Theflowersellingboy

Isnin, 9 November 2015

Jangan Harap Rezeki Datang Menggolek




Rezeki datang menggolek. Begitulah perumpamaan yang bermaksud rezeki datang dengan mudah tanpa usaha atau kerja kuat.

Itu kata-kata yang dipegang oleh orang yang malas. Tak mahu berusaha dan kerja kuat. Orang macam ini mudah kena tipu. 

Apabila ada saja orang menawarkan sesuatu skim bagi mendapat upah atau pendapatan apatah lagi dengan upah yang lumayan tanpa melakukan kerja atau terlibat dengan aktif dalam sesuatu skim itu maka dengan mudah dia masuk dalam skim  itu tanpa membuat semak siasat. Kerana yang diambilkira ialah pendapatan yang besar tanpa banyak usaha.

Orang macam ini akan buat saja apa arahan yang diarah oleh penggerak skim itu. Misalnya untuk masuk skim itu dia kena buka akaun dan masuk wang itu ke dalam akaun skim itu bagi tujuan mendapatkan pendapatan yang mudah dan lumayan. Itu saja. Tidak perlu buat-apa-apa.

Dan banyak yang percaya. Lalu dilakukan apa yang diarah. Bulan pertama dimasukkanlah pendapatan tapi tidak lah banyak , tidak melebehi dari wang yang telah dikeluarkan. Bulan seterusnya tiada lagi kemasukan. Kena tipu.

Oleh itu jangan percaya kepada mudahnya dapat rezeki tanpa usaha yang kuat. Nanti kena tipu.  

Bekerja dan berusahalah dengan kuat agar mendapat pendapatan yang barakah. Ketepikan sedikit pendapatan itu untuk berikan kepada ibubapa dan saudara mara yang memerlukan. Sedikit untuk sedekah atau derma. Jangan lupa bayar zakat jika telah cukup kiraan dan tempoh. 

Itu yang patut dibuat. Jangan harap rezeki datang menggolek. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan