Theflowersellingboy

Rabu, 4 November 2015

Anak sembilang, sembilaang juga-----kalau dah hilang takkan jumpa.




Anak sembilang se mbilang lah juga 
Bilis berenang ke laut masin
Kalau dah hilang takkan jumpa
Habis dikaut bukannya se sen 

Pantun di atas khas saya cipta bagi menceritakan kisah yang terlalu panjang di perkatakan ketika ini. Kisah sejumlah wang yang amat besar yang 'hilang'. Kisah jumlah wang yang terlalu besar yang telah dikaut.

Anda yang peka dengan hal ehwal negara, yang amat sensitif dan sayang kepada negara sudah tentu dengan mudah dapat menghubungkan pantun itu dengan sebuah entiti milikan kerajaan...ya sebuah entiti yang gah pada nama tapi tak semenggah pada tingkah laku.

Satu malaysia hebuh menceritakan hal entiti itu. Dalam parlimen dan dikalangan rakyat ramai, cerita sama tidak pernah sunyi, baik yang menyokong entiti mahupun yang mempersoalkan apa yang dilakukan oleh entiti. Sebabnya entiti itu adalah entiti yang bersangkut dengan kepentingan rakyat. 

Ini bukan cerita dongeng. Kalau cerita dongeng ianya tidak perlu kepada siasatan. Ini adalah satu realiti, cerita benar, cerita yang wujud. Sebab itu telah ditubuhkan pasukan penyiasat. Satu tindakan yang wajar tapi pelik.

Mana tak peliknya, saya yang terlibat dalam pertuduhan dan saya sendiri tubuhkan satu pasukan untuk menyiasat pertuduhan itu. Sudah tentu saya akan mencari jalan yang selamat untuk saya. Macam-macam saya boleh buat. 

Terbukti, sehingga sekarang siasatan masih berterusan, dan masih lagi terhegeh-hegeh dik berbagai rintangan dan kacau ganggu.

Sebab itu saya semacam sudah naik meluat untuk menyebut entiti itu. Oleh itu saya tidak mengharapkan sangat hasil siasatan itu, dan ada sedikit terdetik dihati saya, bahawa tidak ada hasil yang akan diberitahu kepada kita nanti. Meloponglah kita nanti.

Jadi dalam keadaan mood saya seperti itu maka saya ciptalah pantun diatas.

Wang yang hilang terus hilang. Wang yang dikaut bukan sedikit. Kita juga yang jadi mangsa untuk mengisi kantung negara yang bocor itu melalui:

i) GST
ii) Kenaikan lebuhraya bertol
iii) Penghapusan subsidi
iv) Kenaikan tambang pengangkutan
v) Pengurangan/penghapusan biasiswa
vi) Pengurangan bajet IPT awam yang boleh menyebabkan bayaran ke IPT meningkat.

Ertinya kos sara hidup semakin meningkat. Sebab kantung kita bocor dik kelaku mereka yang kita amanahkan mengurus tadbir kantung itu. Bukan saja hilang , bahkan dikaut sama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan