Theflowersellingboy

Ahad, 16 April 2017

PRU 14: Persaingan Yang Sengit Tapi UMNO/BN Punyai Sedikit Kelebihan Hasil Dari Bantuan Parti PAS yang Dijangka Akan Kalah.




PRU 14 sudah dekat. Saya menjangkakan paling lewat Ogos tahun ini tapi sebelum musim haji.

BN yakin menang seperti yang dinyatakan oleh PM. Sama ada tahun ini atau tahun depan BN akan menang kata PM. Pemimpin BN yang lain juga yakin BN akan menang. Beberapa orang penganalisis politik juga mempunyai pendapat yang sama.

Kelompok pembangkang (PH) juga yakin boleh menang. PAS parti pembangkang yang bersendirian tapi mesra UMNO juga yakin boleh menang.

Jadi parti mana yang kalah?

Tidak mungkin ketiga-tiga parti yang bertanding itu akan kalah. Mesti ada satu pemenang. Mungkin seri? 

Tidak mungkin seri. Sebab ada 3 parti yang bertanding bagi merebut 222 kawasan parlimen. Hanya satu saja uang boleh mengatasi  dua yang lain.

Bagi saya yang berada dalam kebarangkalian besar kalah ialah PAS. Maksud saya PAS tidak akan dapat kawasan parlimen yang mencukupi untuk membentuk kerajaan.

Ini bermakna yang mungkin menang ialah BN atau PH. Yang mungkin kalah bersama PAS ialah BN atau PH. PRU 14 persaingan yang sengit dengan keberangkalian 50:50.

Tapi BN ada kelebihan berbanding dengan PH. Jika BN dapat kerusi kurang daripada PH,  BN masih lagi boleh bergantung harap kepada kerusi yang dimenangi oleh PAS. Sebab presiden PAS telah mengistiharkan agar pengundi mengundi PAS atau UMNO (BN). Ertinya PAS bila-bila masa boleh bersama dengan UMNO/BN bagi membentuk kerajaan.

Satu lagi ialah faktor Sarawak. BN Sarawak akan menang. 

Sabah pula, UMNO akan dapat tentangan hebat dari parti baru yang dipimpin oleh bekas Naib Presiden UMNO Shafie Afdal, Parti warisan. Ertinya kemenangan BN Sabah sangat bergantung kepada kekuatan parti komponen BN yang lain seperti PBS dan yang lain. 

Tetapi, perkembangan di Sabah yang mahukan hak yang mereka dakwa telah tidak dilaksanakan  oleh kerajaan Persekutuan, boleh menjadi umpan kepada rakyat Sabah untuk memberikan undi kepada parti selain dari komponen BN.

Apa pun, di Semenanjung, PRU 14 ini adalah pesaingan antara UMNO/BN dengan PH walaupun PAS dikatakan akan bertanding  melawan BN. Sebenarnya PAS melawan BN dan PH untuk memberi kemenangan kepada BN khususnya UMNO. Dalam rangkai kata yang lain, PAS kacau daun.

BN tanpa PAS rasanya adalah tipis untuk membentuk kerajaan. Ertinya PAS adalah penting untuk UMNO membentuk kerajaan.

Jika UMNO/BN + PAS yang membentuk kerajaan maka cara urustadbir negara bagi tempoh 5 tahun akan datang adalah sama, tidak banyak berubah seperti yang ada ketika ini. PAS walaupun bersama dalam kerajaan tidak mempunyai suara dan kedudukan yang kuat bagi melakukan perubahan menurut landasan yang PAS mahu kerana ada saingan dari parti komponen BN yang lain yang lebih kuat untuk menjadi penghalang kepada cita-cita PAS itu.

Contohnya amat jelas sekali dalam kes RUU 355 yang ditangguhkan ini. UMNO mesti akur kepada keputusan konsensus dari  parti komponen BN yang lain yang terang serta jelas tidak bersetuju dengan RUU 355. 

Tidak banyak yang PAS boleh buat malah akan menghadapi tekanan dalam hal-hal yang tidak dapat disepakati oleh parti komponen BN yang lain. Tidak mungkin UMNO akan menyebelahi PAS dengan mengenepikan komponen yag lain.

Sebaliknya kalau PH yang menang, maka ianya berlaku perubahan dari segi urus tadbir kepada cara urustadbir  yang sama dengan Selangor dan Pulau Pinang.

Selain menjangkakan kekalahan PAS dan PAS akan bersama membantu UMNO untuk membentuk kerjaan jika UMNO/BN tidak mendapat bilangan yang cukup, saya menjangkakan Selangor dan Pulau Pinang masih lagi kekal dibawah PH.

PAS akan kehilangan banyak kerusi di Kelantan. UMNO akan menambah kerusi. UMNO dan PAS akan bekerjasama membentuk kerajaan di Kelantan yang diketuai oleh PAS. Tapi jika tiada kerjasama PH khususnya Amanah akan menang dan menerajui Kelantan.

Begitu juga dengan Kedah, persaingan adalah sengit. Kebarangkalian untuk PH menang mengatasi BN tidak mudah diketepikan disebabkan faktor Tun Mahathir.

Apa pun rakyatlah yang bijak menentukan parti yang mana sepatutnya diberi peluang untuk meneraju Malaysia bagi tempoh 5 tahun lagi.

Jika mahu meneruskan keadaan seperti yang ada sekarang, undilah UMNO/BN. Jika mahu perubahan dan mahu merasakan kehidupan seperti di Pulau Pinang dan Selangor , undilah PH. 

Contoh telah ada di depan mata,  sendiri boleh lihat dan  rasa. Dapatkan maklumat yang sahih untuk meyakinkan hati. Kehidupan harian pun telah sama-sama rasa. Buatlah keputusan demi kebaikan bukan saja untuk rakyat semasa bahkan untuk anak cucu dan generasi akan datang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan