Theflowersellingboy

Selasa, 18 April 2017

Menteri Besar Kayuh Basikal Dari Tempat Kerja Ke Rumah: Minyak Dah Naik Harga Kah?




Hahahahaha....menteri besar berbasikal balik dari pejabat ke rumah. 

Ini satu perkara baru. Sepanjang ingatan saya belum pernah dibuat oleh mana-mana pimpinan yang balik dari pejabat ke rumah berbasikal.

Mengayuh basikal pada siang hari di sebuah negara yang panas seperti Malaysia dan pengayuhnya bukan calang-calang darjat sosialnya,  seorang menteri besar, bukan satu pemandangan yang biasa. Ianya luar dari kebiasaan. 

Saya tidak mampu melakukannya walaupun mengayuh basikal ke sekolah yang jauh lebih dari 10 km telah saya lakukan semasa bersekolah dulu. Dulu, bukan sekarang.

Sekarang hendak pergi ke kedai yang tak sampai 1 km pun saya akan gunakan kereta walaupun harga minyak sentiasa naik. Dengan menggunakan kereta ianya lebih cepat, tak kena panas atau hujan, selesa dan selamat.

Sebaliknya menteri besar itu sanggup mengayuh basikal dalam cuaca yang panas. Malu kita  dibuatnya.

Oleh itu menteri besar itu wajar di puji atas kesanggupannya itu. Dan kita harap ia menjadi rutin hariannya ulang alik dari pejabat ke rumah berbasikal. Orang-orang bawahan sewajarnya meneladani menteri besarnya itu. 

Tinggalkan kereta anda semua di rumah, berbasikallah ke pejabat dan balik ke rumah. Dengan cara ini anda boleh berjimat wang dari segi kos membeli petrol yang setiap minggu naik. 

Itu satu dari cara untuk mengatasi kos sara hidup yang tinggi. Anda tak akan komplen tentang kos sara hidup itu jika anda ikut cara menteri besar itu. Lagipun penggunaan basikal boleh mewujudkan persekitaran dan udara yang tidak tercemar, baik untuk kesihatan. 

Tapi jangan pula  mengharapkan anda diiring sama oleh pengiring polis yang bermotorsikal untuk menjaga keselamatan anda seperti yag diberikan kepada menteri besar itu. 

Hahahahahaha......anda bukan menteri besar lah. 

Menteri besar tu nak kempen PRU 14 lah. Dia mesti buat satu cara yang luar biasa untuk menarik perhatian rakyat sebagai satu cara berkempennya. Jadi dia kayuhlah basikal untuk pergi dan balik kerja. Ramai orang akan dapat lihat. Tambah-tambah diiring oleh polis. Selamat lah dia kayuh basikal tu.

Lepas PRU nanti......hahahaha  dia dalam kereta lah. Tunduk tak pandang kita.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan