes MB Selangor ini.

Wallah hualam. Allah saja yang maha mengetahui.

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan