Theflowersellingboy

Isnin, 2 Jun 2014

Keputusan Pilihanraya Teluk Intan : BN menang tapi DAP memenangi pengundi Melayu.




Calun DAP kalah di Teluk Intan. Tahniah kepada calun BN yang menang.

Saya meramalkan calun DAP menang dengan majoriti lebih 7,000 seperti yang diperolehi calun DAP pada PRU 13 lalu. Ramalan saya itu dengan andaian bilangan keluar mengundi sama seperti PRU 13 dan berlaku tambahan pengundi Melayu mengundi DAP.

Bagi saya BN sudah tenat dengan membawa berbagai masalah yang menyusahkan rakyat. 

Nyata bahawa pengundi Malaysia tidak ambil berat menggunakan hak bagi menentukan kepimpinan negara. Sebahagian besar tidak mahu hidup dalam kesengsaraan disebabkan kos sara hidup yang tinggi: kenaikan harga barang dan perkhidmatan dan beban cukai GST. Mereka juga tidak suka dengan salah guna kuasa kerajaan, rasuah dan beban hutang negara yang tinggi. 

Tapi mengapa di Teluk Intan ini BN masih dihati rakyat?  Mengapa BN boleh menang? Adakah BN bersedia mengurangkan kos sara hidup rakayat? Adakah BN tidak akan melakukan rasuah?

Bagi saya BN tetap dengan perangai dan sikap yang ada.  BN gelojoh dan bernafsu mengayakan diri daripada menyenangkan rakyat. Memang berbagai program dan projek dilaksanakan. Tapi perlaksanaan program dan projek sebahagian besarnya mengenyangkan perut BN.

Jadi BN menang di Teluk Intan bukanlah kerana pengundi sukakan BN.

Yang memenangkan BN ialah i) ramai pengundi khususnya Cina yang selesa dan yakin DAP boleh menang; ii) pengundi Cina yang tidak selesa dengan calun Melayu DAP itu, lantas tidak mahu keluar mengundi;  iii) pengundi India yang telah beralih angin menyokong BN.

Sebenarnya BN khususnya UMNO telah kalah kerana bilangan pengundi Melayu menyokong BN telah merosot 3 peratus. Ini adalah satu petanda tidak baik kepada BN dan satu petanda yang baik untuk DAP meletakkan calun Melayu pada pilihanraya akan datang bagi kawasan Teluk Intan. 

Saya percaya pilihanraya akan datang pengundi akan ramai keluara mengundi dan pengundi Cina secara majoriti akan undi DAP/PR kecuali UMNO/BN berubah menjadi sebuah kerajaan yang tidak menyusahkan rakyat.

UMNO/BN nampak gaya, dari apa yang ditunjukkan melalui dasar dan perlaksanaan serta tabiat yang suka rasuah dan membazir tidak akan berubah..
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan