Theflowersellingboy

Ahad, 7 Ogos 2016

Kecurian Wang di Sekolah Menengah Datuk Bendahara (SMDB): Amoi Yang Mana Satu?

   


Viral. Amoi kena tangkap. Amoi kena tangkap sebab mencuri wang. Amoi mencuri wang kelab sukan. Kelab sukan Sekolah Menengah Datuk Bendahara.

Di sekolah itu ada tiga orang pelajar keturunan Cina. Mereka dipanggil Amoi saja. Seorang Amoi berambut pendek. Seorang lagi berambut panjang bertocang satu. Dan seorang lagi berambut panjang bertocang dua.

Amoi yang mana satu?

Soalan ini menjadi popular. Di kantin dan dimana-mana saja ruang pelajar-pelajar berkumpul soalan ini ditanya. Bahkan dikalangan guru-guru soalan yang sama juga ditanya. Amoi yang mana satu?

Rafi dan Mat, pelajar tingkatan 5A, hari itu, tidak pergi ke kantin pada waktu rehat. Mereka asyik berwhatsapp dalam grup whatsapp  yang dipanggil 'viralkan saja' yang diwujudkan dikalangan kawan-kawan sekolah. 

Mengisi perut bukan keutamaan kepada kedua-dua pelajar ini walaupun perut berkeroncong lapar. Mesej tentang Amoi mencuri wang itu lebih penting dari mengisi perut yang lapar.

Mesej ini lebih menarik dari mendengar ustaz Ali yang bakal menyambung bebelannya fasal amal makruf nahi mungkar, pada sessi selepas rehat nanti.

"Ya Allah banyaknya!" Rafi dan Mat bersuara serentak. Tapi nada suara itu tidak membawa nada orang marah. Bahkan diikuti dengan ketawa kecil.

Menurut mesej yang di viralkan dalam applikasi whatsapp yang tertulis dalam smartphone Rafi, sebanyak 26 ribu ringgit wang kelab telah dilesapkan. Dua tahun berturut-turut kejadian kecurian ini berlaku.

Mesej itu dibalas dengan soalan: Macam mana boleh berlaku? Mana penyata kewangan? Apa kerja juru audit dalaman? Amoi yang mana satu? 

Jawapan yang diterima: Dalam siasatan. 

Tapi tiada jawapan  Amoi yang mana satu.

Oleh kerana Amoi itu belum dapat dikenalpasti, Rafi dan Ali menggunakan otak masing-masing meneroka berbagai kemungkinan.

Mungkin juga wang itu dicuri secara sendiket. Kerja lebih dari seorang, bukan seorang Amoi saja.  Sebab jumlah yang dicuri terlalu besar.

Mereka mula pening kepala kerana kemungkinan yang dikatakannya itu menambahkan lagi  persoalan yang lain.

Apa maksud bukan seorang Amoi? Adakah lebih satu Amoi atau Amoi dengan yang bukan Amoi. Siapa yang bukan Amoi itu. Atau adakah melibatkan 3 Amoi?

Pening! Pening! Pening!

Dahi mereka berkerut.

Terima lagi satu mesej: Amoi dengan guru disiplin.

Mesej ini lagi mengelirukan. Adakah Amoi bersama dengan guru disiplin melesapkan wang 26 ribu itu? Atau Amoi dipanggil oleh guru disiplin kerana mencuri wang?

Reaksi Mat, " Tidak mungkin".

Reaksi Rafi , "Habislah".

Mat menyatakan tidak mungkin guru disiplin terlibat mencuri wang. "Guru disiplin takkan buat begitu".

Rafi, yang memang gemar untuk berfikir diluar dari garis berbaik sangka, ketawa kecil. "Guru disiplin pun manusia biasa. Tambah-tambah dengan Amoi, cairlah dia". 
 
"Kau ni, fitnah tu", Mat bersuara tapi bukan marah hanya sekadar sedap untuk berkata.

Bagi Rafi pula ia tidak mudah menghukum sesuatu itu fitnah atau sebaliknya. Dia berminat untuk tahu dan mencari jalan untuk tahu apa yang sebenarnya berlaku. Hanya dengan bersangka yang bersifat 'negatif' akan memberikan dia ransangan untuk mendapatkan berbagai maklumat dari berbagai sumber yang dapat menjawab kepada isu yang berbangkit.

Sebab itu dia mahu tahu siapa Amoi itu. Rafi lebih memilih untuk berfikir secara rasional berdasarkan ilmu berbanding dengan diganggu oleh emosi atas dasar kasihan, simpati dibawah garis jantina, bangsa dan agama.

Selagi Rafi tidak tahu Amoi yang mana satu, apa saja mesej yang diterima, mesej itu tidak menyampaikan berita dan cerita yang konklusif. Berita dan cerita itu hanya sebagai maklumat yang berguna dan wajar disimpan bukan saja dalam smartphonenya bahkan dalam otak kepalanya.

Namun begitu otak Rafi masih lagi meneroka cuba mengesan Amoi yang mana satu yang diviralkan mencuri wang kelab sukan SMDB, yang dikatakan sebanyak 26 ribu ringgit.

Sudah tentu orang yang mencuri itu ada capaian (access) pada wang itu? Tahu dimana wang itu berada. Sama ada disimpan dalam safety box dalam bentuk tunai atau disimpan dalam bank dalam bentuk akaun simpanan atau akaun semasa. Terlibat dalam pengeluaran dan penerimaan wang kelab itu. Maknanya ada otoriti. Melebihi dari seorang. Sebagai pemegang amanah menguruskan wang itu -menerima wang masuk dan mengeluarkan wang . 

Haahh, mesti bukan seorang Amoi saja. Tidak juga dua dan tiga Amoi jika Amoi yang lain tiada otoriti keatas wang kelab itu.

Jadi yang pasti jika benar Amoi yang mencuri, Amoi itu ada otoriti. Dan dia bersama yang lain. Mungkin dua orang lagi bergantung kepada otoriti yang diberi dalam penggunaan wang itu.

Rafi semakin dekat kepada jawapan yang hendak dicari iaitu Amoi yang mana satu yang mencuri. Dia pun mahu tahu siapa lagi yang terlibat.

Bagi Rafi, mencuri wang walaupun satu sen apatah lagi wang yang telah diamanahkan, adalah satu kesalahan, termasuk dalam perbuatan mungkar. Inikan pula jumlah yang dicuri, amat besar bagi sebuah kelab sukan sekolah. Ianya adalah jenayah yang perlu dihukum dengan hukuman yang berat.

Jika benarlah Amoi itu telah dipanggil oleh guru disiplin, Rafi masih lagi ragu-ragu kebenaran akan menang. Menurut maklumat yang dia ada, guru disiplin itu mudah tergoda dengan rayuan perempuan. Apatah lagi jika Amoi itu seorang yang cantik dan pandai menggoda. Cair cikgu disiplin itu dibuatnya.

Bagimana dengan guru besar?

Rafi hanya mampu tersenyum.

Semua pelajar 5A telah berada dalam kelas. Sebentar lagi ustaz Ali akan masuk mengajar, menyambung pelajaran semalam tentang amal makruf nahi mungkar.

"Kita mesti berani menyatakan yang benar. Yang penting kita melakukan yang makruf dan mencegah yang mungkar", itulah ayat akhir ustaz Ali sebelum meninggalkan kelas semalam. Hari ini sambung lagi.

Beranikah ustaz Ali menyatakan yang benar. Yang benar mengenai kes kecurian wang kelab sukan SMDB.

Rafi sedang menunggu ustaz Ali masuk dan akan menanyakan soalan itu.

Bagi Rafi, bukan soal banyak atau sedikit wang yang di curi tapi dia mahu cari kebenaran. Semalam ustaz Ali bercakap perkara yang sama bahawa kebenaran perlu ditegakkan. Berani kerana benar.

Tapi bagaimana jika guru disiplin beritahu guru besar bahawa setelah siasatan di buat, tiada kes untuk mendakwa si Amoi itu mencuri wang kelab sukan SMDB. Kemudian, Guru Besar mengistiharkan kes mencuri wang itu di tutup.

Beranikah ustaz Ali berkata sesuatu?

Rafi percaya ustaz Ali akan segera menyokong kenyataan Guru Besar itu. Dan semua pihak wajib menerima dan tidak perlu memanjangkan kes kecurian itu kerana perbuatan itu adalah satu fitnah. Fitnah adalah lebih berat dari membunuh.

"Waduhhhhhhhhhhhh........Gagal lah aku nak cari AMOI yang mana satu".

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan