Theflowersellingboy

Isnin, 29 September 2014

Selepas Majlis Kahwin Anak: Sakitnya badan.......sampai naik semput dibuatnya




Releks, berbaring diatas katil.

13 haribulan telah lepas. 20 harulan sudah masuk 10 hari berlalu. Penatnya masih  melekat. Masih lagi rasa sakit-sakit , sebahagian dari anggota badan. Physically tired, fatique. Ini semua kerana mengahwinkan anak.

Benar, mengahwinkan anak satu kewajipan. Tiada komplen tentang itu. Cuma, usia yang terus bertambah, telah mengikis ketahanan pisikal.

Telah dua kali pengalaman dalam bidang ini. Ini kali yang ketiga.

Dua yang telah lepas, masih gagah lagi. Masa itu yang buat segala-galanya hanya dua orang saja. Suami dan isteri. Yang ketiga, baru-baru ini pun orang yang sama juga dengan tambahan seorang anak yang sedang bercuti. Tapi penat dan letih kali ini amat terkesan sekali sehingga terkeluar dari mulut, "Lain kali jangan buat dirumah. Jemput yang perlu saja".

Isteri dengan pantas bersetuju. Dia pun sudah tidak larat lagi.

Segala-galanya dua orang ini yang buat. Kebersihan luar dalam, kekemasan dan cantik untuk mata sendiri memandang, by extension untuk dapat pujian para tamu adalah kerja suami dan isteri.

Potong/mesin rumput kawasan rumah, walaupun keluasannya terlalu kecil, mengambil masa dua hari. Bukan dua hari berturut-turut. Dua hari selang beberapa hari berihat. Bersihkan longkang, mencabut rumput-rumput liar dicelah-celah batu interlocking di halaman rumah mengambil masa lebih dua hari. Sama juga keadahnya, bukan berturut-turut, ada hari rihat terutama jika cuaca terlalu panas terik.

Cuaca panas terik, tekak cepat dahaga, kehausan. Minum air, releks berteduh dan bersandar digaraj kereta. Pernah rasa macam nak pengsan, badan rasa melayang-layang. Tapi kerja tetap diteruskan. Isteri tidak mampu menolong. Ini kerja berat. Kena buat division of labor. Kerja ini  kerja suami, satu pembahagian kerja yang adil.

Enam kawasan lantai disebelah luar rumah mesti nampak bersih. Lalu kerja-kerja membasuh dan mengemop dilakukan. Kerja ini termasuk membersih tandas di luar rumah untuk kegunaan para tamu.

Sebahagian besar kerja isteri ialah kemasan dalam rumah. Kerjanya berat juga iaitu menyusunatur kerusi dan perabut untuk dialih dan diletakkan ditempat yang sesuai. Selain dari itu isteri juga terlibat kerja  memasang langsir. Kerja-kerja ini berat juga, perlu dilakukan oleh lelaki. Tapi suami tidak mampu melakukannya. Lalu isteri mengupah orang lain, pekerjalelaki dari seberang.

Kerja isteri diluar rumah ialah mengalihkan pasu-pasu bunga yang jumlahnya berpuluh-puluh itu. Pasu-pasu bunga itu dideretkan dibahagian tepi sepanjang pagar hadapan. Dan sebahagiannya ditepi sepanjang pagar sisi sebelah kanan rumah.

Seperti juga kerja menyusun dan mengalih perabut, kerja itu kerja lelaki kerana pasu-pasu bunga itu amat berat. Jadi upah juga pekerja Indonesia melakukannya. Isteri  hanya menentukan tempat dimana pasu itu perlu diletakkan.

Pasu-pasu bunga itu perlu dialihkan untuk membolehkan kemah dipasang. Ada enam kemah besar dan tiga kemah kecil.  

Tuan rumah tidak terlibat pasang kemah. Tapi terpaksa tunggu sampai 12 malam kerana kerja-kerja memasang dimulakan pada waktu hampir gelap.

Maka penat jugalah dua orang suami isteri ini. Masuk tidur jam satu pagi.

Fasal isteri smart upah orang itu bukalah perkara luar biasa. Itulah yang dilakukannya bagi mempercepatkan kerja. Tapi kena keluar wanglah. Suamipun tahu hal itu tapi masih lagi mahu gunakan tenaga melakukan sendiri. Mungkin ada yang dengan cepat kata suami kedekut. Salah , sangkaan seperti itu.

Suami asal usul orang susah. Jadi kalau mampu buat sendiri tanpa bayar upah bukankah lebih baik. Badan berpeluh, jadi sehat.

Sedap sungguh berbaring diatas katil. Baru saja balik dari Sepang Goldcoast. Berihat di Avani resort. Inipun diaturkan oleh anak-anak. Kata mereka releks melepaskan penat selepas majlis kahwin. 

Ya, physically suami dan isteri releks dan rehat. Mentally,suami  membuat kira-kira , tolak campur , darab bahagi, sambil berbaring diatas katil. 

Terdengar beberapa kali turutan batuk-batuk semput memecah kesunyian. Isteri sedang menonton tv, mungkin mahu  menghiburkan hati selepas penat lelah dua minggu yang telah berlalu.

"Lain kali jangan buat dirumah. Jemput beberapa orang saja tetamu".

Tapi adik beradik sendiri pun sudah sampai 300 orang. Takkan tok imampun tak jemput. Macam mana dengan besan, ipar duai, sahabat rapat.

Entahlah, Batuk semput suami semakin rancak.




  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan