Theflowersellingboy

Jumaat, 5 Ogos 2016

Pak Jan Dengan Empat Ekor Lembu (2)




Pak Jan menyandarkan badannya di serambi rumahnya. Dia berfikir kuat sekali. Dahinya berkerut. Dia cuba mencari jalan menyelesaikan kebuntuan yang dihadapi. 
 
'Macam mana empat ekor lembunya dapat diselamatkan, untuk dibawa balik dan dimasukkan ke dalam kandang di belakang rumahnya'.
 
Apa masalahnya? Pak Jan menyoal dirinya sebagai langkah pertama bagi memecahkan kebuntuannya.
 
Sudah tentu  bukan fasal mendapatkan semula empat ekor lembunya yang kena tangkap. Kalau itu , ianya mudah diatasi. Jalan penyelesaian telah pun diberikan oleh Tok Ali ketua rumah pasong kampong sebelah. Bayar saja ganti rugi yang diminta oleh menejer estet itu. Selesai.
 
Jalan kedua, masuk mahkamah. Selesai.
 
Jadi apa masalahnya?
 
Duit oh duit. Mana nak ambil duit.
 
Jual lembu?
 
Tiba-tiba wajah Mak Mah terbayang dihadapannya sebaik saja idea jual lembu diketengahkan. Mukanya masam bercampur sedih, memberi isyarat tidak bersetuju idea menjual  lembu itu. Mak Mah sudah sedia dengan rancangan sendiri bagi memenfaatkan empat ekor lembunya itu.
 
"Bang, esok kalau ada jodoh si Leman nanti saya nak tumbangkan sekor lembu ni. Si Itamtu.  Si Kuning tu, buat kekah bakal cucu pertama kita tu. Bulan depan katanya Si Milah tu bersalin. Si Moo yang jantan itu kita buat baka, jangan jual. Si Kuyu tu kita biakkanlah. Nampaknya macam dah bunting".

Waduh, itu masalahnya!
 
Duit! Duit ! Duit! Mana nak cekau ni!
 
Suara keluhan Pak Jan kuat sekali sehingga menghinggapi telinga Mak Mah yang sedang sibuk di dapur.

"Nak cekau apa bang?" Muncul Mak Mah, menghilangkan bayangan wajah Mak Mah yang ada dalam otak Pak Jan. Pak Jan sedikit keliru. Adakah ini bayangan atau Mak Mah yang sebenar. Dia menggosok-gosok matanya. Benar, tidak silap. Yang berdiri di hadapannya ialah isterinya Mak Mah.
 
"Apa yang nak cekau tu bang"? Tanya Mak Mah.
 
"Tak boleh selesai masalah", Pak Jan tidak menjawab apa yang ditanya oleh isterinya. Dia menambahkan satu lagi pertanyaan.
 
"Masalah apa bang?"
 
Pucat jadinya muka Mak Mah apabila ditengking olah Pak Jan yang telah naik darah dengan pertanyaan yang menyakitkan hatinya. Takkan isterinya tidak mahu memikirkan soal empat ekor lembu yang kena tangkap itu. Macam mana nak keluarkan lembu itu dari kandang di rumah pasong.
 
"Pompuan!" Keluh Pak Jan
 
"Apa salah saya?" Air mata Mak Mah mula mengalir
 
........bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan